اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست.دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که در شش ماهه نخست امسال ۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه سبزواری از فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی خارج و داخل کشور بهره برده اند. در همین راستا مصاحبه ای با دکتر سید علیرضا حسینی کاخکعضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی -گرایش فیزیولوژی ورزش که امسال فرصت مطالعاتی تحقیقاتی خود را در دو دانشگاه کالیاری ایتالیا و دانشگاه لوون بلژیک گذرانده است، داشته ایم که در ادامه خواهید خواند:

با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید
سلام، بنده تحصیلات خود در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را بترتیب در دانشگاههای فردوسی مشهد، تربیت معلم تهران (خوارزمی) و تربیت مدرس گذرانده ام و از سال ۱۳۸۷ به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به خدمت می باشم. همچنین در زمینه اجرایی، مسئولیت هایی از جمله ریاست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیر پژوهشی دانشگاه و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه را عهده دار بوده ام.
با توجه به گذراندنفرصت تحقیقاتی طولانی مدت، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟
اینجانب فرصت مطالعاتی خود را در دو دانشگاه کالیاری ایتالیا (University of Cagliari) زیر نظر پروفسور Antonio Crisafuli و دانشگاه لوون بلژیک (KU Leuven) زیر نظر پروفسور Peter Hespel سپری کردم. این دو دانشگاه جزء قدیمی ترین دانشگاههای اروپا و جهان و در زمره معتبرترین دانشگاههای اروپا می باشد. به طوری که تاسیس دانشگاه کالیاری به ۱۶۰۶ و دانشگاه لوون به ۱۴۲۵ میلادی برمیگردد.پروفسور کریسافوله را میتوان پیشقراول Ischemic preconditioning در دنیا دانست. بنده نیز در مدتی که در آزمایشگاه فیزیولوژی ورزش به ریاست ایشان بودم، در زمینه پیش آماده سازی ایسکمی و اثر آن را عملکرهای قلبی عروقی، Metaboreflex، سندرم متابولیک، چاقی و آزمون های VO2max روی ورزشکاران نخبه رشته های مختلف ورزشی تحقیق می کردیم. در این مدت بنده به طور مستقیم در دو پروژه تحقیقاتی مشارکت داشتم که حاصل آن چاپ مقاله در یکی از معتبرترین ژورنال های دنیادر حوزه فیزیولوژی (American Journal of Physiology, Heart and Circulatory Physiology IF=3.34) به اسم دانشگاه حکیم سبزواری بود. مقاله دوم نیز در دست نگارش است و امیدوار به چاپ آن نیز می باشیم.
دانشگاه لوون و دپارتمان کینزیولوژی دارای آزمایشگاهای متعددی از جمله بیوشیمی، الکتروفیزیولوژی، هایپوکسی، بیومکانیک ورزشی و تغذیه ورزشی بود. پروفسور هسپل که مسئول آزمایشگاهها و همچنین مدیر Bakala Academy بود از محققین برجسته و سرشناس دنیا در زمینه تحقیقات هایپوکسی می باشد. آکادمی بالا پیشرفته ترین مرکز تحقیقاتی اروپا در زمینه تحقیقات هایپوکسی در ورزش به شمار می رود. در این آزمایشگاهها تحقیقاتی در زمینه اثر فعالیت بدنی روی سرطان، تاثیر ارتفاع روی عملکرد ورزشکاران بخصوص دوچرخه سواران، تعیین آستانه لاکتات برای دوچرخه سواران و فوتبالیست ها، ارزیابی ترکیب بدنی، موقعیت بهینه ورزشکاران نخبه روی دوچرخه برای دستیابی به بهترین رکورد و غیره انجام میشد که بنده از نزدیک شاهد این تحقیقات بودم که تجریه بسیار ارزشمندی بود.
 این دو دانشگاه از امکانات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته و معتبری برخوردار بودند و به مدد کار واقعی تیمی و مدیریت خوب دانش در این دانشگاههای به موفقیت های بزرگتری در عرصه جهانی دست یافته بودند و به سرعت در حال رشد و پیشرفت علمی و خدمت به جامعه بودند. ارتباط دانشگاه با جامعه بخوبی دیده می شد و تحقیقات کاملا کاربردی و در راستای نیاز جامعه بودند.

*این چندمین فرصت تحقیقاتی شما بود؟
اولین
 *لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟
فرصت مطالعاتی فرصتی ارزشمند و بی نظیر برای استادان به شمار می رود. تجربیاتی و دانشی که در فرصت مطالعاتی  بدست می آید غیر قابل وصف است. در فرصت مطالعاتی علاوه بر کسب مستقیم دانش و تجربه اندوزی، با مدیریت هزینه، مدیریت دانش، احترام عملی به محقق، جایگاه علم در جامعه، تحقیقات بین رشته ای و تیمی نیز آشنا می شنویم. به نظر بنده، یک سال تجربه و تحقیق در دانشگاههای معتبر دنیا برابر ۱۰ سال فعالیت در دانشگاههای ایران است. امکانات، بودجه پژوهشی، دسترسی به منابع اطلاعاتی و تحقیقاتی، تهیه سهل و بدون بروکراسی اداری مواد و تجهیزات مورد نیاز، اختیارات و حوزه عمل گسترده استاد، حمایت از محققین و غیره اصلا قابل قیاس با ایران نیست. لذا بنده به همکاران محترم توصیه می کنم حتماً تمام تلاش خود را به عمل آورند تا از این موقعیت ارزشمند استفاده نمایند. البته ناگفته نماند که مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد، که از آن جمله می توان به مشکلات اخذ ویزا و هزینه بالای زندگی در اروپا و امریکا اشاره کرد که امید است با همت مسئولان رده بالای کشور و توسعه روابط سیاسی، اخذ ویزا راحت تر و با همت وزارت علوم حمایت های مالی بیشتر شود.
* شما تاثیر گذاری اختصاص گرنت  پژوهشی و  ایجاد فرصت های تحقیقاتی  برای اساتید در وضعیت پژوهشی دانشگاه چگونه ارزیابی می کنید؟
وضعیت پژوهشی دانشگاه نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر شده است. اختصاص بیشتر بودجه پژوهشی، راه اندازی گرنت و هزینه کرد نسبتا راحت آن، توسعه فرصت های کوتاه مدت و بلند مدت تحقیقاتی و غیره همگی نشان از تلاش و حسن نیت مجموعه مدیریت دانشگاه و بخصوص معاونت و مدیریت محترم پژوهشی دانشگاه دارد. لذا وظیفه خود می دانم از حسن خلق و زحمات  مسئولین معاونت پژوهشی در تشویق همکاران برای استفاده از فرصت مطالعاتی تشکر نموده و خواستار تداوم این روحیه و حمایت ها باشم. با اینحال هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم و همگی باید در جهت تقویت بودجه و تسهیل امور پژوهشی مشارکت کنیم.
حرف پایانی:
در پایان لازم میدانم از همکاران محترم دانشکده تربیت بدنی بخصوص ریاست دانشکده و اعضای محترم گروه فیزیولوژی ورزش برای ایجاد چنین فرصتی و سایر حمایت ها و همراهی های ایشان تشکر نمایم و سلامتی و توفیق همگی ایشان را از درگاه خدای متعال مسئلت نمایم. همچنین در چنین مواقعی معمولا زحمات حوزه اداری و مالی دانشگاه نادیده گرفته می شود که زحمات این همکاران خدوم نیز قابل ستایش است.