حجت‌الاسلام حسن توحیدی، استاد فرق و ادیان جامعهالمصطفی(ص) العالمیه در نشست فرهنگی کارکنان دانشگاه با نام ” آشنایی با فرقه وهابیت” گفت:واقعیت این است که امروز وهابیت تلاش بسیار زیادی می‌کند که تمام عِده و عٌده‌اش را علیه شیعه متمرکز کند. اگر تاریخ وهابیت بررسی شود، می‌بینیم وهابیت از ابتدا که به وجود آمده، فقط به شیعه حمله نکرده، بلکه تمام مذاهب اسلامی را مورد حمله قرار داده  و اکثر کسانی که در این دو ـ سه قرن به دست وهابیان کشته شده‌اند، از اهل‌سنّت بوده‌اند، نه شیعه.
، استاد فرق و ادیان جامعهالمصطفی(ص) العالمیه اما در چند دهه اخیر وهابیت حملاتش را به شیعه متمرکز ساخته و مخالفت‌ با سایر مذاهب را کاهش داده است. علتش این است که امروزه وهابیت در وهله اول شیعه را ضد خودش می‌داند تا سایر مذاهب را. به عبارت دیگر، دشمنانش را اولویت‌بندی کرده و تا وقتی که شیعه هست، نوبت به اهل‌سنّت نمی‌رسد. به­خصوص اینکه پیشرفت سریع شیعه در دنیا و در منطقه آنها را به وحشت انداخته است.
وی با اشاره به اینکه امت اسلامی با همه اختلافات فکری که در گرایش های مذهبی داشت با الهام از رهنمودهای حیات بخش اسلام توانسته بود پیوند اخوت در میان خود ایجاد نماید ودر پرتو کلمه توحید وتوحید کلمه در برابر تهاجم سنگین دشمنان قسم خورده اسلام استوار بماند تصریح کرد: با کمال تاسف با برنامه ریزی مبانی فکری وهابیت در قرن ۷ و۸ ه . ق  این وحدت در هم شکسته شد وبا اتمام نادرست بدعت وشرک به مسلمانان ، ضربه های جبران ناپذیری به حقوق بهم پیوسته آنان وارد ساخت ونابودی آثار بزرگان دین ومانعت از شعائر وجلوگیری از توجه مردم به انبیا و اولیای الهی ، اهداف شوم دشمنان دیرینه اسلام را عملی ساخت .
photo_2016-05-09_08-37-16
حجت‌الاسلام حسن توحیدی، استاد فرق و ادیان جامعهالمصطفی(ص) العالمیه در جمع کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه امروزه بسیاری از فرقه‌های ضاله و به ویژه وهابیت با تبلیغات گسترده در حال تبلیغ هستند، اظهار کرد: یکی از این روش‌های تبلیغ مؤثر آن‌ها تبلیغ چهره به چهره و حضور مبلغان این فرقه‌ها بین مردم و صرف ساعت‌ها وقت برای تبلیغ است.
وی با بیان اینکه اثر این روش تبلیغی بسیار مؤثر است و مرکزبخشی مبلغان وهابیت در پاکستان قرار دارد، تصریح کرد: بسیاری از این مبلغان در فضای مجازی و غیرمجازی با بهره‌گیری از انواع روش‌های تبلیغ در حل تبلیغ و جذب مسلمانان به سمت خودشان هستند.
این عالم دینی با تأکید بر اینکه یکی از علل موفقیت آن‌ها کم توجهی و احساس خطرنکردن بسیاری از ما است، اظهار کرد: افرادی به دنبال تبلیغ و گسترش عرفان‌های کاذب و وهابیت هستند که اگر ما توجه نداشته باشیم و احساس مسئولیت نکنیم، امکان گرفتارشدن حتی نزدیکانمان در این فرقه‌ها و اندیشه های کاذب وجود دارد.
photo_2016-05-09_08-37-11
وی که حدود ۲۰ سال در حوزه دین و ادیان مختلف با حضور در کشورها و نقاط مختلف کشورمان مشغول به فعالیت بوده است، اظهار کرد: تبلیغ دین و مذهب مربوط به یک گروه خاص نیست، همه ما نسبت به دین و آئینی که داریم باید احساس مسئولیت کنیم؛ درباره دین تشیع تبلیغ و نسبت به جلوگیری از انحراف مردم احساس مسئولیت کرده و به هر اندازه که می‌توانیم در جلوگیری از انحراف نقش داشته باشیم.
حجت‌الاسلام توحیدی با ابراز اینکه تبلیغ چهره به چهره اثر بسیاری زیادی در جذب مخاطب و اثر گذاری دارد، تصریح کرد: همه از کاسب و بازاری تا کارگر و بانوان خانه‌دار با احساس مسئولیت می‌توانند در تبلیغ دین مؤثر بوده و از انحرافات جلوگیری کنند.
این استاد دانشگاه که هشت سال در سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت بوده است، ابراز کرد: افرادی از گروه‌های ضاله با تشکیل گروه مبلغان اقدام به تبلیغ می‌کنند و بعد از مدتی خود اعضای گروه به عنوان سر دسته جداگانه در نقاطی دیگر به تبلیغ می‌پردازند.
