در تداوم بازديدهاي دوره اي رياست دانشگاه از حوزه هاي مختلف، دوشنبه ۲۸ مهر ماه، دانشکده ادبيات و علوم انساني ميزبان ايشان و هيأت همراه بود که طي نشستي صميمي با مسئولان دانشکده، در باب مسائل مختلف علمي، آموزشي، پژوهشي و اداري به بحث و تبادل نظر پرداختند.
***
رئيس دانشکده ادبيات در ابتدا ضمن عرض خير مقدم، برگزاري چنين جلساتي را در راستاي تعامل مسئولان و ارائه نکته نظرات و ديدگاه ها در رفع مشکلات و بهينه سازي امور بسيار مثمر ثمر دانست و ابراز اميدواري کرد که ساز و کار مناسبي که از طرف رئيس دانشگاه در بازديدهاي دوره اي، بنيان نهاده شده تداوم داشته و نتيجه آن رشد و تعالي دانشگاه در ابعاد مختلف باشد.
.
.
دکتر مهيار علوي مقدم، سپس با ارائه گزارشي از وضعيت آموزشي و پژوهشي دانشکده، افزود:
” دانشکده ادبيات که در سال ۱۳۶۶ به عنوان اولين دانشکده تأسيس شد، در حال حاضر داراي ۵ گروه آموزشي زبان و ادبيات فارسي، زبان و ادبيات فرانسه، زبان و ادبيات انگليسي، علوم تربيتي و علوم سياسي است و علاوه بر داير بودن مقطع کارشناسي ارشد در اکثر گروه ها ي آموزشي، رشته هاي ادبيات فارسي و انگليسي در مقطع دکتري نيز پذيراي دانشجويان هستند.”
وي همچنين اخلاق مداري، تلاش همگاني، همدلي و همسويي، شورايي بودن تصميمات اتخاذ شده و نظام مندي و نظم بخشيدن امور را در حوزه هاي امور اداري و آموزشي در دانشکده ادبيات از شاخصه هاي مهم آن برشمرد و در ادامه با نامناسب خواندن وضعيت پژوهشي دانشکده افزود:
“عليرغم تلاشي که اعضاي هيأت علمي فعال دانشکده در بسط و توسعه پژوهش و ارائه مقالات علمي، چاپ کتب و شرکت در همايش هاي ملي-منطقه اي داشته اند، تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله داريم و بايد تلاش بيشتري صورت پذيرد.”
.
.
رئيس دانشگاه نيز در ادامه جلسه ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع صميمي کارکنان، اعضاي هيأت علمي و مسئولان دانشکده ادبيات، از اين دانشکده به عنوان يکي از بهترين دانشکده هاي دانشگاه در ابعاد مختلف ياد کرد و افزود:
” سياست وزارت علوم نسبت به گذشته تغييرات عمده اي نموده است و در ديدگاه جديد، توسعه کمي و افزايش رشته هاي تحصيلي و گروه هاي آموزشي جاي خود را به کيفي سازي و اهميت رشد و توسعه کيفي در امور آموزشي و پژوهشي بخشيده و اين بدان خاطر است که تربيت متخصصان توانمند و کارآمد، سياست کلان کشور است و در حقيقت رشد و تعالي کشور از دل تربيت و پرورش افراد خلاق، کارآمد و محقق ميسر مي گردد.”
دکتر جواد حدادنيا همچنين پاسخگو بودن مسئولان را در قبال مسئوليت و وظيفه اي که بر عهده گرفته اند، از اصول اساسي دانشگاه برشمرد و افزود:
” بهره وري و بهينه سازي عملکرد حوزه ها هم در بدنه مديريتي و هم در بدنه دانشگاه در صورتي محقق خواهد شد که فرد فرد ما در قبال نقاط ضعف و قوت خود پاسخگو باشيم و با دليل و برهان، مشکلات و تنگناها را برطرف سازيم.”
مقام عالي دانشگاه با اشاره به افزايش ۱۲ درصدي بودجه پژوهشي دانشگاه در سال جاري افزود:
” با اذعان بر اين امر که زيربنا و بنيان رشد و توسعه، پژوهش و تحقيق است، با تمامي مشکلات موجود، بودجه پژوهشي را نسبت به سال هاي ۹۱ و ۹۲ بيش از ۱۲ درصد افزايش داده ايم و در اين راه از تمامي طرح ها و تحقيقات پژوهشي خصوصاً مواردي که کاربردي بوده و در راستاي کارآفريني حرکت نمايند، مجدانه حمايت و پشتيباني مي کنيم.”
رئيس دانشگاه همچنين برگزاري مرتب جلسات و کرسي هاي آزاد انديشي را در جهت بسط و توسعه فضاي سياسي مطلوب که راهگشاي مشکلات کشور باشد چه در حوزه اساتيد و چه در حوزه دانشجويي از ديگر برنامه هاي دانشگاه دانست که به طور عملي پيگيري خواهد شد.
***
.
در اين نشست همچنين مديران گروه هاي آموزشي دانشکده و نيز اعضاي هيأت علمي به تناوب در خصوص مسائل مختلف مبتلابه دانشکده از جمله تنگناها و کمبودهاي فضاي آموزشي و کلاس هاي درس، به روز کردن تجهيزات و امکانات آموزشي و کمک آموزشي، ضابطه مندي برنامه ها و فعاليت ها، ايجاد فضاي نقد و انتقاد پذيري، اصلاح تقويم آموزشي، تناسب امکانات با سرانه دانشجويي و … به ارائه نکته نظرات خود پرداختند و رئيس دانشگاه نيز ضمن استماع سخنان ايشان، ابراز اميدواري کرد که بتوان در حد بضاعت در رفع اين مشکلات قدم برداشت.
***