6
چکیده جلسه:
   چهارمین نشست گفتارهای پژوهشی در تاریخ 4/9/92 با موضوع اندیشه سیاسی و پرسش چطور زندگی کنیم ساعت 12:30 در سالن اجتماعات ادبیات با سخنرانی سرکار خانم دکتر تاجیک نشاطیه برگزار شد. در ابتدای جلسه دکتر ذوالفقارخانی با ارائه معرفی کوتاه از سوابق و پژوهش های خانم دکتر تاجیک به عنوان فارغ التحصیل دانشگاه تربیت مدرس و مولف 2 کتاب و مترجم چندین کتاب، گوی سخن را به ایشان سپردند.
   دکتر نرگس تاجیک نشاطیه نیز سخنان خود را با پرسش چطور زندگی کنیم اغاز کردند. ایشان اندیشه سیاسی را تاملی در آرای سیاسی خواندند. سپس بیان داشتند که درباره ی اندیشه های سیاسی دو رویکرد وجود دارد 1- رویکرد زندگی جای دیگری است (آرمان شهر گرایی) که در این رویکرد جمع اهمیت پیدا می کرد نه فرد. 2- رویکرد زندگی اینجاست (درحال زیستن) که این رویکرد نسبت به رویکرد قبلی، فردی تر، علمی تر، ملموس تر و واقع بینانه تر است.
  در انتهای سخنرانی نیز رویکرد سومی با عنوان زمینه گرایی مطرح شد که هدف آن رسیدن به آرامش قلمداد شد.
  در نتیجه گیری کلی سخنرانی خانم دکتر تاجیک به این اشاره داشتند که: ما هستیم که با توجه به شرایط تصمیم می گیریم، حال واقع گرایانه و یا آرمان گرایانه.
پس از ایراد سخنرانی ایشان سوالاتی نیز مطرح گشت که از سوی سرکار خانم تاجیک پاسخ گفته شد و چندتن از حضار نیز به بیان نظرات خود پرداختند.
نویسندگان گزارش: مصطفی آذری، مصیب حسینی
8

7

1

4