صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور(INSF) 250 میلیون ریال بودجه جهت حمایت  از طرح پژوهشی “کنترل فرآیند پلاسمایی برای تولید لایه­ های نانوساختار اکسید مس به روش کندوپاش واکنشی برای کاربرد در سلول‌های خورشیدی” که با همکاری دکترمرضیه عباسی فیروزجاه، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه صنعتی نوشیروانی  انجام خواهد شد، اختصاص داد.

دکتر عباسی فیروزجاه به روابط عمومی دانشگاه در خصوص اهميت اجراي طرح گفت: در حال حاضر بیشترین تولید انرژی در جهان با مصرف سوخت­ های فسیلی تامین می­ شود. با این حال، مشکلات مربوط به استفاده از سوخت­ های فسیلی بشر را مجبور می­ کند تا به دنبال راه حل­ های جدید برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر جایگزین، مانند انرژی خورشید باشد.

عضو هیات علمی گروه علوم مهندسی با اشاره به اینکه محققان در سال های اخیر در جستجوی پوشش­ های جدید در سلول­ های خورشیدی به عنوان لایه جاذب طول موج طیف خورشید هستند، افزود: لایه ­های نازک اکسید مس به علت هدایت نوع p، گاف نواری مستقیم بیشتر از ۱/۴ الکتروولت (مطابق با طول موج طیف خورشید) و ضریب جذب بالا در ناحیه مرئی انتخاب مناسبی به عنوان لایه جاذب در سلول­ های خورشیدی لایه نازک محسوب می­ شوند.

این پژوهشگر ادامه داد: همچنین برای ساخت ابزارهای اپتیکی و اپتوالکترونیکی، نیاز به پوشش­ هایی با کیفیت بسیار بالا و سطحی بسیار یکنواخت، همگن و با زبری پایین است، از این­رو لایه های نازک اکسید مس به علت تنوع ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی آن، نقش مهمی را در ساخت قطعات نانوالکترونیک، حسگرهای گازی، سلول­ های خورشیدی، کاربردهای کاتالیستی ، باتری­ های لیتیومی و … ایفا می­ کنند.

دکتر عباسی فیروزجاه در پاسخ به سوالی در خصوص زمينه‌هاي استفاده و کاربرد نتايج این پژوهش، اظهار داشت: از جمله موارد کاربرد این محصول می توان به استفاده در ساخت سلول­ های خورشیدی، به­ عنوان لایه جاذب نورخورشید در سلول ­های خورشیدی لایه ­نازک، همچنین استفاده در ساخت ابزارهای الکترواپتیکی مانند ایجاد لایه جاذب در سلول هاي فوتو رسانا و کاربرد در کليدهاي نوري و سيستم‌هاي اندازه‌گيري شدت نور و نیز بهره گیری از این محصول در ساخت سنسورهای گازی  به­ عنوان پوشش تشخیصی گازهای سمی، قابل اشتعال و آلاینده با تغییر هدایت الکتریکی با جذب و یا دفع گاز در سطح  اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین تولید دانش فنی به دست آمده در رابطه با روش تولید محصول در این پروژه یعنی فناوری کندوپاش واکنشی در بسیاری از بخش­ های مختلف صنعتی، کاربردی و مفید خواهد بود.