گزارش لحظه به لحظه کنگره بین المللی سربداران

پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرائت پیام ریاست جمهور، دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم،  تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به مفهوم عمیق حرکت سربداران، گفت:

امروز ما نیز مانند سربداران و در ادامه همان راه خواهان هویت اسلامی، ایرانی مستقل و عزت مند هستیم.

وی همچنین نهضت سربداران را تجلی پیوند فرهنگ و سیاست خواند.

پس از سخنان دکتر هاشمی، پیام آیت الله سبحانی، از آیات عظام قرائت شد. این مرجع تقلید در پیام خود چنین عنوان کرده است:

” تاریخ بشر سراسر حوادث متفاوت و متضاد است که می تواند بهترین آموزگار انسان باشد و تاریخ اسلام که از شفافیت بیشتری برخوردار است حاکی از حاکمیت قوانین و سنن و مشیت الهی بر تاریخ بشر است.”

در ادامه این پیام چنین آمده: در این میان تاریخ کشور عزیز ما ایران که قالب مردمش با دوستی و ولایت ائمه و اهل بیت (ع)  شهرت داشتند به تناسب یکپارچگی و اعتقاد راسخ به مکتب نورانی تشیع شاهد بیشترین و کیفی ترین قیام ها و نهضت های حق طلبانه و استقلال خواهی و مبارزه با ظلم و استیلای کفر بوده است.

این مرجع تقلید در این پیام عنوان کرده است: نهضت سربداران علیه سلطه ظالمانه قوم کافر و وحشی مغول بپا خاست که خاستگاه اصلی آن منطقه بیهق و سبزوار بود و سپس سراسر خراسان را در بر گرفت و در نهایت موجب بیرون راندن آنان و تشکیل حکومت گردید و از نهضت های بزرگ تاریخی این مملکت و به عنوان برگ زرینی در تاریخ شیعه می درخشد.

در خاتمه این پیام آمده: ضمن تشکر از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این همایش بزرگ امید است این گردهمایی و کنگره، فرصتی برای پژوهش کافی و روشن شدن زوایای این نهضت بزرگ گردد.

دکتر محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم پیام دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس به کنگره سربداران را قرائت کرد.

دکتر لاریجانی در این پیام عنوان کرده:

سبزوار، شهر دیرینه ی دوران که همواره راسخ و استوار در ساحت تاریخ پرتلاطم خود، نامش با شیعه و تشیع قرین می باشد و به یمن دین باوری و آزادگی بی بدیلی که در بن مایه های وجودیش نهاده شده است بر قلل رفیع ایران اسلامی، جاودانه برای همیشه تاریخ می درخشد. این دیار همیشه سرفراز، هیچگاه سر در برابر ظلم خم نکرد چرا که تاریخ سراسر افتخار این پهندشت گلگون، با اسلام و تشیع پیوندی ناگسستنی دارد.

در قسمتی دیگر از این پیام آمده: اولین خیزش عمومی و مردمی علیه قوم متجاوز مغول در تاریخ ایران، یعنی نهضت “سربداران” در سبزوار قوام گرفته و دوام یافت، نهضتی که دامنه اش شرق خراسان بزرگ را فرا گرفت، این قیام در زمانی اندک و با تکیه بر غیرت ایرانی – اسلامی نخستین حکومت مستقل شیعه اثنی عشری را بنیان نهاد، حکومتی که مرام و طریقت تشیع، عدالت ورزی و مردم داری را سرلوحه حکومت‏‌داری خود قرار داد.
رئیس مجلس در انتهای این پیام عنوان کرده است:  بدون تردید برگزاری کنگره ی بین المللی هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران، یک سرآغاز و اتفاق فرهنگی مهم در جهت بازنمایی و بازسازی گذشته دور و تدوین ریشه‏‌های تاریخی هویت امروز به عنوان چراغ راهی برای گام نهادن به دنیای آینده است.
 امید است؛ که این همایش به بازشناسی هویت تاریخی سرزمین سبزوار منجر گردد که بی شک دستاوردهای علمی و ‏تاریخی فعالان پهنه مذکور، راه‌گشای برنامه‏‌ریزان در سطوح مختلف استان و کشور نیز خواهد بود.