در نشست مشترک مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه های آزاد اسلامی، دانشگاه بیرجند و دانشگاه فردوسی مشهد با وزیر تحصیلات عالی افغانستان و هیأت همراه که روز چهارشنبه ۴ آذر ماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، مسائل مختلف فی ما بین مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست دکتر کروجی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و دکتر دلبری، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه پس از ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی دانشگاه، به امکانات آموزش مجازی دانشگاه اشاره و امکان ثبت نام الکترونیکی را از تسهیلات این دانشگاه برای دانشجویان خارجی برشمردند.

  

در ادامه نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ظرفیت های آموزشی و فرهنگی استان اشاره و نمونه هایی از برنامه ها و جشنواره های دانشجویی و دانشگاهی بین المللی را معرفی نمود.

وی امکان همکاری در تبادل استاد و سخنران و تشکیل کرسی های تخصصی و پیشنهاد تاسیس اتاق ایران در افغانستان را در این نشست مطرح کرد.

دکتر بهرامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز به بسترهای کاربردی در جهت تسهیل ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با دانشگاه های کشور افغانستان تاکید کرد.

رئیس هیأت افغانستانی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولین دانشگاه ها، به مواردی اساسی از جمله همکاری در بخش های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت، همکاری در بخش های معدن، کشاورزی علمی و مکانیزه، برگزاری همایش های مشترک، همکاری در طرح های پژوهشی مشترک، تشکیل کمیته ای برای پیگیری تفاهم نامه ها تا اجرایی شدن آنها و مبارزه با دیدگاه های افراط گرایانه با ترویج دیدگاه های همبستگی در آموزش های دانشگاهی اشاره نمود.

خانم دکتر فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی افغانستان ضمن تاکید بر اجرایی شدن تفاهم نامه های پیشین، دکتر فیصل امین را به عنوان رابط کشور افغانستان برای این منظور به روسای دانشگاه ها تعیین و معرفی نمود.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان آخرین سخنران این جلسه با اشاره به شبکه دانشگاه های استان، هماهنگی میان دانشگاه های استان در همکاری های خود با دانشگاه های افغانستان تاکید کرد.