گروه تئاتر دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری در نخستین تجربه خود در “سومین جشنواره دانشجویی تئاتر به زبان فرانسه” موفق حاضر شدند و توانستند رتبه چهارم در بخش بهترین گروه جشنواره و رتبه پنجم بخش بهترین بازیگر مرد جشنواره را کسب کنند.

به گزارش روابط عمومی، دانشجویان گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری با همراهی و راهنمایی دکتر آذین حسین زاده، عضو  هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در فعالیتی بی سابقه و برای نخستین بار در دانشگاه حکیم سبزواری تئاتر ” کرگدن” اثر یکی از بزرگترین نمایشنامه نویسان معاصر فرانسه یعنی اوژن یونسکو، را در”سومین جشنواره دانشجویی تئاتر به زبان فرانسه” به روی صحنه بردند و موفق شدند در بخش بهترین گروه جشنواره رتبه چهارم، تندیس و هدیه نقدی جشنواره را بدست بیاورند، همچنین ایمان رضایی دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری برای بازی در نقش “برانژه” در این نمایش موفق به کسب رتبه پنجم و دریافت تندیس و جایزه نقدی از سوی هیات داوران جشنواره شد.

در ادامه گزارش دکتر آذین حسین زاده، عضو هیات علمی و مدیر گروه زبان و ادبیات فرانسه از کم و کیف برگزاری این جشنواره و حضور گروه تئاتر دانشجویان گروه زبان و ادبیات فرانسه را خواهید خواند:

سومین جشنواره دانشجویی تئاتر به زبان فرانسه روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۰ الی ۲۰ توسط انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه در  خانه موزه انتظامی برگزار شد. امسال ۱۴ گروه کارهای خود را ارایه دادند. بخش عمده شرکت کنندگان در این جشنواره، دانشجویان دپارتمان‌های زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه های سطح کشور بودند ( دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تبریز،‌ دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه حکیم سبزواری، موسسه زبان فرهنگ سینا).

نمایشنامه ها از نویسندگان فرانسوی بود که با نظارت اساتید دپارتمان های زبان و ادبیات فرانسه هر دانشگاه انتخاب شده بود.  طی دو روز جشنواره، هر یک از نمایش ها فقط در یک نوبت و تماما به زبان فرانسه ، در برابر هیات داوران و تماشاچیان اجرا شد. داوران جشنواه امسال آقای دکتر  حمیدرضا شعیری و خانمها دکتر مهشید نونهالی، دکتر زیبا خادم حقیقت بودند. رقابت گروهها در میزان تسلط به زبان فرانسه، کیفیت کار گروهی، کیفیت بازی و کارگردانی بود.

حامیان جشنواره  بخش فرهنگی سفارت فرانسه، فستیوال تئاتر خیابای شهر مولوز، معاونت فرهنگی شهرداری منطقه یک تهران، خانه موزه انتظامی، شرکت نیکا کوش ارس بودند.

جشنواره به شرح زیر برگزار شد :

مراسم افتتاحیه روز ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۰ در خانه موزه انتظامی برگزار شد : سخنرانی دبیر جشنواره، رییس انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه،  مهمان ویژه : نماینده رایزن همکاری و فعالیت های فرهنگی سفارت فرانسه

نمایشهای   پنجشنبه ۲۰/۲/۹۷به ترتیب اجرا :

نمایش “کمد دیواری” نوشته پییریک ویلانه ( اجرای دانشجویان گروه زبان  و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران)

 نمایش”دکتر کونوک، یا پیروزی پزشکی” نوشته ژول رومن (اجرای اساتید و زبان آموزان موسسه فرهنگ سینا)

 نمایش “کرگدن” نوشته اوژن یونسکو ( اجرای دانشجویان گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری)

 نمایش “سه روایت از زندگی”نوشته یاسمینا رضا (اجرای دانشجویان گروه مترجمی زبان فرانسه دانشگاه الزهرا)

