ششمین جلسه گفتارهای پژوهشی راس ساعت 12:30 آغاز شد. در ابتدا دکتر مسلم ذوالفقارخانی خلاصه ای از کارنامه حرفه ای دکتر اسدی را شرح دادند که در آن به این که ایشان دارای سه جلد کتاب و 12 مقاله در حوزه مقالات پژوهشی و 30 مقاله در حوزه مقالات کنفرانسی می باشند اشاره شد.

سپس دکتر اسدی سخنرانی شان را در خصوص آسیب شناسی پژوهش و فناوری در دانشگاه آغاز کردند. ایشان با بیان این مطلب که  نام پژوهش همواره مظلوم واقع شده است و دارای جایگاه ضعیفی می باشد، به حدیثی از حضرت علی (ع) اشاره کردند که در آن حضرت می فرمایند: ” ارزش هیچ کاری به اندازه تحقیق و پژوهش نیست و سطح آگاهی افراد را از روی تحقیقات آنها می توان یافت”(غرورالحکم، حدیث 6239).

آسیب شناسی پژوهش و فناوری در سه حوزه مورد بررسی قرار می گیرد:

1.در حوزه مدیریت پژوهش و فناوری: عمده ترین مشکلات این حوزه عبارتند از:

– تنوع مراکز سیاست گذار: متاسفانه بودجه کشور بدین طریق در مراکز مختلف صرف می شود و شکل متمرکزی ندارد و زیرمجموعه یک وزارت خاص نیست.

– بوروکراسی اداری در مقررات پژوهشی:هم مجلس، هم آیین نامه های اجرایی و هم قوه های مختلف در این باره تصمیم می گیرند در حالی که این شورای پژوهش و فناوری دانشگاه است که باید این قوانین را در رابطه با دانشکده خودشان اعمال کنند.

– نبود نظارت جدی و دقیق در امر پژوهش

-حاکمیت روابط به جای ضوابط

– عدم تامین و تدارک نیازهای اولیه پژوهش

– عدم حمایت های لازم

– خلاء راهنمایی های سودمند و حمایتگر از محققان

– عدم حضور بخش خصوصی در پژوهش

– ضعف کارآفرینی و کاربردها در پژوهش

– عدم اعتماد لازم بین جامعه و دانشگاه

– ضعف جایگاه پژوهش در نظام علمی کشور و آموزش مدار بودن دانشگاه ها

– عدم وجود رقابت در اقتصاد کشور و اقتصاد وارداتی و بی نیاز بودن بخش های اقتصادی کشور از پژوهش

2.در مقوله اعتبارات پژوهش و فناوری:

– کمبود اعتبارات پایه پژوهشی

– ضعف منابع، تجهیزات، و امکانات پژوهشی و پشتیبانی های تحقیق( مثلا آزمایشگاههای پژوهشی در خیلی از دانشگاه ها وجود دارند که ما در دانشگاه مان این مورد را نداریم)

– دور و خارج از مراکز استان بودن دانشگاه ها

– ایجا تنگناهای اقتصادی و تنگناهای زمانی تحقیق( تدریس زیاد اعضای هیئت علمی باعث کمبود زمان برای تحقیق می شود)

– عدم پشتیبانی و حمایت مالی دستگاه های نیازمند پژوهش

3.در عرصه پژوهشگر و فناوری:

– کمبود تعداد پژوهشگر و فناور

– سند مکتوب پژوهش و ارتباط آن با اعتبار پژوهشگر

– محصول عینی فناوری و اعتبار آن با اعتبار فناور

سپس ایشان نکاتی را در خصوص زبان و قالب پژوهش، اخلاق نگارش و پژوهش و همچنین محتوا در عرصه ی پژوهش عنوان کردند.

1.در بحث زبان و قالب:

– لفاظی و زیاده نویسی(وقت خواننده ما زیاد نیست ک بتواند د ر این انفجار اطلاعات مطالب تفصیلی را بخواند، باید خلاصه تر بنویسیم)

– ب زبان قلم یا ب زبان قوم بنویسیم: طوری ننویسیم که افراد خاصی( حاکمان) خوشحال شوند

– افراط در پارسی گرایی یا پارسی نویسی: گاهی باید به عاریه بگیریم و به عاریه بدهبم و چیزی به نام زبان بیگانه در زبان ها نباید داشته باشیم و اصلا دانشکده ی زبان های بیگانه نداریم.

– استفاده ی افراطی از واژهای بیگانه

– کلی گویی و آغاز از راه دور

2.اخلاق نگارش و پژوهش گر:

– سرقت های علمی

– خود ستایی و ریا کاری

– افراط در نکوهش و ستایش دیگران

3.محتوا در عرصه ی پژوهش: نداشتن ایده و محصول تازه و نو( نوآوری و بداعت ) و همچنین کلیشه گرایی و جمود اندیشی

در پایان جلسه سوالاتی از سوی حضار مطرح گردید که دکتر اسدی به آنها پاسخ دادند. جلسه راس ساعت 1:30 به پایان رسید.

نویسنده گزارش: بنی اقبال