سوالات متداول اداره امتحانات

 پرسش های متداول اداره امتحانات و ارزیابی

  • حداقل و حداکثر واحد انتخابی در هر ترم چه تعداد می باشد؟

دانشجو لازم است در هر نیمسال تحصیلی حداقل 12 واحد و حداکثر 20 واحد درسی انتخاب نماید.

دانشجویی که ترم قبل مشروط شده باشد حداکثر 14 واحد می تواند انتخاب کند.  اگر میانگین نمرات دانشجویی در یک نیمسال حداقل 17 باشد یا برای دانشجو حداکثر 24 واحد درسی برای دانش آموختگی باقیمانده باشد، در اینصورت دانشجو با تایید گروه آموزشی در نیمسال تحصیلی بعد می تواند حداکثر تا 24 واحد درسی اخذ نماید. دانشجویان ترم آخر حتی در صورت مشروطی در ترم قبل ، مجاز به انتخاب حداکثر 24 واحد درسی در نیمسال بعد می باشند.

  • میانگین کل نمرات دانشجو در پایان دوره تحصیلی کارشناسی چند می باشد؟

میانگین کل نمرات در پایان دوره تحصیلی مقطع کارشناسی حداقل 12 می باشد.

  • دانشجو یان چه تعداد واحد در تابستان می توانند اخذ نمایند؟

حداکثر واحد مجاز انتخابی در ترم تابستان 6 واحد درسی می باشد. در شرایط خاص که دانشجو با گذراندن حداکثر 8  واحد درسی دانش آموخته می شود، با تایید گروه آموزشی می تواند واحدهای مذکور را در تابستان اخذ نماید.

  • دانشجویان شاهد و ایثارگر چه تعداد واحد در تابستان می تواند اخذ نمایند؟

در صورتیکه دانشجو مطابق مقررات از سهمیه شاهد جهت ورود به دانشگاه استفاده کرده باشد و سهمیه بالاتر از 25 درصد داشته باشد، حداکثر  8   واحد می تواند اخذ نماید. در صورتیکه دانشجوی شاهد و ایثارگر دارای سهمیه 25 درصد و بالاتر با اخذ 10 واحد درس نظری در آخرین تابستان فارغ التحصیل شود، اخذ این تعداد واحد بلامانع است.

  • مدت مجاز تحصیل دانشجو در مقطع کارشناسی چند نیسمال می باشد؟

دانشجو در مقطع کارشناسی حداکثر در 10 نیمسال تحصیلی ملزم به اتمام واحدهای درسی خود می باشد. دانشجویان دوره روزانه 9 نیمسال از مزایای آموزش و تحصیل رایگان برخوردار می باشند اما هزینه تحصیل ترم 10 خود را باید پرداخت نمایند.

  • تمدید سنوات چیست؟

چنانچه دانشجوی دوره کارشناسی نتواند در 10 نیمسال تحصیلی تمام دروس این مقطع را بگذراند باید برای گذراندن واحدهای تحصیلی باقیمانده از کمیسیون موارد خاص دانشگاه مجوز یک یا حداکثر دو نیمسال تحصیلی تمدید سنوات را اخذ نماید.

  •  چند جلسه می توانیم در کلاس های درسی غیبت داشته باشیم؟

دانشجو در صورت موجه بودن عدم حضور در کلاس درس و تایید آن توسط استاد حداکثر می تواند تا 16/3 جلسات درس در طول ترم را غیبت موجه داشته باشد.

  •  شرایط حذف اضطراری یک درس چگونه است؟

با توجه به تقویم آموزشی هر نیمسال تحصیلی دانشجو می تواند در بازه زمانی تعیین شده فقط یک عنوان درس خود را پس از تایید استاد درس حذف نماید.

  •  شرایط اخذ درس به صورت معرفی به استاد چگونه است؟

چنانچه دانشجو با اخذ حداکثر دو عنوان درس نظری بتواند فارغ التحصیل شود مشروط به عدم ارائه این دو عنوان درس برای سایر دانشجویان می تواند از ارائه درس به صورت معرفی به استاد استفاده نماید.

  •  آیا می توان در امتحان پایان ترم غیبت نمود؟

دانشجو در هیچ شرایط امکان غیبت در جلسه امتحان را ندارد مگر در صورت بستری در بیمارستان. همچنین غیبت در جلسه ی امتحان به منزله ی درج نمره ی صفر برای دانشجو می باشد.

