ضعف نظارت سازمان ها بر روی حملات بدافزاری
یك نظرسنجی كه توسط Bit9 انجام شده است نشان می دهد كه بسیاری از شركت هایی كه در سال گذشته توسط بدافزارها آلوده شده اند، درباره چگونگی عبور این بدافزارها از موارد امنیتی اعمال شده و یا عدم توانایی آنتی ویروس در تشخیص این بدافزارها هیچ ایده ای ندارند.
یكی از موارد نگران كننده در این نظرسنجی آن است كه 47 درصد كسانی كه حداقل یك مرتبه حمله سایبری را تجربه كرده اند نمی دانستند كه چگونه بدافزارها در این رویدادها مورد استفاده قرار می گیرند. 40 درصد بر این باور بودند كه بدافزار، آنتی ویروس را دور می زند، 27 درصد معتقد بودند كه امنیت سطح شبكه را دور می زند، 25 درصد معتقد بودند كه از طریق یك دستگاه USB وارد شده است، 17 درصد بر این باور بودند كه هنگام استفاده از یك دستگاه سیار در سفر به بدافزار آلوده شده اند و 31 درصد اعتراف كرده اند كه هیچ نظری ندارند.
كمتر از 50 درصد از سازمان ها قادر هستند فعالیت های مشكوك را پیش از آسیب رساندن تشخیص دهند. مشكل مربوط به نظارت می باشد. تنها 42 درصد از پاسخ دهندگان بر این باور هستند كه سازمان آن ها قادر است فایل ها را در زمان مناسب و با سطح بالا نظارت نماید.
Nick Levay اظهار داشت: نظر سنجی امنیت سایبری سال 2013 نشان می دهد كه روش های دفاعی امنیتی مبتنی بر امضاء و قدیمی توان مقابله با بدافزارها و تهدیدات پیشرفته امروزی را ندارد.
با توجه به گفته های Levay، شگفت انگیزترین آمار مربوط به كسانی است كه نمی دانستند آیا تاكنون یك حمله سایبری را تجربه كرده اند یا خیر. این افراد حدود 13 درصد از جامعه آماری شركت كننده در نظرسنجی را تشكیل می دهند. بسیاری از واحدهای IT به سادگی و با استفاده از مدل امنیتی نسل اول مبتنی بر آنتی ویروس در برابر تهدیدات از خود دفاع می كنند.
واقعیتی كه در دنیای امروزه در حال اتفاق است به ما نشان می دهد كه تهدیدات مخربانه بسیار جدی و پیچیده می باشد و همه كاربران باید بسیار مراقب و آگاه باشند.