معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:فناوری اطلاعات تاثیر مهمی بر رشد علمی کشور دارد

 

 

 

به گزارش  روابط عمومی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی در مراسم آغاز به کار دومین همایش مدیران فناوری اطلاعات مراکز علمی کشور در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت:جهت گیری های دنیای امروز بر پایه فناوری اطلاعات است بنابراین ایران نیز باید همگام با کشورهای پیشرفته به توسعه اقتصاد دانش بنیان بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات بپردازد. 
وی سابقه ورود فناوری اطلاعات به زندگی بشر را 50 سال عنوان کرد و افزود:امروزه نمی توان فناوری اطلاعات و ارتباطات را فقط در قالب کامپیوتر و سخت افزار در نظر گرفت بلکه باتوجه به پیچیدگی های عظیم این علم و تاثیر آن در زندگی بشر باید به اثرات آن بر جنبه های مختلف زندگی بشر توجه کرد. 
وی تاکید کرد: فناوری اطلاعات متشکل از نیروی انسانی، قوانین، تکنیک ها، ابزارها و نرم افزارها است و بعضا با چالش هایی روبه رو است. 
دکتر احمدی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته از هر 5 پروژه در زمینه فناوری اطلاعات تنها یک پروژه با موفقیت انجام شده است. 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت:میزان سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری اطلاعات در سال جاری 3 میلیارد و 800 میلیون دلار است و پیش بینی می شود که تا سال 2018 این میزان به 4 میلیارد دلار برسد. 
وی تاکید کرد: تنها در صورت شناسایی موانع توسعه فناوری اطلاعات به نتایج دلخواه در این زمینه دست خواهیم یافت . 
دکتر «حمیدرضا نیکوفر»  قائم مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران نیز در این همایش گفت:ایجاد یک هزار شبکه باند پهن علاوه بر ایجاد اشتغال موجب افزایش 10 درصدی در ضریب نفوذ اینترنت باند پهن و افزایش یک درصد تولید ناخالص ملی کشور خواهد شد. 
وی اظهار داشت:برای اتصالات تلفن ثابت فاصله زمانی صد ساله صرف شد اما در کمتر از 25 سال ارتباطات موبایلی 5 میلیارد انسان را به هم مرتبط کرد. 
دکتر نیکوفر خاطرنشان کرد: باید به اهمیت سرمایه گذاری در زمینه اینترنت با پهنای بالا (اینترنت باند پهن) توجه کرد چرا که این امر یکی از زمینه های توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان در جهان شناخته شده است. 
گفتنی است: دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات مراکز علمی کشور با حضور 200 مدیر فناوری اطلاعات و با ارایه 17 دستاورد علمی و فناوری در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگذارشد. 

 

http://www.msrt.ir