دانشکده مهندسی نفت و پتروشیمی دانشگاه حکیم سبزواری موفق به اخذ شاخه دانشجویی انجمن بین‌المللی مهندسان نفت (SPE: Society of Petroleum Engineering) شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه انجمن مهندسان نفت (SPE) در سال ۱۹۷۷ تأسیس شد و یک انجمن حرفه ای غیردولتی است که بیش از ۱۵۰۰۰۰ عضو آن در ۱۴۴ کشور جهان درگیر اکتشاف و تولید نفت و گاز هستند. SPE یک منبع کلیدی برای دانش فنی است که فرصت های تبادل اطلاعات را در رویدادهای حضوری و آنلاین، دوره های آموزشی، انتشار مقالات و سایر منابع فراهم می کند تا به موفقیت اعضا و آینده صنعت نفت منجر شود.

این انجمن، منابع اطلاعاتی اصلی صنعت نفت از جمله OnePetro و PetroWiki را علاوه بر انتشار کتاب ها و مجلات معتبر مدیریت می‌کند. SPE سالانه میزبان بیش از ۱۰۰ کنفرانس، کارگاه آموزشی و رویدادهای دیگر در سراسر جهان است، همچنین این انجمن آیندۀ برنامه‌هایی عمومی مانند برنامه سخنران برجسته، وبینارها و رویدادهای آنلاین از جمله SPE Live و آموزش انرژی را تضمین می‌کند. علاوه بر این، از بورس تحصیلی و فعالیّت‌های دانشجویی پشتیبانی می‌کند و بودجه ابتکارات جدید را تأمین می‌کند.

گفتنی است ماموریت SPE جمع آوری، انتشار و تبادل دانش فنی در مورد اکتشاف، توسعه و تولید منابع نفت و گاز و فناوری های مربوط به نفع عموم و همچنین فراهم آوردن فرصت هایی برای متخصصان جهت ارتقای صلاحیت فنی و حرفه ای خود است و چشم انداز این انجمن، ارتقای توانایی جامعه مهندسی ‌نفت و گاز برای برآوردن نیازهای انرژی جهان به شیوه‌ای ایمن، پایدار و حافظ محیط زیست است.

شاخه‌های دانشجویی این انجمن در سراسر جهان واقع شده و چارچوبی را برای فعالیّت‌های انجمن بین‌المللی در سطح دانشگاه‌ها فراهم می‌کنند. دانشجوهای عضو SPE، سالانه اعضای شاخه دانشجویی و رئیس آن را انتخاب کرده و هر شاخه‌ دانشجویی توسط یک بخش SPE حمایت می‌شود.

لازم به یادآوری است در سطح کشور فقط معدودی از دانشگاه‌های معتبر و توانمند در رشته مهندسی نفت، دارای این شاخه جهانی هستند. شایان ذکر است انجمن علمی مهندسی نفت دانشگاه حکیم سبزواری، نقش بسزایی در به ثمر رسیدن این حرکت داشته است. 

برخی از خدمات و مزایا SPE به اعضای آن شامل موارد زیر است:

  • عضویت در SPE
  • اشتراک یا خرید منابع علمی از OnePetro
  • چاپ انواع مقالات در نشریات و مجلات SPE و حمایت از چاپ کتاب‌های حوزه انرژی و نفت
  • شرکت در جلسات، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های SPE (بطور رایگان در سایت SPE موجود هستند)
  • کارهای تیمی مثل “Study group” های تخصصی که در قالب آن دانشجویان سطح جهان با هم ارتباط مفید و موثر دارند.
  • استفاده از سایر منابع SPE مثل PetroWiki

 

آدرس ایمیل شاخه دانشجویی این انجمن در دانشگاه حکیم سبزواری به قرار زیر است:

 

Email: Hsu.spechapter@gmail.com