نمایش “روز یکشنبه” نوشته ژان میشل ریب ( اجرای دانشجویان گروه مترجمی زبان فرانسه دانشگاه الزهرا)

 نمایش ” هیچ چیز جذابی برای  تعریف کردن وجود ندارد” نوشته آیت نتاج اجرا و کارگردانی نویسنده و اجرای دانشجویان دانشگاه تهران)

 نمایش “عشقی که گران تمام شد” نوشته جلال شبانی ( اجرای دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد)

نمایشهای  جمعه ۲۱/۲/۹۷به ترتیب اجرا :

 نمایش “جهت مخالف بدون ممنوعیت” نوشته  ژان پییر مارتینز (اجرای دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز)

 نمایش “واژه ای بجای واژه ای دیگر” نوشته ی ژان تاردیو ( اجرای دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز) نمایش”درستکارترین قاتل دنیا” نوشته افشین هاشمی (اجرای دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز )

نمایش ” ننگ” نوشته سرژکریبوس ( اجرای دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران)

نمایش ” صحنه برای یک نفر” نوشته پییر ژیین (اجرای دانشجویان دانشگاه تهران)

 نمایش” بلوف- بخش اول یایا” نوشته انزو کورمن ( اجرای دانشجویان دانشگاه تهران)

 نمایش”بازرس توتو” نوشته پییر گیری پاری، نمایش کودک و نوجوان (اجرای دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران)

مراسم اختتامیه : روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ساعت ۲۰ در محل خانه موزه انتظامی برگزار شد.

سخنرانی رییس انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه، توضیحات خانم دکتر خادم حقیقت در خصوص موارد در نظر گرفته شده در داوری، اعلام اسامی برگزیدگان توسط آقای دکتر شعیری، اهدا گواهی توسط ریاست انجمن به تک تک افراد گروههای نمایشی شرکت کننده در جشنواره. اهدا تندیس و کارت هدیه توسط ریاست انجمن و دبیر جشنواره به برگزیدگان

 در مراسم اختتامیه پس از اعلام نتایج، نماینده رایزن همکاری و فعالیت های فرهنگی سفارت فرانسه به ۸۵ دانشجوی بازیگر یک جلد کتاب به زبان فرانسه ، و به نفر اول بازیگر مرد و نفر اول بازیگر زن بلیط رفت و برگشت به فرانسه برای شرکت در فستیوال تئاتر خیابانی شهر مولوز (از ۱۲ تا ۱۵ ژوییه ۲۰۱۸) اهدا کردند.

در بخش بهترین گروه

گروه اول : گروه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای نمایش “عشقی که گران تمام شد” نوشته جلال شبانی (تندیس و کارت هدیه ۶۰۰ هزار تومان)

گروه دوم :  گروه دانشجویان دانشگاه تهران برای نمایش” بلوف- بخش اول یایا” نوشته انزو کورمن (تندیس و کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومان)

گروه سوم :  گروه دانشجویان دانشگاه تبریز برای نمایش”درستکارترین قاتل دنیا” نوشته افشین هاشمی (تندیس و کارت هدیه ۴۰۰ هزار تومان)

گروه چهارم : گروه دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری برای نمایش “کرگدن” نوشته اوژن یونسکو (تندیس و کارت هدیه ۳۰۰ هزار تومان)

گروه پنجم : گروه دانشجویان دانشگاه تهران برای نمایش”بازرس توتو” نوشته پییر گیری پاری، نمایش کودک و نوجوان (تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

 

در بخش بهترین بازیگر زن

نفر اول : خانم غزل طهماسبی برای بازی در نقش لئا در نمایش ” عشقی که گران تمام شد””(تندیس و سفر به فرانسه برای فستیوال تئاتر خیابانی شهر مولوز۱۲ تا ۱۵ ژوییه ۲۰۱۸)

نفر دوم : خانم نوشین دانشور برای بازی در نقش یایا در نمایش “بلوف”(تندیس و کارت هدیه ۴۰۰ هزار تومان)

