افتتاح دبيرخانه کنگره نهضت سربداران با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

در آيين افتتاح رسمي دبيرخانه کنگره بين المللي نهضت سربداران، با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، از نشان يادبود اين کنگره نيز پرده برداري شد.

دکتر علي جنتي، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم آغازين، ضمن اشاره به جايگاه مهم تاريخي نهضت سربداران در ايران اسلامي، سبزوار را به عنوان يکي از مهمترين خاستگاه هاي مذهب شيعه و اعتراض عليه ظلم و جور مغولان زمان دانست.

.

                                                                    SONY DSC

.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين برگزاری کنگره سربداران را موجب تجدید آموزه های جوانمردی و ظلم ستیزی توصیف و گفت:

” کنگره بین المللی سربداران قادر است ضمن بازخوانی یک رویداد تاریخی و آشنایی نسل جوان با پیشینه افتخار آمیز کشورمان، موجب تجدید برخی از آموزه های آیین جوانمردی که خاستگاه آن دیار سربداران و دارالمومنین شیعه ایران است، شود.”

دکتر جنتی با ضروری خواندن برگزاري چنين کنگره هاي ارزشمند و پاسداشت هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران، ابراز امیدواری کرد تا با بهره گیری از نظرات اندیشمندان و فرهیختگان داخل و خارج کشور، کنگره سربداران در سطحی عالی و تأثیرگذار برگزار گردد.

ايشان همچنين با اشاره به کيفي سازي اين کنگره از ابعاد مختلف، اضافه کرد:

” بايد تلاش شود کيفيت برگزاري چنين کنگره هايي فداي سرعت و زمان نشود بلکه بايد تلاش کنیم یک کار عمیق علمی انجام شود تا بتواند آنچه که از این کنگره از مجموعه مقالات برگزیده و به صورت کتاب تدوین می شود به عنوان اثری ماندگار و اثر بخش برای نسل های آینده به يادگار بماند.”

.

                                                                    SONY DSC

.

وی همچنين افزود: قیام سربداران با آنکه یک جنبش محلی بود و دوام زیادی نیافت اما در تاریخ ایران اهمیتی خاص دارد زیرا قیامی بود که در مقابل جور ظالمان و بی عدالتی صورت گرفت و با همت مردم پیروز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران، نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی و شهرستانی و کليه دست اندرکارانيکه در برگزاری این کنگره تلاش وافر داشتند، قدردانی کرد.

در پايان نيز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نمايندگان سبزوار در مجلس، رياست دانشگاه و تني چند از ديگر مسئولان و مديران استان و شهرستان، از نماد و نشان رسمي کنگره نيز که توسط هنرمند خلاق و متعهد سبزواري، آقاي حميد مسلم ساخته شده، پرده برداري شد.

* * *