واگذاری پروژه های ملی فضای مجازی به 5 دانشگاه

سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز ملی فضای مجازی گفت : هم اکنون پروژه موتور جستجوی فارسی در دانشگاه يزد، سیستم ترجمه ماشینی ترجمان در دانشگاه امیرکبیر، سيستم ترجمه فرازگان در دانشگاه تهران، وردنت فارسي در دانشگاه شهيد بهشتي و وردنتIT فارسي در دانشگاه همدان در حال انجام است.

دکتر علیرضا یاری  با بیان اینکه پژوهشكده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی در 4 گروه سكوهاي فناوري اطلاعات، گروه سامانه هاي چند رسانه اي، گروه توسعه نرم افزار و گروه مديريت دانش فعالیت می کند اظهار داشت: قصدمان این است که از این پروژه های ملی حمایت کرده و زمینه تجاری سازی این پروژه ها را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه اكثر پروژه هايي كه مربوط به سكوهای فناوری اطلاعات است با دانشگاه ها در حال پیگیری است ادامه داد: برای واگذاری این پروژه ها فراخوان اعلام می‌شود و دانشگاهها می توانند در آن شركت كنند؛ براین اساس تاکنون پروژه های موتور جستجوی فارسی در دانشگاه يزد، سیستم ترجمه ماشینی ترجمان در دانشگاه امیرکبیر، سيستم ترجمه فرازگان در دانشگاه تهران، وردنت فارسي در دانشگاه شهيد بهشتي و وردنتIT  فارسي در دانشگاه همدان واگذار شده است.

وی از تدوین سند آموزش الکترونیک و سند داشبورد خدمات الكترونيكي و مباحث مرتبط به بازی رایانه ای و انيميشن به عنوان پروژه های محتوایی این بخش خبر داد و گفت: با تعامل با معاونت تنظيم مقررات فضای مجازی، مسائل مربوط به امكان سنجي و قوانين و مقررات سرویس های مالتی مدیا نیز مطرح شده که انجام آن در حال تکمیل است.

دکتر یاری با بیان اینکه برای درآمدزایی صنعت فناوری اطلاعات در كشور هيچ جایی در نظر گرفته نشده و متاسفانه به فناوری اطلاعات نگاه مصرف گرایانه می شود تاکید کرد: این درحالی است که در كشورهاي در حال توسعه مانند برزيل، مالزي و سنگاپور سهم بسیار زیادی از تولید ناخالص داخلیشان – GDP – به فناوری اطلاعات و تولید صنایع مرتبط تعلق دارد.

سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز ملی فضای مجازی از حمایت پروژه ترجمه ماشینی خبر داد و گفت: قصدمان این است که از این پروژه حمایت تجاری کرده و این سرویس را از شرکت تولید کننده خریداری کنیم و از آنها بخواهیم در طول دوسال این سرويس را به کاربران ارائه داده و درآمدزایی خود را توسعه دهند. موضوع دیگری که هم اکنون بر روی آن تمرکز شده مربوط به مركز داده و رايانش ابري است که  تحت عنوان “مهاجرت ديتاسنتر هاي استاني به رايانش ابري” تعریف شده و در حال پیگیری است.

وی به پروژه پالایش محتوا که در گروه سامانه هاي چند رسانه اي این پژوهشکده در حال انجام است نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای این پروژه با معاونت امنیت مرکز ملی فضای مجازی در حال مذاکره هستیم و مباحثی چون مالتي مديا، بيومتريك، كاربردهاي سرويس هاي تصويری، سرويسهاي وب TV و آی پی TV نیز در این بخش اجرا مي شود .

دکتر یاری در مورد پروژه های مربوط به گروه مديريت دانش و سازمان هاي الكترونيكي نیز گفت: آخرين پروژه ای که در این بخش انجام شده مربوط به كنسرسيوم محتوا بوده به نحوی که 13 سازمان بزرگ كشور را كه نودهاي كتابخانه اي يا محتوايي داشتند را با یک پرتال به هم متصل کرده ایم که مجری این پروژه نیز تبیان بوده است.

 

 

 http://hitna.ir/fa/news/11449/%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-5-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87