مقاله مشترک دکتر سکینه کاظمی نورعینی، دانشیار و عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری در شکلی متفاوت و  با همکاری حدود ۲۰۰۰پژوهشگر برتر جهانی در مجله معتبر” اتوفاژی” منتشر شد.

دکترسکینه کاظمی درباره کسب این موفقیت به روابط عمومی دانشگاه گفت: این مقاله که راهنمای جامعی برای ارزیابی روش های مختلف بررسی فرآیند “اتوفاژی” ارائه می دهد، با شرکت حدود ۲۰۰۰ پژوهشگر از سراسر جهان به چاپ رسید.

وی افزود: این پژوهشگران به طور عمده از آمریکا، کانادا، اروپا و تعدادی از کشورهای آسیایی هستند که در زمینه های سرطان، علوم اعصاب، بیماریهای مرتبط با افزایش سن، علوم تکوینی و داروسازی فعالیت می کنند.

دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه این مقاله  در بیش از ۱۸۰ صفحه در مجله “اتوفاژی” در سال ۲۰۱۶  به چاپ رسیده است، یادآور شد: مجله ” اتوفاژی” با ضریب اثر ۱۱٫۷۵ یکی از معتبرترین مجلات در زمینه بیوشیمی و زیست شناسی سلولی – مولکولی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت های سریعی که در زمینه های مختلف بویژه تکنولوژی های بررسی مورفولوژی و مولکولی سلولها روی می دهد، این مقاله مرجع هر چند سال یکبار به روز رسانی می شود.مقاله حاضر ویرایش سوم بوده و ویرایش قبلی آن که در سال ۲۰۱۲ در همین مجله چاپ شد که تا کنون بیش از ۳۵۰۰ بار مورد استناد قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اتوفاژی به معنی “خودخوری”، یکی از مکانیسم های طبیعی است، تصریح کرد: فرایند”اتوفاژی” فرایندی است که بطور طبیعی  سلول های زنده طی آن غشا، پروتئین ها یا اندامک های آسیب دیده و یا مستهلک خود را تجزیه کرده و به نوعی بازیافت می کنند.

وی در ادامه گفت: همچنین اتوفاژی می تواند پاسخ سازشی به تنش ها بوده و با تنظیم سطح انرژی سلول در شرایط محرومیت عامل بقای آن باشد، در حالیکه در شرایط خاص دیگر باعث مرگ سلول گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه اتوفاژی در فرآیندهای کلیدی همچون مهاجرت سلولی نقش بسیار تعیین کننده داشته و لذا کنترل آن در تکوین و نیز سرطان می تواند سرنوشت سلول را تحت تأثیر قرار دهد، یادآور شد: تنظیم مسیرهای اتوفاژی بسیار با اهمیت بوده و اختلال در آنها می تواند عملکرد طبیعی سلول را  چنانکه در برخی بیماریهای انسانی دیده می شود،مختل نماید، لذا شناخت جزئیات مکانیسمی و تنظیمات اتوفاژی بسیار مورد توجه علوم زیستی، پزشکی و طراحی دارو قرار گرفته است.

دکتر کاظمی ادامه داد:  از آنجا که این مسیرها دارای جزئیات بسیار مفصل و نسبتاً پیچیده ای است و ممکن است با شیوه های دیگر مرگ سلولی اشتباه گرفته شود، در این مقاله از پژوهشگران فعال در این زمینه دعوت شده است که با در اختیار گذاشتن تجربیات خود، روش های مختلف بررسی اتوفاژی را مورد کنکاش قرار داده و به یک ارزیابی جامع دست یابند.

جهت مشاهده ی این مقاله در نشریه اتوفاژی هم اکنون می توانید بر روی اینجا کلیک کنید.

 

صفحه اینستاگرام رسمی خبرگزاری دانشجو                                              عضویت در صفحه رسمی اینستاگرام اخبار دانشگاه حکیم سبزواری