شرکت “سیمرغ الکترونیک اسرار” مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری با ایده محوری اتوماسیون صنعتی با محوریت طیور در چند هفته اخیر به عنوان دومین شرکت دانش بنیان این مرکز موفق به اخذ گواهینامه دانش بنیان شد. هسته اصلی مدیریتی این شرکت اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری هستند و این شرکت با احاطه ای که به بازار داشته است، توانسته بازار شهرستان را در دست بگیرد و سهم عمده ای نیز از نیاز بازار استان را تامین کند، همچنین نیم نگاهی نیز به بازار کشوری داشته باشد، اخذ مجوز دانش بنیان شدن بهانه ای شد برای مصاحبه با مدیرعامل و رئیس هیات مدیره این شرکت. مصاحبه ای که خواندنش را به دانشجویان و صاحبان ایده و فارغ التحصیلان توصیه می کنیم:

  • با سلام. لطف بفرمایید خودتان را معرفی کنید؟ در چه حوزه‌ای مشغول به کارآفرینی یا کسب و کار هستید؟

 محمد ابراهیم حاجی آبادی و مرتضی رضایی، اعضای هیئت علمی گروه برق دانشگاه حکیم سبزواری هستیم. ۳ سال روی موضوع اتوماسیون صنعتی با محوریت طیور (اتوماسیون واحدهای مرغ گوشتی) کار کرده‏ایم و در سال ۹۶ توانستیم محصول صنعتی “اتوماسیون مرغ گوشتی سیمرغ” را وارد بازار شهرستان سبزوار نماییم .

  • چه دلیلی باعث شد که به سمت راه اندازی یک کسب و کار حرکت کنید؟

عالم بی عمل به چه ماند؟؟؟؟؟؟ به زنبور بی عسل!!!!!!!!!!.

  • داستان رسیدن به ایده تأسیس شرکت خود را برای ما تعریف کنید. چطور اولین بار به فکر تأسیس این کسب‌وکار افتادید؟ در آن زمان چه المان‌هایی را برای سنجش ایده خود بررسی کردید؟

پاییز ۱۳۹۳ جلسه مشترکی بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سبزوار، جهاد کشاورزی سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری جهت بررسی مشکل “مصرف بالای سوخت در واحدهای پرورش مرغ گوشتی” برگزار شد. شاید ما، بارها و بارها، از این نوع مشکلات در بخشهای مختلف صنعت، مخصوصا کشاورزی، را شنیده باشیم. اما متاسفانه غالبا به سادگی از کنار این مسائل عبور می‏کنیم. در آن جلسه تصمیم گرفتیم موضوع را جدی‏تر بررسی کنیم. تیمی متشکل از متخصصین و بهره ‏برداران زبده مرغ گوشتی و متخصصین اتوماسیون صنعتی را جمع آوری کردیم. سال ۹۴ به بررسی علت عدم کارامدی اتوماسیون‏های موجود در بازار پرداخته و نمونه اول دستگاه را تولید کردیم. سال ۹۵ طراحی نهایی انجام و فروش اولیه صورت گرفت. سال ۹۶ سال تولید عمده و تحقیق و توسعه محصول بود. مهمترین المان جهت سنجش کارامدی ایده نیاز بازار به اتوماسیون مرغ گوشتی کارآمد بود. باید نیاز محور اقدام به تحقیق، تولید و توسعه محصولات داد.

  • تقریبا جز اولین شرکت های دانش بنیان سبزوار هستید، درباره فرایند دانش بنیان شدن برایمان بگویید، چه شرایطی برای دانش بنیان شدن نیاز است و فرق شرکت فناور و دانش بنیان در چیست؟

شرکت “سیمرغ الکترونیک اسرار” اولین شرکت دانش ‏بنیان دانشگاه و دومین شرکت دانش‏ بنیان مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری است. مهمترین شرط برای دانش بنیان شدن طراحی و ساخت مبتنی بر فن آوری های روز می باشد. هر شرکت فناور محوری می تواند با طی نمودن روال اداری لازم و کسب امتیازهای لازم تبدیل به یک شرکت دانش بنیان شود. به تمام دانشجویان توصیه میکنم یکبار هم که شده به سایت daneshbonyan.ir سری زده و اطلاعات خوبی در زمینه فرآیند و مزایای ثبت شرکت دانش بنیان کسب نمایند.

 اما باید دقت نمود فناور محور بودن تنها ملاک دانش بنیانی نیست. بعنوان مثال “!!!! پشه نعل کردن!!!” کاری ظریف و حساس و نیازمند تکنولوژی‏های روز است اما آیا کار مفیدی است؟؟؟؟. داشتن طرح کسب و کار مشخص و شناخت مناسب رقبا نیز در فرآیند دانش بنیان شدن بسیار تاثیرگذار است.

  • می دانیم که موفقیت هایی در حوزه کاری خود در شرکت کسب کرده اید، در این باره برایمان بگویید.

ما در سال ۹۶ موفق به نصب ۵۱ سالن مرغداری در شهرستان سبزوار شده ایم. بعبارتی سهم عمده ای از بازار شهرستان را بخود اختصاص داده ایم. بعلاوه با اخذ مجوز دانش بنیان شرایط مناسبی جهت رقابت با در بازار کسب نموده ایم.

