مقدمه
اصطلاح دانشگاه سبز در تمام دنیا به چارچوب های فکری و عملی اطلاق می شود که با هدف دستیابی به توسعه پایدار تدوین می گردد.  این رویکرد در دهه 1970 به طور سمبولیک توسط برخی از دانشجویان در دانشگاههای محتلف آغاز شد که هدف آن آگاهی بخشی به جامعه در خصوص معضلات و چالش های زیست محیطی بود. بحران انرژی در این دهه سبب شد که دانشگاه مبدا  شکل گیری این جریان و توجه به حفاظت محیطی و توسعه پایدار شود.
دانشگاه سبز با هدف آموزش و فرهنگ سازی برای دانشجویان، اساتید و کارکنان و در راستای سیاست های برنامه ریزی از بالا به پایین و با هدف مدیریت مصرف منابع طبیعی، انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی تدوین شده است. در دهه اخیر سیاست ها و راهبردهای دانشگاه سبز در دنیا به سمت اثرات  مخرب تغییرات اقلیمی و راهکارهای مقابله با آن معطوف شده است. امروزه اصطلاح دانشگاه سبز یکی از مهمترین سرفصل های اجرایی دانشگاههای معتبر دنیااست و هرساله با پایش دقیق اقدامات عملی، رتبه دانشگاهها توسط نهاد UI Green Metric بررسی و اعلام می شود. UI Green Metric نهادی است ابتکاری و ابسته به Universitas Indonesia که در سال 2010 آغاز به کار کرد. این مجموعه در سال 2009 پس از کنفرانسی بین المللی که برای رتبه بندی دانشگاههای جهان در همین دانشگاه برگزار گردید، پایه ریزی شد.
هدف رتبه بندی پایش شرایط موجود و سیاست های اجرایی دانشگاهها در خصوص محیط زیست و پایداری در جهان است تا از این طریق توجهات عمومی را به مساله محیط زیست پررنگ تر کند.
در رتبه بندی دانشگاهها مباحث تغییرات اقلیمی، انرژی، آب، حفاظت، تصفیه و بازیافت آب و حمل و نقل سبز مورد توجه قرار می گیرد.