photo_2016-05-18_10-37-46
هفتمین جشنواره دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری،اولین موتور سیکلت التکرونیکی دست ساز خود را به امیذ حمایت های دولت و مسئولین وارد بازار می کند.
برآیادی،دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه حکیم،از موتورسیکلتی حرف میزند که تمامی اجزاء آن توسط دانشجویان طاحی و ساخته شده است.
این موتور سیکلت با هدف رفع آلودگی محیط زیست و با کمترین هزینه ساخته شده است .
ارش برآبادی در خصوص ساختمان فنی این موتور می گوید: موتور الکتریکی ” تیوان” با منبع انرژی الکتریکی تغذیه می شود وبه ازای ۳ ساعت طی سیکل شهری نیاز به ۸ ساعت شاررژ الکتریکی دارد.
این دانشجوی ارشد مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه منبع انرژی این موتور باتری های الکتریکی از جنس لیتیوم پلیمر است، تصریح کرد: حداقل توان پیوسته موتور الکتریکی این طرح ۵کیلو وات و حداکثر آن ۷ کیلو وات می باشد و این موتور در عرض ۹ ثانیه از صفر کیلومتر به شتاب ۱۰۰کیلومتر می رسد.
از افتخارات کسب شده توسط این موتور می توان به مسابقات ملی دانشگاه شریف که در شهر ساری برگزار شد، در تست برد ترکیبی مسیر دشوار رتبه دوم و در شتاب گیری رتبه ۵ اشاره کرد.
وی همچنین استفاده وسیع از وسایل نقلیه سوختی که به‌ منظور تولید نیروی پیشران خود از موتور احتراق داخلی استفاده می‌کنند را منجر به افزایش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای دانست و اضافه کرد: امروزه به‌ منظور حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، بسیاری از کشورها به‌ دنبال استفاده از منابع انرژی پاک به‌ عنوان انرژی مورد نیاز در بخش حمل و نقل هستند.
زمان طراحی مفهومی و اجزاء این طرح را ۶ ماه طول کشید و ساخت این موتورسیکلت الکتریکی دو ماه به طول کشید.