کارگاه کشت قارچ شهید حسن قاسمی دانا؛طرح آموزشی، دانشجویی و کارآفرینی که در دانشگاه حکیم سبزواری به ثمر نشست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دانشجویان هسته علمی زیست شناسی بسیج دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری در پروژه ای علمی و با مشاوره و حمایت اساتید وکمک مسئولین دانشگاه موفق شدند در کارگاهی که به اسم یکی از شهدای مدافع حرم مزین است، طرح پرورش قارچ تکمه ای راپیاده سازی وبا به ثمر نشستن محصول کارگاه، محصولات خود را جهت عرضه به بازار برداشت کنند.
فرصتی شد که برای بازدید از کارگاه و اعضای تیم اجرایی این پروژه به  مکان کارگاه برویم، جمع همدل و امیدواری بودند که فارغ از دل مشغولی جوانان این دوره کمر همت به انداختن طرحی نو افکنده بودند.
دکتر علی محمد طزری استاد مشاور دانشجویان هسته علمی بسیج دانشجویی در این طرح در گفتگو با ما با تاکید بر اینکه هدف نخست از ایجاد این کارگاه، آموزش دانشجویان بود، گفت:  در این کارگاه قارچ خوراکی از نوع تکمه ای کشت شده است که مصرف زیادی در ایران دارد.
وی با اشاره به اینکه این کارگاه در دو مرحله تئوری و عملی انجام برگزار شد، افزود:۳۰ دانشجو در این پروژه در حال همکاری هستند که از این میان ۲۵ دانشجوی دختر و ۵ دانشجوی پسر در کارگاه مشغول هستند.
وی با اشاره به همت دانشجویان در جهت راه اندازی کارگاه و تجهیز مکان، اظهار داشت: با مساعدتی که مسئولین دانشگاه از نظر اختصاص مکان به کارگاه انجام دادند، این کارگاه با کمترین امکانات شکل گرفت و بسیاری از وسایل مورد نیاز کارگاه مانند آهن آلات مورد نیاز برای ساخت قفسه ها از تجهیزات غیرقابل استفاده دانشگاه تهیه شد.
دکتر طزری ادامه داد:البته به علت محدود بودن بودجه تعدادی از لوازم خریده شد و برخی از لوازم نیز به امانت گرفته شد.
وی افزود: پس از تجهیز و آماده سازی کارگاه در آبان ماه کمپوست قارچ خریداری شد و کارپرورش قارچ با استقرار کمپوست در بستر کشت شروع شد.
استاد مشاور این پروژه با اشاره به اینکه هم اکنون و پس از گذشت ۴۵ روز از کشت قارچ ها، در حال برداشت محصول هستیم، افزود: در طی این مدت دانشجوها به صورت متناوب و شیفت بندی جهت تنظیم دما و رطوبت در کارگاه حضور دارند.
وی با تاکید بر اینکه هدف از تشکیل این کارگاه جرات دادن به دانشجویان جهت شروع کاری جدید بود، اظهار داشت: قرار است این کارگاه گسترش یافته و پروژه های آموزشی و پژوهشی دیگری در راستای  کارآفرینی در این مکان اجرا شود.
دکتر طزری خاطرنشان کرد: خوشبختانه مسئولین دانشگاه در راستای شکل گیری کارگاه همکاری های خوبی داشتند و قسمت های مختلف از جمله تاسیسات و فنی , تعمیر و نگهداری, معاونت دانشجویی و حراست همکاری های بسیارخوبی درثمربخشی این پروژه داشته اند.
محدثه رشید عضو هسته علمی زیست شناسی بسیج دانشجویی و یکی از اعضای اجرایی این پروژه نیز در گفتگو با روابط عمومی با اشاره به اینکه ایده شکل گیری کارگاه پرورش قارچ از سال ۹۳ شکل یافته است، ادامه داد: این ایده پس از مطرح شدن در هسته علمی پیگیری شد و خوشبختانه امسال توانسیم با پیگیری های لازم و مساعدت مسئولین مکانی را جهت اجرای پروژه در اختیار داشته باشیم و کار عملی خود را آغاز کنیم.
خانم رشید هم از سختی های کار و پیگیری های زیاد و همدلی و همکاری و تلاش جهادی دانشجویان هسته علمی بسیج در راه اندازی این کارگاه برای ما گفت و ادامه داد: ما معتقدیم که دانشجو باید خود را در عرصه کار و تئوری محک بزند و هم اکنون نیز با به ثمر نشستن کارگاه, پروژه های دیگری را برای اجرایی شدن در نظر داریم.
وی حمایت مسئولین دانشگاه را خوب عنوان کرد و افزود: امیدوارم این حمایت ها بیشتر شود,  تا بتوانیم طرح های دیگر خود را اجرا کنیم.
آقای جاویدی عضو اجرایی دیگر کارگاه که دانشجوی مسئول بخش عملی  این کارگاه  نیز محسوب می شود، در ادامه گفتگو بر لزوم حمایت مسئولین از پروژه های دانشجویی تاکید کرد وافزود: این گروه طرح های خوبی را جهت اجرایی کردن  بر روی کاغذ دارد که در صورت حمایت و تخصیص بودجه و امکانات، این طرح ها به صورت یک فعالیت علمی قوی و همچنین طرح کار آفرینی پربازده می تواند مطرح شود.
وی افزود: دو طرح کارآفرینی و یک طرح علمی و پژوهشی مد نظر داریم که با به ثمر نشستن کارگاه امیدواریم در آینده نزدیک این طرح ها را نیز با فضای همدلی و همکاری خوبی که در هسته های علمی بسیج موجود است و حمایتی که مسئولین دانشگاه از طرح ها خواهند کرد به ثمر برسانیم.
[foogallery id=”2992761″]