  •  در چه صورت می توان تقاضای حذف پزشکی امتحان یک درس را نمود؟

تنها در صورتیکه دانشجو به دلیل بستری شدن در بیمارستان، توانایی شرکت در جلسه پایان ترم را نداشته باشد و از بیمارستان تسویه حساب مالی و خلاصه درمان را به دانشگاه ارائه نماید می تواند از حذف پزشکی یک یا چند درس بهره مند شود.

  •  مهلت ثبت نمره پروژه و کارآموزی و کارورزی در مقطع کارشناسی تا چه تاریخی است؟

در صورت اخذ این دروس در نیمسال اول استاد تا 31/2 نیمسال بعد و در صورت اخذ این دروس در نیسمال دوم استاد تا 30/8 نیمسال بعدی مهلت اعلام و تایید نمره دارد. چنانچه دانشجو این دروس را در تابستان اخذ نماید استاد تا 30/10 نیمسال بعدی مهلت اعلام و تایید نمره خواهد شد.

  •  در چه شرایطی دانشجو مشروطی منجر به اخراج می شود؟

دانشجویانی که در طول تحصیل خود در سه ترم تحصیلی مقطع کارشناسی معدل کمتر از 12 کسب کرده و به اصطلاح مشروط شوند، از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج می شوند. دانشجو می تواند از پرتال دانشجویی برای بررسی شرایط خاص درخواست کمیسیون موارد خاص را تکمیل نماید و منتظر رای خود برای ترم آینده مبنی بر بازگشت به تحصیل بماند. در صورت عدم موافقت به کمیسیون موارد خاص با ادامه تحصیل دانشجو، وی به سازمان وظیفه عمومی کشور معرفی و از دانشگاه اخراج می گردد.

  •  دانشجوی مشروطی یعنی چه؟

چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیم سال تحصیلی کمتر از 12 باشد، دانشجو در آن نیم سال مشروط تلقی می شود و در نیم سال بعدی حداکثر می تواند تا 14 واحد درسی انتخاب کند.

  •  استاد هر درس تا چه زمانی مهلت دارد نمرات درس دانشجو را اعلام نماید؟

آخرین زمان اعلام نمرات دروس نظری و نظری-عملی، هفت روز پس از برگزاری آزمون درس نظری می باشد و دانشجو سه روز پس از این زمان، فرصت درخواست تجدید نظر خواهد داشت. نمرات بعد از گذشت 10 روز تایید نهایی شده و غیر قابل تغییر خواهد بود. آخرین زمان اعلام نمرات دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی، آخرین روز امتحانات در تقویم رسمی همان نیمسال تحصیلی می باشد.

  • برای قبولی در هر درس حداقل چه نمره ای را باید اخذ نمایم؟

حداقل نمره قبولی در هر درس10 است. اما معدل قابل قبول در ترم 12 می باشد.

  • اگر در هر نیم سال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکنم و در نیم سال های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذرانم آیا نمرات مردودی در میانگین نمراتم حساب می شود؟

نمره یا تمام نمره های مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو، فقط ثبت و باقی می ماند  و در معدل نیم سال و محاسبه مشروطی موثر خواهد بود اما این نمره ها در محاسبه معدل کل دوره بی اثر است و صرفاً آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.

این تسهیلات شامل دانشجویانی که به دلیل تقلب و یا حکم کمیته انضباطی، نمره مردودی دریافت می کنند، نمی شود.

  • شرایط حذف ترم تحصیلی با احتساب سنوات چگونه است؟

در صورتی که دانشجو انتخاب واحد نموده است تا 2 هفته قبل از شروع امتحانات می تواند از پرتال خود درخواست حذف ترم بدهد. حداکثر تعداد حذف ترم 2 بار در کل دوره تحصیل می باشد.

  • شرایط حذف ترم تحصیلی بدون  احتساب سنوات چگونه است؟

در شرایط خاص دانشجو با ارائه درخواست در پرتال دانشجویی به همراه ضمیمه کردن مستندات می تواند از حذف ترم بدون احتساب در سنوات بهره مند شود. شرایط خاص مانند گواهی بارداری و ولادت فرزند و ماموریت نظامی همسر یا بیماری خاص می باشد.

  •  شرایط اخذ مرخصی  چگونه است؟

دانشجو پیش از انتخاب واحد و در صورت داشتن مشکل برای حضور در دانشگاه می تواند تقاضای مرخصی نماید به منظور ثبت مرخصی دانشجو نباید دارای انتخاب واحد باشد. حداکثر مرخصی در طول تحصیل دو ترم است.