وی ادامه داد: افرادی از کشورهای مختلف که گاها حتی زبان فارسی یاد ندارند، با حضور بین مردم این منطقه با شگردهای مختلف اقدام به جذب مخاطب می‌کنند و با این نیت که در جذب و گسترش دین خودشان بتوانند گامی بردارند، فعال هستند.
وی با ابراز اینکه ما دین تشیع را به حق و کامل‌ترین دین می‌دانیم ولی اقدام مؤثری برای تبلیغ گاها انجام نمی‌دهیم، تصریح کرد: بسیاری از مبلغان ادیان باطل در تبلیغ دین باطل خودشان آن قدر اصرار، تلاش و جدیت دارند که بسیاری از ما در دین حقانیت خودمان برای گسترش و حفظ آن اصرار نمی‌کنیم.
به گفته حجت‌الاسلام توحیدی، روش‌های تبلیغی آن‌ها از چند قسمت اصلی به ویژه ایجاد رابطه دوستی و محبت، نزدیک‌شدن و جلب اعتماد، انتشار و تلقین افکار بدون نام بردن از هدف اصلی و قطع ارتباط مخاطبان با مراکز پاسخ به شبهات و سؤالات است.
وی اظهار کرد: افرادی از گروه‌های مبلغ با نام دین اسلام کار می‌کنند و حتی از آیات، روایات و احادیث استفاده می‌کنند مثل مبلغان گروه داعش، تکفیری‌ها و وهابیت، در حالی که در ترجمه آیات مغالطه کرده و بعضا با ترجمه و تفسیر غلط و تفسیر ظاهری آیات انسان‌ها را گمراه می‌کنند؛ حتی گاهی باعث تغییر افکار شدید قربانیان می‌شوند تا جایی که بعضی افراد داعش به خودشان بمب می‌بندند و مسلمانان را به خاک و خون می‌کشند.
photo_2016-05-09_08-37-28
وی با تأکید بر اینکه ما در مقابل این جریانات باید احساس مسئولیت کنیم و هر کس به هر اندازه‌ای که می‌تواند باید اقدام عملی و مؤثر داشته باشد ابراز کرد: با این بهانه که دیگران مسئول هستند نباید میدان را خالی کرد، از انجام وظایف و احساس مسئولیت شانه خالی کرده و کار را به گردن دیگران و نهادها بیاندازیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه خسارات مادی در جنس تقلبی گاهی قابل جبران است ولی خطر و آسیب‌های فکری در بسیاری مواقع غیر قابل جبران هستند، اظهار کرد: این روزها افراد بسیاری به تبلیغ و گسترش اسلام قلابی مشغول هستند و در این راه سرمایه‌گذاری کلانی کرده‌اند؛ بعضی افراد که در دام این گروه‌ها قرار می‌گیرند خودشان متوجه نیستند اما افرادی هم مغرضانه در حال تخریب دین اسلام هستند.
حجت الاسلام توحیدی با تأکید بر اینکه اگر احساس مسئولیت نکنیم، امکان نفوذ این جریانات به داخل تمام نقط کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر برای حل این مشکلات فکری اندیشیده نشود با خطرات امنیتی، دینی و فرهنگی زیادی در آینده مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه خطر بزرگی که این روزها با آن روبرو هستیم خطر بی تفاوتی و کم اهمیت دانستن کار مبلغان فرقه‌های وهابی و عرفان‌های کاذب است، ابراز کرد: در فضای مجازی بسیاری در حال تبلیغ و گسترش و افزودن به شبهات هستند بدون اینکه افراد فریب خورده به دنبال دریافت پاسخ سؤالات خودشان باشند و یا به شبهات ذهنشان پاسخی بدهند.
این استاد فرق و ادیان جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه ما چکار باید بکنیم، اظهار کرد: در درجه اول احساس مسئولیت و سپس مطالعه کردن و افزایش معلومات است زیرا دین اسلام دین کامل و برتری است تا جایی که حتی آداب معاشرت، دوستی و انجام صله رحم، برخورد با مؤمن، هدیه دادن و … از کوچکترین موارد در آن ذکر شده است.
وی اضافه کرد: بنابراین با بهره‌گیری صحیح از آیات، روایات، احادیث و عمل به آن‌ها باید الگوی رفتاری باشیم حتی اگر در جامعه نشد، برای خانواده کوچک خودمان الگو باشیم یعنی با برقرای دوستی و محبت با فرزندمان از به خطر افتادن آن‌ها در دام گروه‌های انحرافی جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه اگر سنگ محک ما دین اسلام، قرآن و کلام خدا باشد و آن قدر اعتقادات و یقین ما در دین اسلام با انتخاب کتاب خدا و سنت پیامبراسلام(ص) زیاد باشد، قطعا کوتاهی بعضی افراد در انجام وظایفشان را به پای اسلام نمی‌نویسیم و اسلام خودمان را با چهره افراد انتخاب نمی‌کنیم.
گفتنی است این نشست فرهنگی از سلسله نشست های فرهنگی دانشگاه بود که به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری و با همکاری پایگاه بسیج کارکنان در دانشگاه حکیم سبزورای برگزار شد.