  • آیا راه‌اندازی کسب و کار بصورت انفرادی ممکن است؟ شما کدام را ترجیح می‌دهید: تیم بودن و یا انفرادی کار کردن و چرا؟

مسلما در کار تیمی بدلیل تجمیع تخصص‏ ها و توان‏ ها موفقیت‏ های بزرگتر حاصل می‏ شود. اما متاسفانه ما برای کار تیمی تربیت نشده ایم. به همین دلیل به تمام دانشجویان توصیه می کنم در همین دوران دانشجویی کار تیمی و موانع و مشکلات شکل گیری تیم موفق را تجربه نمایند. مسلما کار تیمی را به کار انفرادی ترجیح میدهیم اما در انتخاب افراد تیم باید خیلی خیلی وسواس به خرج داد. مهمترین نکته و اولین نکته در انتخاب تیم، تعهد افراد می باشد بعد تخصص آنها.

مسلما اگر ما بصورت انفرادی وارد کسب و کار میشدیم به هیچ عنوان نمی توانستم یک هزارم  موفقیت موجود را کسب نماییم.   

  • شما به‌طور خاص در حوزه اتوماسیون مرغداری ها، کسب‌ و کار جدید تأسیس کرده‌اید. کارآفرینی در این حوزه چه چالش‌هایی به همراه دارد؟ شما برای حل آن‌ها چه کردید؟

اولین چالش در این حوزه رسیدن به شناختی صحیح از مسائل و مشکلات بهره برداران مرغ گوشتی بود. برای حل این موضوع از مشاوران توانمند و متخصص در تیم خود استفاده نمودیم. بعلاوه بازدیدهای میدانی زیادی از سالنهای مرغ گوشتی و سیستمهای اتوماسیون موجود در بازار انجام شد. بعلاوه تحقیق و توسعه مداوم و بررسی مشکلات عملکردی دستگاه در اظهارات مرغداران نقش بسزایی در رفع مشکلات شناختی طراحی مفهومی دستگاه داشت. شناخت صحیح مسئله و یافتن پاسخهای مناسب برای آن باعث اعتماد مرغدارن به سیستم اتوماسیون میشود.   

دومین چالش طراحی صنعتی و قابل اطمینان با حداقل هزینه بود.

سومین چالش، مسئله ورود به بازار بود. هرچند ما با انتخاب تیم بازرگانی آشنا به این بازار توانسته ایم بازار شهرستان را در دست بگیریم اما هنوز راهکارهای زیادی را برای رفع کامل این مشکل در بازار استان و کشور باید اتخاذ نماییم.

 

  • چقدر در کسب‌وکارتان به صادارت و بازارهای بین‌المللی می‌پردازید؟ آیا برای یک کارآفرین رسیدن به بازارهای بین‌المللی آرزویی قابل دسترس است؟

اولویت سال ۹۷ شرکت سیمرغ الکترونیک اسرار ورود به بازار استان می باشد، اما حضور در نمایشگاه های کشورهای همجوار در دستور کار شرکت قرار دارد. 

  • بسیاری از افراد جامعه از راه‌اندازی کسب و کار بیم دارند. آیا شما هم در آغاز راه ترس داشتید؟ اگر اینطور است برای غلبه به آن چه کردید؟

نمی شود از ترس زمین خوردن راه نرفت، از ترس سقوط کوه نوردی نکرد، از ترس تصادف رانندگی نکرد. باید تمام فعالیت ها را با دانش و احتیاط لازم انجام داد. کسب و کار نیز این جنس است. نیاز به دانش، مشورت با چاشنی جسارت دارد.  برای ورود به بازار کسب و کار باید احتیاط نمود، بدان معنا که باید بررسی لازم و دقیقی از محصول و بازار داشت. احتیاط بمعنی ترس نیست بمعنی انتخاب آگاهانه مسیر است. اما هیچ کسب و کاری بدون جسارت راه اندازی نمیشود.

 

  • بدون پول کارآفرینی ممکن است؟ شما هم اول کار سرمایه‌گذار جذب کردید یا خودتان سرمایه کافی داشتید؟

مسلما هر کارآفرینی نیاز به حداقل هزینه دارد. ما با حداقل ها شروع کردیم. بسیاری از ما حاضریم هزینه های زیادی برای خرید موبایل، لباس و … نماییم اما برای کسب و کار حاضر به هزینه نیستیم. بعنوان مثال دانشجوی ما موبایل یکی دو میلیون تومانی در دست دارد اما حاضر نیست صد هزار تومان بابت خرید تجهیزات لازم یک مهندس برق هزینه نماید. 

  • در پایان به جای اینکه از شما بپرسم توصیه‌های شما برای کارآفرینی چیست، می‌پرسم چرا باید کارآفرین شویم؟

در دهه ۷۰ فارغ التحصیل دانشگاه کار را انتخاب می کرد. فارغ التحصیلان دهه ۸۰ کار پیدا می کردند و الان باید کار را خلق نمود.