مسابقات ملی ریخته گری در راستای اهداف آموزش عالی و به منظور نیل به دانشگاه کارآفرین، هر ساله به همت دانشجویان این رشته در یکی از مراکز دانشگاهی مجری دوره های مهندسی متالورژی برگزار می شود، تا به امسال شش دوره از این رقابت ها برگزار شده است و در شهریورماه امسال هفتمین دوره این مسابقات ملی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد، میزبانی که در رقابت با دانشگاه امیرکبیر توسط دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری کسب شد، در همین ارتباط گفتگویی داشته ایم با امیررضا سعیدی، دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری و دبیر اجرایی این مسابقات که در ادامه از نظر خواهید گذراند:

 

*با سلام، تابستان است و فصل تعطیلات، اما شما و سایر افرادکادر اجرایی با حرارت و پرشور در حال فراهم کردن مقدمات اجرایی هفتمین مسابقات ملی ریخته گری هستیم، در ابتدا خداقوت ما را پذیرا باشید:

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی مسئولین محترم و دانشجویان عزیز دانشگاه حکیم سبزواری و تشکر از معاونت فرهنگی، اجتماعی دانشجویی دانشگاه که این امکان را برای دانشجویان فعال در این زمینه فراهم می کنند تا بتوانند برای دانشگاه حکیم افتخار آفرینی کنند.
جناب دکتر صیانتی معاون فرهنگی جناب دکتر شادنیا مدیر فرهنگی و خانم مهرآبادی که در این زمینه کمک های بسیار زیادی کردند تا بتوانیم میزبانی هفتمین دوره ی مسابقات سراسری ریخته گری را برای دانشگاه کسب کنیم و تشکر ویژه از گروه مهندسی مواد دانشگاه خصوصا جناب دکتر کروجی که به عنوان دبیر علمی زحمات زیادی متقبل شده اند و در همه حال ما را حمایت کردند.

 

*اهداف اصلی برگزاری ” هفتمین دوره ی مسابقات سراسری ریخته گری” چیست؟

هدف برگزاری این مسابقات در وهله اول این است که دانشجویان دروس تئوری را در عمل بکار بگیرند در وهله دوم آشنایی دانشجویان با کار صنعتی و ارتباط علم با صنعت هست که دانشجویان از این طریق می توانند خودشان را به صنعت معرفی کنند، و در وهله سوم انتقال تجربه و تبادل ارتباط بین دانشجویان واساتید دانشگاه های مختلف کشور است.

*شاید برخی از مخاطبین ما اطلاعات کافی در خصوص ریخته گری ندارند، لطفا در همین ابتدای سخن در مورد ریخته گری و استفاده هایی که از این علم می شود برای مخاطبین ما توضیح دهید؟

در این خصوص بنده صلاحیت توضیح ندارم و این سوال از اساتید محترم باید پرسیده شود ولی خلاصه این بحث این است که ریخته گری یک روش تولید است که از قدیمی ترین روش های تولید فلزات است و روند آن به این شکل است که فلز مورد نظر را به حالت مذاب داخل قالب مد نظر ریخته گری می کنیم و وسایل مورد نظر را تولید می کنیم

*ضرورت برگزاری چنین مسابقاتی را چگونه تبیین می کنید؟

همانطور که هدف های مسابقات را گفتم دقیقا ضرورت این مسابقات هم به همین شکل هست. دراین مسابقات اغلب صورت سوال یک مشکل یا طرح تولید یک قطعه صنعتی هست که دانشجویان تلاش می کنند آن را حل کنند تا به صنعت کمک کنند و یک فرایند کارآفرینانه است که برترین های این مسابقات موردتوجه شرکت های صنعتی مرتبط با این علم قرار می گیرند.

*دستاوردهای مورد انتظار خود را از برگزاری این همایش بیان نمایید؟

هدف ما مطرح شدن نام دانشگاه در شرکت های صنعتی بخصوص شرکت های مرتبط با رشته مهندسی مواد و متالورژی و ارتباط بیشتر علم و صنعت هستش.

