در پژوهش دکتر سمیه دولت آبادی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با همکاری محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بخش میکروبیولوژی بیمارستان Canisius Wilhelmina Hospital هلند و دانشگاه Parana برزیل مقاومت دارویی گونه قارچی اگزوفیالا بررسی شد.

دکتر دولت آبادی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص این پژوهش گفت:

اگزوفیالا، اصلی ترین گونه از قارچ های سیاه می باشد که قادر به ایجاد طیف وسیعی از عفونت های مختلف موضعی تا عفونت های سیستمیک و مرگ بار  بوده و به طور خاص در ایجاد عفونت سیستم عصبی بیماران با نقص سیستم ایمنی (مانند دیابت، پیوند اعضا، توبرکلوزیس،…) دخیل می باشد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه افزود: این قارچ فرصت طلب به وفور در محیط پیرامون ما وجود دارد ولیکن بیشتر موارد بیماری از کشورهای جنوب غربی آسیا گزارش شده است و مطالعات مربوط به اپیدمیولوژی این بیماری عفونی در ایران و یا اطلاعات تشخیصی و درمانی آن محدود می باشد.

دکتر دولت آبادی اظهار داشت: تشخیص و درمان بیماریهای ناشی از این گونه قارچی دشوار و با راندمان پایین همراه است . داروهای ضد قارچی عوارض بالای کبدی را به همراه دارند.  لذا  انتخاب صحیح دارو؛ میران مرگ و میر و عوارض جانبی مصرف این داروها را کاهش می دهد.

گفتنی است نتایج این پژوهش  در قالب مقاله ای در مجله mycoses با رتبه علمی Q1 و

ضریب تاثیر ۴٫۳۷ منتشر شده است.

لینک دسترسی به مقاله:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/myc.13364