همزمان با هفته درختکاری، در برنامه های به همت دانشگاه حکیم سبزواری و سفیران گردشگری سبزوار برگزار شد، با حضور مسئولین دانشگاهی، مردم روستای باغان، فعالین حوزه گردشگری، فرهنگی و رسانه ای خانه باغ تاریخی ترشیزی روستای باغان نهال کاری شد.

گفتنی است  این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۸ با هدف مرمت، احیا و بهره برداری فرهنگی و گردشگری توسط صندوق رفاه اعضای هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری خریداری گردیده است.

باغ ترشیزی عمارتی است که در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم میرزا هادی خان سالار حشمت (سازنده بیمارستان حشمتیه) از والیان دوران قاجار/ پهلوی در روستای باغان سبزوار ساخته شده است. این بنا در دوران پهلوی توسط مرحوم ترشیزی خریداری شده است. در سال ۱۳۸۴ خانم رضایی همسر مرحوم ترشیزی، اقدام به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی می نماید که با پیگیری های مدیر وقت میراث فرهنگی سبزوار به شماره ۱۳۱۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت می رسد.

 

مساحت این باغ ۵۰۰۰ متر مربع (نیم هکتار) است و در مرکز آن عمارتی باشکوه قرار دارد که فرم های معماری آن در صورت مرمت و احیا بی شباهت به باغ ارم شیراز نیست. علاوه بر آن یک حوض خانه و محوطه های بزرگی برای الحاق فضاهای میان افزا دارد که می توانند در راستای کاربری اصلی ایفای نقش نمایند.