مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه حکیم سبزواری گفت: مرکز محاسبات سریع (High Performance Computing –HPC) با صرف هزینه ای بالغ بر ۳۷۰ میلیون تومان در دانشگاه حکیم سبزواری راه اندازی شد

دکتر مجید بقایی نژاد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره به روند رو به رشد حجم محاسبات علمی بخصوص در کاربردهایی با محاسبات پیچیده و یا حجم داده های بالا که توان پردازش زیادی لازم دارند، افزود: این مرکز مجهز به سرورها و پردازندهای پیشرفته است و به منظور دسترسی آسان و بر اساس تقاضای کاربران از طریق شبکه به مجموعه ای از سرورها، فضای ذخیره سازی و برنامه های کاربردی راه اندازی شده است.

 

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت: در حال حاضر مرکز محاسبات حکیم شامل ۱۲۰ هسته پردازشی معادل با ۲۴۰ رشته پردازشی با توان محاسباتی ۴۸۰۰ گیگافلاپس، ۴۸۰ گیگا بایت حافظه اصلی و بیش از ۱۵ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی می‌باشد و توانایی سرویس دهی به چندین نفر به طور همزمان را دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون سرویسی که توسط مرکز محاسبات سریع دانشگاه ارائه می شود از نوع زیرساخت به عنوان خدمت (IaaS) می باشد و با توجه به نیاز و اهمیت این مرکز، مدیریت فناوری و اطلاعات دانشگاه در نظر دارد با تخصیص بودجه مورد نیاز، سالانه بر قدرت محاسباتی این مرکز اضافه نماید.

دکتر بقایی خاطرنشان کرد: مرکز محاسبات سریع دانشگاه هم‌اکنون آماده ارائه سرویس به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران در سطح دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. تیم مدیریتی و فنی این مرکز به صورت مستمر در تلاش است تا بتواند در آینده‌ای نزدیک قابلیت‌ها و سرویس‌های این مرکز را گسترده‌تر کند به طوری که دیگر مراکز علمی و صنعتی از سرویس‌های این مرکز بهره ببرند.

سایت مرکز محاسبات سریع دانشگاه

http://www.hsu.ac.ir/hpc/