پیشنهادات مك‌آفی برای انتخاب كلمه عبور

چگونه می توان كلمه عبوری انتخاب كرد كه در عین حال كه می‌توان آن را به راحتی به خاطر سپرد به اندازه كافی نیز قوی باشد؟ این چالشی است كه همه ما با آن روبرو هستیم. برای حل این مشكل مكآفی، یك شركت امنیتی شناخته شده، سعی كرده است با چند پیشنهاد ما را در این زمینه یاری دهد.

شركت مزبور این پیشنهادات را به مناسبت روز كلمه عبور كه توسط اینتل نامگذاری شده ارائه داده است.

اینتل نیز به مناسبت این روز صفحه‌ای را ایجاد كرده است كه در آن میزان قوی بودن كلمه عبور شما را اعلام می‌كند. در این صفحه به شما گفته می‌شود كه كلمه عبور شما بر روی اینترنت انتقال نخواهد یافت ولی با این وجود بهتر است از كلمات عبور اصلی خود استفاده نكنید بلكه یك عبارت مشابه چیزی كه تصمیم دارید برای كلمه عبور استفاده كنید را به كار ببرید.

در ادامه پیشنهادات مك‌آفی برای انتخاب كلمه عبور آمده است:

·         از كلمات عبوری كه برای حساب های بانكی استفاده می‌كنید در وب سایت‌های اجتماعی یا ایمیل‌ها استفاده نكنید. در این صورت در صورتی كه كلمه عبور ایمیل شما هك شود، حداقل حساب بانكی شما در امان خواهد بود.

·          یك كلمه عبور خوب تركیبی از حروف، اعداد و سمبل ها است، اما لازم نیست برای ایجاد یك كلمه عبور قوی یك رشته تصادفی از كاراكترهای مزبور را ایجاد كنید كه قابلیت به خاطر سپردن را نداشته باشد، بلكه بهتر است یك عبارت را در نظر بگیرید و یا حروف اول آن عبارت را در كنار هم قرار دهید. برای مثال مك‌آفی عبارت “My 1st Password” را به كار برده است. با وجود اینكه این كلمه عبور ساده به نظر می رسد ولی حداقل چهار ماه زمان برای هك كردن آن مورد نیاز است.

·          به محض اینكه كلمه عبوری را ایجاد كردید كه دارای حروف، كلمات عبور و سمبل بود می توانید با كمی تغییر آن را در وب سایت‌های مختلف به كار ببرید. برای مثال مك‌آفی پیشنهاد می‌دهد از نام سایت در این موارد استفاده نمایید، مانند “My 1st Password!: Twtr” برای توئیتر و یا “My 1 st Password!: fb” برای فیس بوك.

·         دقت كنید كه جهت ایجاد یك كلمه عبور قوی لازم نیست كه حتماً كلمه عبور پیچیده باشد. در واقع احتمال هك شدن كلمات عبور ساده تر ولی طولانی تر، كمتر از كلمات عبور پیچیده با طول كوتاه است. برای مثال جهت هك كردن كلمه عبور “XF1&tmb” تنها شش دقیقه زمان مورد نیاز است. در صورتی كه كلمه عبور “The-Shining-sea” یك هكر را برای 48 سال مشغول نگاه می‌دارد. كلمه عبوری كه هك كردن آن سخت باشد و در عین حال برای شما معنی داشته باشد به طوری كه به خاطر سپردن آن آسان باشد، بهترین راه حل است.

 

 

http://www.certcc.ir/index.php?name=news&file=article&sid=2570