معرفی رشته زبان و ادبیات انگلیسی
رشتهی زبان و ادبیات انگلیسی یکی از سه گرایش اصلی رشتهی زبان انگلیسی در کنار گرایشهای آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی است. این رشته در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری از باسابقهترین رشتههای دانشگاه و از نخستین گروههای آموزشی تأسیسشده در دانشگاه تربیت معلم سبزوار (نام پیشین دانشگاه حکیم سبزواری) بهشمار میآید.
هدف این رشته، تربیت دانشجویانی است که ضمن تسلط بر مهارتهای چهارگانه زبان انگلیسی (شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن)، با میراث غنی ادبیات انگلستان و آمریکا و تحولات فکری و فرهنگی جهان انگلیسیزبان آشنا شوند.
در این رشته، دانشجویان با دورههای گوناگون ادبی از جمله ادبیات کلاسیک و رنسانس، شعر و نمایش مدرن، رمان معاصر، نقد و نظریههای ادبی، و ادبیات جهان آشنا میشوند و میآموزند چگونه از رهگذر مطالعهی متون ادبی، به تحلیل زبان، فرهنگ، تاریخ و اندیشه بپردازند. در کنار این مباحث، دروس تکمیلی در زمینهی زبانشناسی مقدماتی، نگارش آکادمیک، و روش تحقیق در ادبیات نیز ارائه میشود تا توان پژوهشی و تحلیلی دانشجویان تقویت گردد.
در حال حاضر، گروه زبان انگلیسی دانشگاه حکیم سبزواری سه مقطع تحصیلی را ارائه میدهد:
۱. کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی
۲. کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی (TEFL)
۳. دکتری آموزش زبان انگلیسی (Ph.D. in TEFL)
این تنوع مقاطع، نشاندهندهی جایگاه علمی و آموزشی بالای گروه و نقش مؤثر آن در پرورش نیروهای متخصص در حوزه زبان و آموزش زبان انگلیسی در کشور است.
محیطهای کاری فارغالتحصیلان این رشته بسیار گسترده است. آنان میتوانند بهعنوان مدرس زبان انگلیسی در دانشگاهها، مدارس و مؤسسات آموزش زبان فعالیت کنند؛ در زمینهی ترجمه و مترجمی در شرکتها، سازمانها و رسانهها مشغول شوند؛ به تولید محتوا، نویسندگی و ویرایش متون انگلیسی بپردازند؛ یا در عرصههای پژوهش، آزمونسازی و تدریس آنلاین نقشآفرینی کنند. این تنوع شغلی، بیانگر انعطافپذیری و کاربرد وسیع رشته زبان انگلیسی در جامعه امروز است.
مدیر گروه زبان انگلیسی در حال حاضر دکتر سید محمدرضا امیریان، دانشیار آموزش زبان انگلیسی، هستند. ایشان از اعضای باسابقه و برجستهی هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواریاند و در حوزههای روش تدریس زبان، تربیت مدرس زبان، روش تحقیق و ارزشیابی زبان فعالیت علمی و پژوهشی گستردهای دارند. دکتر امیریان راهنمای دهها پایاننامه کارشناسیارشد و دکتری بودهاند و آثار پژوهشی متعددی در مجلات علمی–پژوهشی داخلی و بینالمللی منتشر کردهاند.