  •  آیا می توان دروسی را که قبل از ورود به این دانشگاه در دانشگاه های دیگر گذرانده ام معادل سازی کنم؟

چنانچه نمرات گذرانده شده ی قبلی دانشجو در یکی از دانشگاه های دولتی باشد مطابق آیین نامه ی داخلی پذیرش نمرات در دانشگاه امکان معادل سازی برخی دروس وجود دارد.

  • آیا دروس دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد قابل پذیرش و معادل سازی است؟

صرفا نمرات دروس عمومی بالای 14 از دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی قابل پذیرش می باشد.

  •  اگر درحین تحصیل تغییر رشته دهم آیا دروسی را که در رشته قبل گذرانده ام معادل سازی می شود؟

بله. چنانچه دانشجو در حین تحصیل تغییر رشته دهد امکان پذیرش نمرات مطابق آیین نامه داخلی دانشگاه وجود دارد.

  •  آیا تطبیق واحد دانشجوی انصرافی  هزینه دارد؟

تطبیق واحد های دانشجوی انصرافی که قبلاً به صورت روزانه درس خوانده است، چه در همان رشته یا رشته دیگر منوط به پرداخت هزینه آموزش رایگان می باشد.

  • هزینه آموزش رایگان برای دانشجویان انصرافی چیست؟

دانشجویان دوره روزانه در منطقه ی 1 برابر مدت تحصیل و در منطقه 2 و 3 دو برابر مدت تحصیل تعهد خدمت به دولت دارند. چنانچه دانشجو در حین و پس از اتمام تحصیل خود تقاضای دریافت پرونده یا دانشنامه و یا ریز نمرات خود را نماید ، باید هزینه تحصیل در دوره روزانه را ( به نام هزینه آموزش رایگان ) پرداخت نماید.

  •  تفاوت دانشجویان مهمان و مهمان دائم چیست؟

دانشجوی مهمان صرفاً برای یک یا چند نیم سال به دانشگاه مقصد مهمان می شود و باید دروسی را با توجه به سرفصل دانشگاه مبدا (دانشگاه اصلی خود) اخذ نماید. ولی دانشجوی مهمان دائم تا پایان تحصیل به دانشگاه دیگر مهمان شده و با سرفصل آن دانشگاه (دانشگاه مقصد) دروس خودر را  می گذراند اما از دانشگاه مقصد نامه ای دال بر فراغت از تحصیل دریافت می نماید و جهت صدور مدرک فراغت از تحصیل به دانشگاه مبدا مراجعه می نماید.

  • حداقل معدل کل برای فارغ التحصیلی چقدر است؟

ملاک دانش آموختگی برای دوره کارشناسی میانگین کل حداقل 12 در پایان دوره است.

چنانچه میانگین کل دانشجویی پس از گذراندن تمام واحدهای درسی آن دوره کمتر از 12 باشد تنها یک نیم سال با رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی به وی فرصت داده می شود تا با اخذ مجدد حداکثر 20 واحد از درسهایی که با نمره کمتر از 12 گذرانده است، میانگین کل دروس اخذ شده خود را به حداقل 12 برساند و مدرک تحصیلی دوره را دریافت کند، در غیر این صورت از تحصیل محروم می شود.

  • چگونه می توان در ابتدای ترم فارغ التحصیل شد؟

چنانچه دانشجو حداکثر دو عنوان درس نظری از دوره تحصیلی خود باقی مانده داشته باشد، می تواند تقاضای فارغ التحصیلی خود را در نیمسال اول در 15 مهر ماه و در نیمسال دوم در 15 اسفند ماه ثبت نماید.

  • شرایط گرفتن مدرک معادل کاردانی را توضیح دهید؟

دانشجو برای اخذ مدرک کاردانی باید حداقل 68 واحد درسی را بگذراند مشروط بر آنکه بیش از 10 واحد درس عمومی نگذرانده باشد و سایر دروس تخصصی گذرانده شده حداقل 58 واحد باشد.

  • مشکلات خاص آموزشی خود را چگونه مطرح نمایم؟

در قسمت درخواست های آموزشی می توانید موارد مختلف را انتخاب نمایید اگر موضوع درخواست آموزشی شما خاص است و در لیست درخواست ها مشاهده نمی شود، می توانید گزینه طرح مشکل آموزشی را انتخاب نموده و پس از بررسی در کمیته منتخب شورای آموزشی دانشگاه پاسخ لازم به درخواست شما داده خواهد شد.

اداره امتحانات  و ارزیابی دانشگاه