سخنرانی مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری در نهمین نشست سراسری معاونان و مدیران روابط بین الملل دانشگاه ها که امروز با حضور وزیر علوم و تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دکتر غلامعلی فرزی در این نشست که به میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد با موضوع” ضرورت نقشه راه برای همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه ها” به سخنرانی پرداخت.

متن خبر سایت وزارت علوم از برگزاری این نشست و سخنرانی دکترغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را در ادامه خواهید خواند:

تبادل دانشجو به منظور توسعه ارتباطات بین‌المللی؛ از جمله برنامه‌های وزارت علوم/ ضرورت بکارگیری راهبرد جدید در حوزه دیپلماسی علمی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در نهمین نشست سراسری هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهش و پارک‌های علم و فناوری که امروز (یکشنبه) در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، با اشاره به لزوم تغییر رویکردها در ارتباطات بین‌المللی گفت: طرح این موضوع بر مبنای تغییر شرایط زمان و بخش‌هایی از اهداف است و به منظور قدر نشناسی مدیران گذشته نیست.
وی با بیان اینکه تمامی تلاش‌های صورت گرفته در دسترسی به اهداف علم و فناوری در یک بازه زمانی چهل ساله صورت گرفته و طبعاً برای دسترسی به این اهداف، مسائل و مشکلات مختلفی پیش روی مسئولان بوده است، افزود: تحولات و تغییرات ایجاد شده طی سال‌های اخیر، ضرورت یک حرکت قوی و راهبرد جدید در حوزه ارتباطات بین‌المللی را بیش از پیش ضروری می‌سازد.
دکتر غلامی با اشاره به جایگاه مطلوب کشور در حوزه علم و فناوری در جهان مطرح کرد: متأسفانه علی رغم وجود این جایگاه، امروزه کشور سهم قابل توجهی در ارتباطات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری ندارد و این موضوع در دو بخش همکاری‌های مشترک علمی و رفت و آمدهای محققان مطرح است.
وی در ادامه به تبادل دانشجویان میان دانشگاه‌های داخل و خارج کشور به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت علوم اشاره کرد و گفت: دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارجی عملکرد مطلوبی داشته و به راحتی توسط دانشگاه‌های معتبر جهان پذیرش و مورد استقبال قرار می‌گیرند اما متأسفانه اکنون ما در زمینه پذیرش دانشجو از دیگر کشورها با حد مطلوب فاصله داریم و مقصد دانشجویان دیگر کشورها نیستیم و اگرچه دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند اما این تحصیل بیشتر در زمینه‌های مورد حمایت یا در رشته‌های تخصصی و ویژه مانند زبان فارسی، ایران شناسی و تاریخ اسلام است.
وزیر علوم با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت علوم در حوزه روابط بین‌الملل، ایجاد زمینه پذیرش دانشجویان غیرایرانی است، افزود: از جمله روش‌هایی که منجر به بهبود این شرایط می‌شود، ورود به دوره‌های همکاری مشترک و ایجاد شعبه‌هایی از دانشگاه‌های ایرانی در کشورهای خارجی است.
دکتر غلامی با تاکید بر وجود ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های بزرگ کشور، مطرح کرد: براساس تأکیدات مقام معظم رهبری، برنامه‌های توسعه‌ای کشور و وزارت علوم، توسعه روابط علمی و بین‌المللی، یکی از محورهای بسیار مهمی است که حاصل توجه به آن، توسعه دیپلماسی علمی و گسترش علم و فناوری خواهد بود و امیدواریم از این طریق نتایج ارزشمندی را برای کشور به ارمغان بیاوریم.
در ادامه این مراسم، برترین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی کشور در حوزه همکاری‌های علمی بین المللی معرفی و با حضور وزیر علوم از آن‌ها تقدیر شد.

براساس نتایج ارزیابی‌ها در سال ۹۷ – ۹۶، دانشگاه تهران رتبه برتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را کسب کرد و دانشگاه‌های گیلان، الزهرا (س)، زنجان، علوم پایه زنجان، خوارزمی، قم، کاشان و کردستان به عنوان دانشگاه‌های در مسیر موفقیت معرفی شدند.
همچنین از دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، اصفهان، شهید بهشتی و تربیت مدرس نیز به عنوان دانشگاه‌های موفق نام برده شدند.
علاوه بر آن، پژوهشگاه‌های پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و پژوهشگاه مواد و انرژی به عنوان پژوهشگاه‌های در مسیر موفقیت شناخته شدند.
همچنین، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به عنوان رتبه برتر پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز به عنوان رتبه برتر، دو پارک پردیس و پارک علم و فناوری خراسان رضوی به عنوان پارک‌های علم و فناوری در مسیر موفقیت، معرفی شدند و از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به عنوان رتبه برتر پارک‌های علم و فناوری تقدیر به عمل آمد.

لینک خبر