مقاله پژوهشی مهندس بهنام امینی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق  قدرت دانشگاه حکیم سبزواری در مجله ی معتبر بین المللی Electric Power Systems Research – Journal – Elsevier به چاپ رسید. این ژورنال با IF=3.211  و رتبه بندی علمی رتبه ۲ Q در حوزه سیستم های قدرت و ریزشبکه ها می باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه این مقاله با موضوع  ” کنترل مبدل های واسط منابع تولید پراکنده در ریزشبکه ها با استفاده از کنترل کننده تناسبی-رزونانسی مرتبه کسری  ”  مستخرج از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مهندس بهنام امینی و حاصل  تحقیقاتی مفصل است که با راهنمایی دکتر رضا روشنفکر و مشاوره دکتر احمد حاجی پور اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه حکیم سبزواری به رشته تحریر درآمده است.

گفتنی است این مقاله با عنوان :

” Interface Converter Control of Distributed Generation in Microgrids Using Fractional Proportional – Resonant Controller “

 به معرفی یک کنترل کننده تناسبی رزونانسی مرتبه کسری مورد استفاده در کنترل مبدل های واسط منابع تولید پراکنده در ریزشبکه ها می پردازد. کنترلر های تناسبی رزونانسی مرتبه کسری (FPR) دارای عملکرد بسیار دقیق تر و بهتری نسبت به سایر کنترلر های متعارف مورد استفاده در ریزشبکه ها و بار های غیرخطی دارد.

 استفاده از محاسبات مرتبه کسری و دستیابی به این کنترلر جدید موجب کاهش چشمگیر هارمونیک های سیستم و افزایش پارامتر های کیفیت توان و پایداری ریزشبکه ها می شود و همچنین عملکرد بسیار بهتر و مقاوم تر سیستم را تحت شرایط بار غیرخطی ممکن می‌سازد. این کنترل‌کننده‌ مرتبه کسری به طور قابل‌توجهی می تواند عملکرد اینورتر موجود در ریزشبکه را بهبود ببخشد و برای تمام سیستم‌های غیرخطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستیابی به یک منطقه بیشتر از ثبات , انعطاف‌پذیری بالاتر و عملکرد قوی‌تر از مزایای اصلی این استراتژی هستند. کنترل‌کننده پیشنهادی برای کنترل ولتاژ و هم حلقه‌های داخلی کنترل جریان مبدل استفاده می‌شود. کنترل‌کننده FPR پیشنهادی , پارامترهای کیفیت توان  DG ها را در میکروگرید ها بیش از دیگر کنترل‌کننده‌های معمولی بهبود می‌بخشد. همچنین , تنظیم ضرایب این کنترلر توسط الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات ( PSO ) بهینه‌سازی شده است که منجر به ارائه روشی جدید با نام PSO-FPR می‌شود. فرمولاسیون کنترل‌کننده جدید در یک ریزشبکه با بار غیر خطی صحت سنجی شده است. در نهایت , نتایج نشان می‌دهد که مقدار اعوجاج هارمونیکی کل ( THD ) ولتاژ خروجی اینورتر بسیار کاهش یافته است.

 لازم به ذکر است مهندس بهنام امینی در زمان تحصیل دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت دانشگاه حکیم سبزواری بوده اند و با معدل الف (۱۹٫۱۶) فارغ التحصیل شده اند و اکنون در مقطع دکتری رشته برق  قدرت دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران مشغول به تحصیل هستند.

 لینک دسترسی به مقاله:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S037877962100078X