باز مهندسی و بومی سازی طراحی و ساخت درایو و پنل جهت راه اندازی موتورهای کولرهای آبی نسل جدید” طی قراداد پژوهشی بین دانشگاه حکیم سبزواری و شرکت تعاونی بین المللی ایرانیان تعاون ملل آسیا به پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری سپرده شد.

دکتر روشنفکر عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و مجری این طرح در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه گفت: این طرح بخشی از پروژه طراحی و ساخت کولرهای آبی نسل جدید است.

وی ادامه داد: این کولرهای آبی راندمان بالای ۸۰ درصد دارند و با طراحی کاملا بومی شده ایرانی در شرکت تعاونی بین المللی ایرانیان تعاون ملل آسیا طراحی و اجرا شده و در حال حاضر در مراحل پایانی ساخت است.

دکتر روشنفکر با اشاره به اینکه پروژه ساخت این کولرها دارای  سه قست و فاز اصلی بود، اظهار داشت: یکی از این قسمت ها مربوط به موتور BLDC که در این پروژه هست، که با توجه به ساختار ویژه ای که این موتورها دارد می تواند  به صورت اتصال مستقیم با حلزونی کولر متصل شود و حذف تسمه در این ساختار کمک شایانی به افزایش راندمان این کولرها نسبت به کولرهای آبی قدیمی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: از دیگر ویژگی های این نوع کولر ساختار بدنه کولر  است که ساختار پلیمری طرح جدید دارد و ثبت اختراع هم در موتور و حلزونی در این پروژه انجام شده است.

وی ادامه داد: در این میان قسمت سوم و واسطی بود که آن درایو و پنل جهت راه اندازی موتورهای کولرهای آبی بود که قبل از انعقاد این قراداد، شرکت درایو را به صورت مجزا از شرکتی چینی تهیه می کرد.

عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: در جلساتی که با مدیرعامل شرکت برگزار شد و  با توجه به شناختی که ایشان از تیم ما داشتند طراحی و ساخت درایو رابه به ما محول کردند.

دکتر روشنفکر با تاکید بر اینکه نمونه اولیه درایو توسط پژوهشگران دانشگاه در تست های اولیه توانسته است جواب های بسیار خوبی بگیرد، اظهار داشت: خوشبختانه در تست های اولیه این درایو توانست مشخصات بسیار بهتری از نمونه خارجی که پیشتر در این کولرها استفاده می شود، بدست آورد.

این پژوهشگر با تشریح ویژگی های درایو طراحی شده، گفت: از جمله مشخصات طرح ما این است که در دوره های پایین درایو، صدا و نویز آزاردهنده ای که در موتورهای قبلی بود حذف شده، همچنین این درایو دارای گشتاور راه اندازی بالاتری نسبت به درایو قبلی است.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر اینکه این طراحی کاملا بومی شده است، خاطرنشان کرد: نمونه اولیه درایو ساخته شده و هم اکنون  در حال تست های پایانی هستیم تا بتوانیم نمونه های نیمه صنعتی را تحویل شرکت دهیم.

گفتنی است مبلغ این قراداد ۷۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال است.