دانشگاه محل کسب علم است اما می تواند نقطه آغازی هم برای ورود به بازارکار باشد و دانشجویان هم راستا با رشته تحصیلی و دانشی که در دانشگاه کسب کرده اند وارد عرصه کسب و کار و تولید شوند و ضمن ایجاد اشتغالزایی برای خود و دیگران و کسب درآمد، به علمی که در دانشگاه آموخته اند جامه عمل بپوشانند.

دانشجویان زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری نیز با هدف تولیدی مبتنی بر علم دانشجویی در قالب تیم پژوهشی  Amershi همگام با تحصیل، زیر نظر اساتید خود به پرورش قارچ گانودرما می پردازند، تیمی که بنا به گفته علیرضا اخترپور دانشجوی حکیم و مسئول پروژه پرورش قارچ در فکر ثبت شرکت و گسترش کسب و کار دانشجویی خود است.

در خصوص پروژه پژوهشی و تحقیقاتی خود توضیح دهید؟

تیم پژوهشی ما با نام Amershi  متشکل از ۴ دانشجوی زیست شناسی (ورودی۹۶) حکیم سبزواری (علیرضا اختر پور، علی اسلام نژاد و خانم ها: رقیه گیتی نژاد، زیبا ملا محمدی) شکل گرفته است، ما در این تیم زیر نظر دکتر عیسی کهن موفق به پرورش قارچ گانودرما، قارچی با خواص دارویی بالا شدیم و هم اکنون در راستای تولید انبوه این قارچ در عرصه خوراکی انواع نوشیدنی و دارویی تلاش می کنیم.

گانودرما چیست؟

گانودرما از جمله قارچ های بسیار مفید و بار ارزش در جهان است. این نوع قارچ بیشتر در کشورهای خاورمیانه و کره و چین کشت می شود. قارچ گانودرما لوسیدوم خواص درمانی بالایی دارد از این رو چینی ها به آن قارچ بهشتی می گویند.

 

خواص درمانی و مزایای قارچ گانودرما؟

درابتدا مولفه های بی نظیر این قارچ مورد توجه دانشمندان قرار گرفت که این مولفه ها عبارتند از:

۱-سوپراکسید دیسموتاز : این ماده برای آنتی اکسیدان ها موثر است ضد رادیکال های آزاد و ضد پیری است و روند پیری سلول را کند و جوانسازی را تسریع می کند.

۲-ژرمانیوم ارگانیگ: این ماده معدنی کمیاب گردش جریان خون را بهبود میب خشد. مانع خستگی می شود انرژی را افزایش می دهدو سیستم ایمنی را تقویت میکند و سموم بدن را دفع میکند.

۳-تری ترپن ها:این ماده به بهبود عملکرد گوارشی کمک می کند ضد آلرژی و ضد التهاب و ضد تومور است.

۴-پلی ساکارید ها:به خوبی سطوح کلسترول نامطلوب بدن را کاهش میدهد. چربی را از بین میبرد. سیستم ایمنی را تقویت میکند و سلول های سرطانی را متوقف می کند.

با توجه به داشتن این مولفه ها این قارچ برای درمان انواع بیماری ها اعم از:درمان دیابت، آرتریت روماتوئید، آسم، آکنه، پارکینسون، بیماری های کبدی، فشار خون، مالتیپل اسکلروزیس(MS)،ایدز، پسوریازیس، تنظیم خواب، درمان سرطان و…. موثر است . هم چنین سبب کاهش وزن و جلوگیری از ریزش مو و افزایش سوخت و ساز بدن می شود.یک مزیت گانودرما این است که می توانید بدون هیچ گونه عوارض جانبی آن را در بلند مدت مصرف کنید. گانودرما به عنوان یک گیاه آداپتوژن تعادل بدن شما را حفظ کرده و در عین حال اعضا و اجزای آن را تقویت می کند.

چرا به فکر پرورش و تولید این قارچ افتادید؟

به دلیل خواص دارویی زیاد این قارچ و هزینه مناسب آن در مقایسه با داروهای شیمیایی که عوارض جانبی هم دارند تصمیم گرفتیم که این قارچ رو پرورش بدیم و سعی می کنیم با اطلاع رسانی مناسب عموم مردم رو از خواص بی نظیر این قارچ مطلع کنیم.

به دلیل مقدار بالای آنتی اکسیدان که دارد جایگزین بسیاری از داروها شده چون هم بدون عوارض است و هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

حقیقت این است هنگامی که یک دارو استفاده می کنیم برای درمان یک بیماری است اما وقتی از این قارچ مصرف می کنیم می تواند بیماری های که در بدن ما وجود دارد اما علائم آن هنوز ظاهر نشده اشت خواص درمانی داشته باشد. سعی ما بر این است که علاوه بر تولید قارچ در آینده به تولید انواع نوشیدنی های ان و همچنین به عنوان دارو بپردازیم.

 

محیط پرورش این قارچ کجاست؟

این قارچ را در یکی از اتاق های کارگاهی که نزدیک دانشکده فنی مهندسی است پرورش داده ایم. در شروع کار و کشت اول همه ی هزینه ها با ۴ نفر اعضای گروه بوده و دانشگاه اتاقی را به عنوان کارگاه پرورش در اختیار ما قرار داده است البته هیچ تسهیلاتی به ما داده نشده ولی در بازدیدی که رئیس دانشگاه و دیگر اساتید از کارگاه داشتند قول مساعد جهت حمایت از این پروژه داده شده است که امیدواریم به زودی این حمایت محقق گردد. البته برای ادامه فعالیت و گسترش کارمان به فکر ثبت شرکت و گرفتن مجوز های لازم نیز هستیم.