اولین نشست کمیته علمی  شهر هوشمند  در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

معاون برنامه ریزی فرماندار سبزوار در این نشست با اشاره به اینکه حرکت به سوی هوشمند شدن شهرها یک ضرورت است یادآور شد: اگر امروز به سوی تحقق شهر هوشمند حرکت نکنیم، در آینده این وضعیت بر ما تحمیل خواهد شد.

 دکتر حسن پارسی پور با بیان اینکه پیاده سازی شهرهوشمند دارای اهداف اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی است تصریح کرد:از اهداف تحقق این برنامه تلاش برای ارتقاء کیفیت زیست شهروندان،و کاهش تعداد سفرهای غیر ضروری درون شهری،کاهش مصرف انرژی،وقت و افزایش بهره وری کاری است.

دکتر پارسی پور ادامه داد:با توجه به توانمندی های شهرستان سبزوار به عنوان یکی از شهرهای آسیای میانه و متوسط قیاس کشور در مهرماه سال ۹۴ همزمان با سفر آقای دکتر براری معاون وزیر ارتباطات به شهرستان طرح هوشمند سازی شهر سبزوار به عنوان یک غیر کلان شهر مورد موافقت قرار و دستورات لازم برای انجام مطالعات طرح و برنامه ریزی اجرایی صادر شد.

وی با بیان اینکه از این سال به بعد مطالعات برای تامین زیر ساخت های لازم و مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت افزود : در همین راستا و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی کارگروه شهر هوشمند در سبزوار شکل گرفت و اردیبهشت ماه سال جاری نخستین نشست های این کارگروه با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات  استان  برگزار شد.

معاون  فرماندار  سبزوار با تاکید بر ضرورت پیگیری هرچه سریعتر برای فراهم سازی بستر های مناسب برای تحقق شهر هوشمند،خاطرنشان کرد : در حال حاضر چهار کمیته علمی به دبیری دانشگاه حکیم سبزواری،کمیته زیر ساخت ها به دبیری شرکت مخابرات سبزوار،کمیته امنیت شبکه به دبیری فرمانداری سبزوار و کمیته شهروندی به دبیری شهرداری سبزوار تشکیل شده  ، زمینه ساز تحقق این برنامه هستند.

 دکتر پارسی پور در ادامه به ضرورت یک نگاه راهبردی بلند مدت در این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: ما در این طرح نگاه ویژه ای به توانمندی ها و پتانسیل علمی و انسانی دانشگاه های شهرستان داریم و معتقدیم که باید وارد مسیر تازه ای در روند هوشمند سازی شهری شویم .

وی ادامه داد: این مهم محقق نخواهد شد مگر با همراهی  محققان،پژوهشگران، اساتید و دانشگاهیان شهرستان تا با توانمندی های علمی خود زیرساختهای طراحی و مطالعاتی این پروژه را تبیین کنند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست با اشاره به تشکیل کمیته های مختلف جهت اجرای این طرح در سبزوار،اظهار داشت: طبق برنامه ریزی به عمل آمده کمیته علمی شهر هوشمند شهرستان در دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان قطب علمی شرق کشور واگذار گردید که این جلسه اولین نشست این کارگروه می باشد.

دکتر جواد حدادنیا تصریح کرد: امروزه شهرها برای مدیریت بهتر و کارآمد، چاره­ ای جز بکارگیری فناوری­ های نوین اطلاعاتی و هوشمندسازی ندارند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری  با تاکید بر اینکه بسترسازی مدیریت هوشمند برای توسعه پایدار شهری ضرورت دارد، اظهار داشت:امروزه و در سطح بین­ المللی تمامی کشورهای دنیا به سمت توسعه پایدار شهری از طریق هوشمندسازی شهری قدم برداشته‌اند.

وی با اشاره به مزیت های هوشمندسازی شهری در حوزه های گوناگون  اظهار داشت: حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه­ های بالای آنها، چالش­ های هستند که هم اکنون شهرهای مختلف در عرصه فعالیت­ ها و خدمات با آن­ها روبرو هستند. در این میان حرکت به سمت شهرهای هوشمند را شاید بتوان تنها راه­ حل مواجه­ شدن با این چالش­ها عنوان کرد.

در ادامه این نشست مهندس منتظری پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات  در سخنانی اظهار داشت: یک شهر زمانی هوشمند است که سرمایه‌گذاری بر روی منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی، حمل و نقل و ارتباطات بر پایه توسعه اقتصادی پایدار و کیفیت زندگی بهتر به واسطه به کارگیری هوشمندانه منابع طبیعی و فناوری اطلاعات در آن باشد.

مهندس منتظری  گفت: اگر بستر‌ها و زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات را در شهری نداشته باشیم نمی‌توانیم به سمت هوشمند شدن پیش برویم لذا باید زیر ساخت‌های اطلاعاتی را بسیار خوب ببینیم و تعریف کنیم.

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی شهرها درآمدهای بسیاری برای کشور خواهد داشت گفت: در صورتی که خودمان به سوی شهر هوشمند حرکت کنیم، می­توانیم بر اساس شرایط از امتیازات و مزایای آن بهره­مند شویم، در غیر این صورت این فرصت­ از دست ما خواهد رفت.

پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروزه علاوه بر انسان اشیاء هم از اینترنت استفاده می‌کنند، افزود: اقتصاد هوشمند، پویایی و حمل و نقل هوشمند، محیط زیست هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند را ۶ مؤلفه کلیدی یک شهر هوشمند می باشد.

وی با بیان اینکه آنچه یک شهر را به سمت هوشمندی پیش می­برد، صرفاً استفاده از ابزار الکترونیکی و سیستم ارتباطاتی آن شهر نیست تصریح کرد:  شهر هوشمند، شهری است که در اداره تمام امور شهروندان شامل خدمات، سرویس­های دولتی و خصوصی به صورت آنلاین و شبانه­ روزی در کل هفته و با ضریب ایمنی بالا بتواند پاسخگویی شهروندان باشد.

این مقام مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: برای ایجاد شهر هوشمند به همکاری همه دستگاه­ها و سازمان­های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیاز است و بدون این هماهنگی، شکل ­گیری آن عملی نمی­ شود و نمی توان به دستاوردهای با اهمیتی از جمله کاهش هزینه­ های مصرف سوخت و انرژی، و کاهش آسیب به محیط زیست دست یافت.

صفحه اینستاگرام رسمی خبرگزاری دانشجو                                              عضویت در صفحه رسمی اینستاگرام اخبار دانشگاه حکیم سبزواری