*محورها و ملاک انتخاب تیم ها را تشریح کنید:

سوال مسابقه توسط دکتر کروجی طرح شده که یک قطعه صنعتی است. تیم های ابتدا روندی که مدنظر دارند برای تولید را به صورت یک پروپوزال کامل و جامع از طریق سایت مسابقات برای ما ارسال می کنند که در کمیته داوران مورد بررسی قرار می گیرد. ۱۰ تیمی که بیشترین امتیاز را از پروپوزال کسب  کنند وارد مرحله عملی می شوند که باید در تاریخ مشخص شده به دانشگاه حکیم سبزواری مراجعه کنند و طرح تئوری خودشان را به صورت عملی پیاده کنند که قطعات تولیدی در بخش عملی در همان روز توسط داوران امتیاز دهی می شوند و سه تیم برگذیده مشخص می شوند.

*مخاطبان این مسابقه چه گروه یا گروه هایی هستند؟

دانشجویانی که رشته آنها مهندسی مواد هست و می توانند در زمینه ریخته گری فعالیت کنند و دانشجویان رشته مکانیک شاخه ساخت و تولید اصلی ترین مخاطبان این مسابقات هستند.

*با توجه به پایان مهلت ثبت نام  چندتیم در مسابقات حضور خواهند داشت؟

با تلاش های زیاد دبیرخانه مرکزی هفتمین دوره مسابقات سراسری ریخته گری ۳۱ تیم در سایت مسابقات ثبت نام کردند که ۱۰ تیم برگزیده در بخش پروپوزال (اجرایی بودن و علمی بودن طرح) به مرحله عملی راه پیدا می کنند.

 

*قرار است در این مسابقات تیم ها در چه محورهایی با یکدیگر به رقابت بپردازند؟

در این مسابقات دانسته های تئوری شرکت کنندگان در مرحله اول به چالش کشیده می شود، در مرحله بعدی توانایی عملی و فنی شرکت کنندگان و اقتصادی تر بودن روند تولیدی آن ها به چالش کشیده می شود، چون تمامی مراحل روند تولید قطعه با شرکت کنندگان هست.

* از برنامه های جنبی که قرار است در حاشیه این مسابقات برگزار شود هم برای ما بگویید؟

در جواب این سوال باید بگویم که به دلیل مشکلات مالی که این روزها گریبان گیر دانشگاه هست ما از هرگونه هزینه اضافه خودداری کرده ایم و تمرکز اصلی روی برگزار شدن هر چه بهتر و با کیفیت تر مسابقات است.

*در این همایش کدام ارگان ها و سازمان هایی  مشارکت دارند؟

این مسابقات زیر نظر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی است که زیر نظر وزارت علوم هستند برگزار می شود و در کنار آن مذاکراتی با شرکت های صنعتی شهرستان سبزوار و حتی خارج از خراسان رضوی شده است که انشالله در این روند ما را در برگزاری هر چه بهتر مسابقات یاری دهند.

*مهمان و سخنران ویژه این مسابقات را نیز معرفی کنید؟

از مهمان های ویژه مسابقات می توان به دکتر دیواندری عضو هیئت علمی دانشگاه علم صنعت به عنوان داور مسابقات اشاره کرد، همچنین اعضای اتحادیه به عنوان بازرسین و ناظران مسابقات از مدعوین ما هستند و در تلاش هستیم شاهد حضور مسئولین محترم شهر سبزوار به خصوص نماینده محترم مجلس شورای اسلامی باشیم.

*حرف پایانی

روی صحبتم با دانشجویان محترم دانشگاه حکیم سبزواری است که خودشان را باور داشته باشند همانطور که ما در رقابت با دانشگاه امیرکبیر توانستیم اسم دانشگاه حکیم را به عنوان برگزیده اعلام کنیم و این میزبانی را برای دانشگاه بگیریم شما هم بدانید که می توانید.خواستن توانستن است حتی اگر هزاران هزار مانع جلو شما باشد حسادت اطرافیان نباید مانع شما باشد و در آخر از جناب دکتر اویسی، جناب دکتر جباره، جناب دکتر دانشی فر تشکر می کنم که حمایت بسیار خوبی از ما کردند و دلگرمی دادند، همچنین از تمامی کادر اجرایی که با تمام سختی ها با همدلی ستودنی همراه هم بودند.