سبزوار- ایرنا- سبزوار در غرب استان خراسان رضوی با ۱۱ واحد دانشگاهی و ۳۰ هزار دانشجو، به عنوان یک قطب دانشگاهی در شرق کشور، مستعد اولویت‌دار تاسیس پارک علم و فناوری با هدف افزایش تولید ناخالص ملی در حوزه محصولات فناورانه است.

وجود مراکز رشد واحدهای فناوری و مرکز نوآوری، شکوفایی و شتابدهی در واحدهای دانشگاهی سبزوار و نیز قرارداد واحدهای فناور با صنایع بزرگ، ضرورت تاسیس پارک علم و فناوری را در این شهرستان به منظور انجام فعالیتهای دانش‌بنیان و همچنین شتاب دادن به توسعه اقتصادی در منطقه غرب خراسان رضوی بیش از گذشته مطرح کرده است.

تاسیس پارک علم و فناوری با توجه به ظرفیتهای علمی، دانشگاهی و صنعتی موجود در منطقه غرب خراسان رضوی بسترهای لازم را برای جذب نخبگان کارآفرین این خطه و تجاری‌سازی فناوریهای نوین بیش از گذشته مهیا می‌کند که نتیجه آن توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش تولید ناخالص ملی ناشی از تولید محصولات فناورانه‌محور خواهد بود.

 

*ایجاد درآمد پایدار در حوزه فناوری 

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بر مبنای نقشه جامع علمی کشور، باید میزان مشخصی از تولید ناخالص ملی کشور ناشی از تولید محصولات فناورانه محور باشد، از این رو دانشگاهها ملزم شده اند با برنامه ریزی لازم به بالا بردن سبد محصولات فناورمحور در تولیدات ناخالص ملی تلاش کنند.

دکتر محمدابراهیم حاجی‌آبادی افزود: پیاده سازی  این ماموریت بر عهده  وزارت علوم است که بسترهای مناسب را به منظور خلق ثروت از حوزه فناوری فراهم نماید لذا یکی از راهای مناسب آن طراحی مراکز رشد، مراکز نوآوری و فناوری و در سطوح بالاتر پردیس های علم و فناوری و پارک های علم و فناوری است.

وی ادامه داد: ایجاد درآمد پایدار از حوزه فناوری و ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان به عنوان یکی از مسائل مهم در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است و برای تحقق این رسالت مهم در اولین اقدام، معاونت فناوری ایجاد شده است.

 

*پارک علم و فناوری زمینه‌ساز اشتغال برای جوانان 

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری گفت: برای تکمیل زنجیره اشتغال در حوزه  فناوری، ضرورت ایجاد پارک های علم و فناوری احساس می شود که در این راستا در گام اول موافقت های اصولی اولیه، برای احداث پردیس علم و فناوری در شهرستان سبزوار گرفته شده است.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور توسعه واحدهای فناور، ایجاد مراکز نوآوری در صنایع بزرگ یکی از اولویت های معاونت پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری است لذا این دانشگاه در کنار پیگیری احداث پارک علم و فناوری، با صنایع بزرگ منطقه وارد مذاکره شده تا مراکز نوآوری در این صنایع راه اندازی شود.

دکتر حاجی‌آبادی ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع بزرگ، شبکه فروش کاملی در کنار امکانات کارگاهی دارند، می توانند بستر مناسبی برای راه اندازی مراکز نوآوری فراهم کنند تا هسته ها و واحدهای فناور در کنار این شرکت های بزرگ، با سهام داری و سرمایه اولیه آنها تجارتی راه بیندازند.

وی گفت: تعدد مراکز رشد با ماموریت های مشخص با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های  شهرستان از اهدافی است که دنبال می شود.

این پژوهشگر افزود: در حوزه فرهنگی شهرستان سبزوار نیز بخش خصوصی فعالیت مطلوبی نداشته است، لذا پیگیری ایجاد یک مرکز رشد علوم انسانی با ماموریت های مشخص مورد توجه است.

 

*موافقت اولیه با تاسیس پارک علم و فناوری سبزوار

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری همچنین گفت: در کنار مرکز نوآوری و شتابدهی، مراکز نوآوری برای صنایع بزرگ در دست اقدام  است که این زیست بوم فناوری ایجاد شده طی سالهای آتی، زمینه ساز احداث پارک علم  فناوری خواهد شد.

دکتر حاجی‌آبادی افزود: با توجه به مزایای ویژه پارک های علم و فناوری در معافیت و حمایت های مالیاتی برای واحدهای فناور، احداث این پارک با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان فناور محور مورد توجه قرار گرفته است و در این مسیر  موافقت های اولیه نیز  از مدیران وزارتخانه گرفته شده است.

مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه حکیم سبزواری که از اواخر سال ۱۳۹۳ فعال شده هم‌اینک میزبان ۴۰ واحد فناور است که فعالیت برخی از آنها به مرحله تولید انبوه محصول نیز رسیده‌ است.

دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان یکی از ۲۲ “دانشگاه محور” در کشور ۹ هزار دانشجو در ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کدرشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکترا و ۱۰ دانشکده دارد.

لینک گزارش تحلیلی بر روی خبرگزاری ایرنا