حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح روز چهارشنبه در دیدار روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با تاکید بر نقش مهم دانشگاه ها در تاریخ معاصر به ویژه در نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم برنامه ریزی  دانشگاه ها و مراکز علمی برای استفاده از میراث و تجارب علمی به منظور نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید کردند.

۱۲۰۰۵۷_۳۰۸  ۱۲۰۰۶۴_۳۵۰  ????? ????? ??????????? ???????????? ????? ??? ? ???????? ??? ? ??????

در این جلسه که دکتر حدادنیا، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز توفیق حضور پیدا کرده بودند، رهبر انقلاب جلسات و دیدارها با جامعه دانشگاهیان را یکی از بهترین و شیرین ترین جلسات و دیدارها عنوان کردند و افزودند: دانشگاه مهم ترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است به گونه ای که عملکرد مناسب و یا غیرمناسب دانشگاه در این زمینه، آینده کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: پیروزی انقلاب اسلامی که مانند زلزله ای برای دنیای غرب و شرق آن زمان بود، تاثیر بسیار زیادی در دانشگاه ها گذاشت و بسیاری از فداکارترین و صادق ترین یاران انقلاب از متن دانشگاه بودند.

رهبر انقلاب تاکید کردند: باید تمام برنامه ها و مسیر حرکت دانشگاه ها در جهت نقش آفرینی در جهت ایجاد «تمدن نوین اسلامی »باشد.

ایشان وجود نیروهای مستعد را برای حرکت علمی، مهم خواندند و خاطرنشان کردند: مهم تر از نیروهای مستعد، جهت گیری علمی است، زیرا اگر جهت گیری علمی صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را به وجود خواهد آورد.

حضرت آیت الله خامنه ای، نیاز سنجی علمی برای حال و آینده کشور را بسیار ضروری خواندند و گفتند: در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آینده کشور مدنظر قرار گیرد و در رشته هایی سرمایه گذاری شود که مورد نیاز کشور است.

ایشان جهت دهی به مقالات علمی و پایان نامه های دکتری در چارچوب نیازهای فعلی و آینده ایران را موضوعی مهم دانستند و افزودند: دانش هسته ای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که سالها پیش روی آن سرمایه گذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفتی به پایان برسد، قطعا نیازمند انرژی جایگزین هستیم.

۱۲۰۰۵۸_۴۰۵  ۱۲۰۰۶۳_۷۳۸

ایشان در ادامه به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاه ها اشاره کردند و با انتقاد از برخی اقدامات انجام گرفته، گفتند: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته اند و برای توجیه کار غلط خود می گویند دانشجو باید شاد باشد!

ایشان تاکید کردند: کار فرهنگی صجیح این است که انسان مومن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان ها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.

رهبر انقلاب ایجاد اعتماد به نفس و امید به آینده در میان جوانان را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاه ها برشمردند و گفتند: در کشور نقاط امیدواری بسیار زیاد است که از جمله آن ظرفیت های فراوان و موقعیت و اقتدار کنونی کشور است.

ایشان خطاب به مسئولین و روسای دانشگاه ها تاکید کردند: باید به جوان های انقلابی و مومن، خوش روحیه، متدین و دارای عزت نفس میدان بدهیم به گونه ای که فضا دست آنها باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی سخنانشان با اشاره به علاقه دیرین و فراوان خود به دانشگاه و جامعه دانشگاهی، خاطر نشان کردند: امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئه هاست و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان با روحیه انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آن ها و بالابردن پرچم علم و پررنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت ها برنامه ریزی و هزینه های سنگینی می کنند.

رهبر انقلاب همچنین با تاکید بر ضرورت ترویج ارزش ها در محیط های دانشگاهی گفتند: باید به دغدغه دانشجویان ارزشی و انقلابی و همچنین هزاران نفر از اساتید مومن و انقلابی که امروز در دانشگاه ها هستند، توجه کرد و از این اساتید قدردانی و قدرشناسی کرد.

لازم به ذکر است پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گزارشی از روند فعالیت های وزارت خانه های تحت نظر خود را به محضر رهبر انقلاب بیان داشتند.