مدیر روابط بین الملل و همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری که هفته گذشته جهت حضور درنمایشگاه علمی_دانشگاهی به کردستان عراق سفر کرده بود پس از بازگشت از این سفر، در تشریح نتایج رایزنی های خود با مقامات و روسای دانشگاه های کردستان از امضای دو تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه های اقلیم کردستان خبر داد.

 دکتر غلامعلی فرزی با اشاره به اینکه حدود ۳۰دانشگاه و مرکز علمی برتر ایران در حوزه ارتباطات بین المللی در این نمایشگاه حضور داشتند، گفت: حضور دانشگاه حکیم سبزواری در این نمایشگاه با هدف توسعه همکاری های آموزشی و پژهشی با اقلیم کردستان عراق، ارایه ظرفیت های دانشگاه وتوسعه مراودات دانشگاهی با دانشگاه های این منطقه صورت گرفت.

 وی ادامه داد: با توجه به رایزنی های گسترده صورت گرفته با وزیر علوم کردستان، سرکنسولگری ایران در اقلیم کردستان عراق و مسئولین دانشگاه های این منطقه توانستیم دو تفاهم نامه همکار مشترک با دانشگاه های صلاح الدین عراق و دانشگاه تیشک منعقد کنیم.

 وی با بیان اینکه دانشگاه صلاح الدین از جمله دانشگاه های مطرح عراق  می باشدکه دارای ۱۸ دانشکده و بیش از ۱۷۰۰ عض هیات علمی است، ادامه داد: با این دانشگاه یک تفاهم نامه کلی در زمینه  همکاری های متقابل آموزشی و پژوهشی امضا شد.

 دکتر فرزی اظهار داشت: این تفاهم نامه در راستای همکاری های مشترک دو جانبه از جمله تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره های آموزشی مشترک، انجام پژوهش های علمی مشترک، برگزاری نشست و سخنرانی های علمی و همکاری های آموزشی در حوزه های علوم پایه، علوم مهندسی، ادبیات فارسی و ادبیات عرب و علوم ورزشی است.

 وی ادامه داد: همچنین با دانشگاه تیشک که از دانشگاه های غیردولتی و شهریه پرداز اقلیم کردستان عراق است با هدف جذب دانشجو تفاهم نامه همکاری امضا شد.

 مدیر روابط بین الملل و همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت: آنچه در این سفر بیشتر از همه به چشم می خورد، علاقه بسیار زیاد مردم اقلیم کردستان به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی بودکه این اظهار علاقه، انگیزه ما را در برقراری ارتباط با جامعه دانشگاهی این منطقه دو چندان می کند.

 دکتر فرزی ادامه داد: با ارزیابی که در این سفر صورت گرفت، زمینه های همکاری و ارتباطات متقابل با دانشگاه های کردستان بسیار زیاد است، البته این مهم مستلزم تلاش مستمر و پیگیری همه جانبه از سوی تمامی مسئولین و همکاران دانشگاه است.

 

مدیر روابط بین الملل و همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری در خاتمه با اشاره به اینکه با امضای این دو تفاهم نامه و رایزنی های صورت گرفته با سایر دانشگاه های اقلیم کردستان عراق بستر همکاری های متقابل  علمی_دانشگاهی هموار شده است، اظهار داشت: از همکاران هیات علمی می خواهیم از این  بستر فراهم شده جهت گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی با دانشگاه های اقلیم کردستان نهایت استفاده کنند.