سهیل کیانی راد دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی در طی دوره تحصیل خود با راهنمایی اساتید دانشکده مهندسی نفت و پتروشیمی موفق به ساخت دستگاهی برای اندازه گیری دانسیته شد.

 طراح این دستگاه در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت:  دستگاه “اندازه گیری دانسیته سیالات تراکم ناپذیر با روش مکانیکی” قادر است دانسیته انواع سیالات تراکم ناپذیر شامل مایعات، انواع نیمه جامدات، ژل ها و محلول های سوسپانسیون را اندازه گیری کند .

وی با تاکید بر اینکه ایده اولیه این دستگاه از دستگاه ماد بالانس (دانسیته متر گل حفاری)گرفته شده است، یادآور شد: با توجه به اینکه امکان استفاده از ماد بالانس در سطوح شیبدار وجود ندارد، همچنین خورنده بودن ماده باعث تخریب دستگاه ماد بالانس می شود در طراحی و ساخت این دستگاه علاوه بر حل مشکلات دستگاه ماد بالانس، امتیازات دیگری به آن اضافه شده است.

وی با یادآوری  اینکه این دستگاه نمونه داخلی ندارد و آماده عرضه به بازار می باشد، اظهار داشت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد دستگاه حرکت در دو بعد است که قابلیت اندازه گیری دانسیته در شرایط سخت از جمله سطوح شیب دار را فراهم می کند به این ترتیب تحت شرایط فیزیکی نامناسب محیطی، دستگاه خود را به تعادل می رساند و با دقت کافی می تواند دانسیته مایع را بسنجد.

وی اندازه گیری دانسیته انواع مایعات از جمله مایعات خورنده را از جمله ویژگی های دیگر این دستگاه بر شمرد و بیان داشت: این قابلیت  امکان استفاده از این دستگاه را در تمام صنایع فراهم نموده است همچنین تعمیر و نگهداری آسان دستگاه  به نحوی که در صورت ایجاد مشکل برای قطعات، کاربر به آسانی می تواند قطعات دستگاه را تعویض نماید از خصوصیت های آن است.

 کیانی راد با اشاره به اینکه این دستگاه قابلیت تعویض کاپ را نیز دارد، گفت: این قابلیت، این امکان را به کاربر می دهد تا از چند کاپ به جای یک کاپ برای تعیین دانسیته مواد پی در پی استفاده کنیم که باعث صرفه جویی در زمان می شود.

 وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از صنایع، آزمایشگاه ها و پژوهشگاه ها به دلیل گران بودن دانسیته سنج های دیجیتالی از دستگاه ماد بالانس استفاده می کنند که کاربرد و گستره محاسباتی محدودی دارد، یادآور شد: این دستگاه می تواند جایگزین مناسب و مقرون به صرفه برای دستگاه ماد بالانس و  سایر دانسیته متر شود.

  لازم به یادآور است سازندگان این دستگاه دکتر زهرا بیگم مختاری حسینی(عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه حکیم سبزواری(، دکتر علی صنعتی(عضو هیئت علمی گروه مهندسی نفت دانشگاه حکیم سبزواری)ومهندس سهیل کیانی راد (دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی شیمی دانشگاه حکیم سبزواری)

 از پروژه های تحقیقاتی دیگر سهیل کیانی راد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- همکار در پژوهش تولید نانو کامپوزیت هایی بر پایه بیوپلیمرهای کیتوسان و زئین به منظور تولید پوشش زخم

نتیجه تا کنون: یک مقاله ارسال شده به شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران به نام 

تهیه و مطالعه خواص فیلم نانو کامپوزیتی کیتوسان- نانو بنتونیت با هدف استفاده در پوشش زخم” 

۲- طراحی و ساخت راکتور ستونی حبابدار