اولین بزرگداشت روز جهانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در دانشگاه حکیم سبزواری هم‌زمان با روز بین‌المللی GIS توسط گروه جغرافیای دانشگاه حکیم سبزواری و انجمن جغرافیا با حضور رئیس دانشکده و اساتید محترم و مهمان همایش جناب آقای دکتر سعید جوی زاده در تالار دکتر علوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

موضوعات موردبحث در این همایش: موانع کارآفرینی در جغرافیا، انواع کارآفرینی در جغرافیا، ایده پردازی در جغرافیا، تفکر مؤثر در جغرافیا و شخصیت جغرافیدان کارآفرین می‌باشد.

در ابتدا پس از قرائت قرآن رئیس دانشکده سرکار خانم دکتر قلیچی پور ضمن عرض خیرمقدم و تشکر از حاضرین و برگزارکنندگان (انجمن علمی دانشجویی جغرافیا حکیم سبزواری) به معرفی این رخداد پرداختند و این روز را خدمت حضار تبریک عرض نمودند.

در ادامه با حضور اساتید و آقای دکتر سعید جوی زاده، کیک ویژه بزرگداشت روز جهانی GIS برش زده شد.

در ادامه آقای دکتر سعید جوی زاده به‌تصریح کارآفرینی در جغرافیا پرداختند و گفتند: هر کس در طول زندگی خود سه مرحله مهم دارد: تولد، انتخاب و مرگ و افزود که این انتخاب‌ها هستند که شخصیت، منش و رفتار ما را می‌سازند و به کشف استعدادهای ما کمک می‌کند و این استعدادها راهگشای کارآفرینی است سپس به توضیح بی‌سوادی پرداختند و گفتند: در عصر حاضر هر کس نتواند از آموخته‌های خود در زندگی‌اش تغییری دهد بی‌سواد است و واژه کارآفرین را امروزه آغازگر نامید یعنی هر کس یک‌قدم به جلو بردارد که به پول برسد کارآفرین می‌شود و افزودند که هرکسی ایده‌هایی دارد که پیروز کسی است که ایده خود را دنبال و عملی کند.

در ادامه به قانون اول جغرافیا اشاره کردند و گفتند: همه‌چیزهای دنیا به هم ربط دارند و آن‌هایی که شبیه‌تر هستند بیشتر به یکدیگر ربط دارند و از این قانون تحلیل فضایی به وجود آمد.

ایشان در ادامه به تعدادی از راه‌کارهای کارآفرینی اشاره کردند: ابتدا به خلاقیت اشاره کردند و گفتند بیشتر اوقات ما خلاقیت جغرافیایی نداریم و باید طرز فکر تغییر کند سپس به نقشه ذهنی جغرافیدان پرداختند که هر کس باید برای خود یک نقشه ذهنی داشته باشد که در طور زندگی خود چه‌کارهایی را می‌خواهد انجام دهد و به دیگر کارها خود را مشغول نکند و به کار تیمی (Time work) پرداختند و گفتند که جغرافیدان باید با علوم دیگر در ارتباط باشد و به صفات دیگر که یک کارآفرین باید داشته باشد ازجمله نترس بودن، پشتکار داشتن، سخت‌کوش بودن، داشتن روابط خوب، امید داشتن به آینده و… اشاره کردند.

و در خاتمه همایش جناب آقای دکتر سعید جوی زاده به این موضوع که “ما باید کاری کنیم که دولت و مردم کار جغرافیدان‌ها را نادیده نگیرند” اشاره کردند.

در روز دوم؛ کارگاه آموزشی پردازش تصاویر ماهواره‌ای در Arc GIS در تالار دکتر علوی با حضور دکتر سعید جوی زاده برگزار شد.

ابتدا آقای دکتر سعید جوی زاده به بیان کاربردهای GIS و نقش آن در افزایش راندمان فنی و اجرایی پرداخت و افزود که GIS یک سیستم اطلاعاتی است که به تولید، پردازش، تحلیل و مدیریت اطلاعات جغرافیایی می‌پردازد.

آقای دکتر سعید جوی زاده به بیان مراحل انجام یک پروژه GIS پرداختند که این مراحل عبارت‌اند از:

  1. مشورت با کارشناسان و نخبگان (پرسشنامه دلفی، حداقل ۴۰ نفر از کارشناسان خبره)
  2. جمع‌آوری داده از سازمان‌های موردنظر
  3. چک کردن داده با استفاده از علم آمار، ریاضی و…
  4. ورود داده‌ها به محیط نرم‌افزار
  5. شناخت ابزار موردنیاز
  6. شناخت روش موردنظر
  7. پردازش داده‌ها
  8. پاسخ نهایی
  9. کنترل زمینی
  10. تصمیم سازی ( انتخاب یک گزینه از بین انتخاب‌ها)
  11. تصمیم‌گیری(مرحله اجرایی)

سرفصل‌های کارگاه پردازش تصاویر ماهواره‌ای در Arc Map با حضور آقای دکتر جوی زاده:

  • دانلود تصاویر ماهواره‌ای از سایت‌های متفاوت و با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف
  • آشنایی با محیط نرم‌افزار Arc Map
  • انواع روش‌های ذخیره در Arc Map
  • معرفی پنجره Image Analysis
  • ترکیب رنگی تصاویر ماهواره‌ای در Arc Map
  • مراحل انجام ژئورفرونس کردن تصاویر ماهواره‌ای
  • روش‌های طبقه‌بندی در Arc Map
  • تهیه نقشه کاربری اراضی در Arc Map به دو روش نظارت‌شده و نظارت‌نشده