نفر سوم : زهرا گلچین فرد برای بازی در نقش خانم ارغوانی پوش  در نمایش ” دکتر کنوک”(تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

نفر چهارم : خانم یگانه مهاجرتبریزی برای بازی در نقش آینه در نمایش “بازرس توتو”(تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

نفر پنجم : خانم فاطمه یوسفی برای بازی در نقش مادام دو پرلومینوز(تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

در بخش بهترین بازیگر مرد

نفر اول : عباس عباسی زاده برای بازی در نقش  قاتل در نمایش ” درستکارترین قاتل دنیا”(تندیس و سفر به فرانسه برای فستیوال تئاتر خیابانی شهر مولوز۱۲ تا ۱۵ ژوییه ۲۰۱۸)

نفر دوم :‌ پرهام آل داوود برای بازی در نقش آقا در نمایش “بلوف” (تندیس و کارت هدیه ۴۰۰ هزار تومان)

نفر سوم : غفار ریحانی نژاد برای بازی در نقش توتو در نمایش “بازرس توتو”(تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

نفر چهارم : دانیال چاوشی برای بازی در نقش ساموئل در نمایش ” هیچ چیز جذابی برای تعریف کردن وجود ندارد”(تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

نفر پنجم : ایمان رضایی برای بازی در نقش برانژه در نمایش “کرگدن”(تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

در بخش کارگردانی

جایزه اول : جلال شبانی برای نمایش ” عشقی که گران تمام شد” (تندیس و کارت هدیه ۴۰۰ هزار تومان)

جایزه دوم : آیت نتاج برای نمایش ” هیچ چیز جذابی برای تعریف کردن وجود ندارد” (تندیس و کارت هدیه ۳۰۰ هزار تومان)

جایزه سوم : محمد عنایتی پور برای نمایش “کمد دیواری” (تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

تقدیر هیات داوران :

تقدیر از علی آرونی برای بازی توانمند در نمایش ” صحنه برای یک نفر” (تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

تقدیر از آیت نتاج برای نویسندگی متن نمایش” هیچ چیز جذابی برای تعریف کردن وجود ندارد” (تندیس و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومان)

تقدیر از انیس باغی برای بازی توانمند در نقش خانم در نمایش “بلوف-یایا”

لازم به ذکر است ، “جشنواره دانشجویی تئاتر به زبان فرانسه” در سال ۱۳۹۵ به همت انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه که از انجمن علمی های برتر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد پایه گذاری شده است. هدف از برگزاری آن ایجاد تعامل فرهنگی، ارتقا دانش زبانی و ادبی، شناساندن ادبیات نمایشی فرانسه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ادبیات نمایشی ایرانی از طریق ترجمه به زبان فرانسه است. این جشنواره برای اولین بار در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و در سالن دانشکده اقتصاد آن دانشکده در حضور هیات داوران متشکل از آقای دکتر محمدرضا خاکی و خانم فلوریان گابر(دانشگاه پاریس ۸)، و در سال ۱۳۹۶ با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و در تالار مولوی آن دانشگاه  و در حضور هیات داوران متشکل از آقایان دکتر محمدرضا خاکی، اصغر نوری، خالید تامر( کارگردان و رییس کمیسیون بین الملل تئاتر فرانسه زبان) و خانم زیبا خادم حقیقت، برگزار شده است

 با توجه به استقبال بسیار خوب مخاطبان دانشگاهی و غیر دانشگاهی از دوجشنواره گذشته، شورای سیاست گذاری جشنواره و هیات مدیره انجمن برآن شدند تا سومین جشنواره را در فضایی حرفه ای برگزار نمایند. خانه-موزه انتظامی ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان “سومین جشنواره دانشجویی تئاتر به زبان فرانسه” بود.  مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز در همان مکان برگزار شد.

گفتنی است این گروه روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه نمایش کرگدن را در تالار شریعتی دانشگاه با حضور مسئولین و دانشجویان بر روی صحنه بردند.