بعد از چند سال تحقیق و توسعه در پروژه بلند پروازانه گوگل، خبر از آن می‌رسد که به زودی هزاران بالون ماموریت یافته از سوی پروژه Loon گوگل در ارتفاعات آسمان به این بلند پروازی گوگل جامع عمل می‌پوشند و اینترنت را از آسمان برای مناطقی که هنوز به اینترنت دسترسی ندارند، عرضه می‌کنند.
اگر با پروژه Loon گوگل آشنا هستید، میدانید که این پروژه اکنون مدت چند سالی است که در دست اجرا است و به واسطه آن قرار است بالون های بلند پرواز اینترنت را از آسمان برای مناطقی که در حال حاضر تحت نفوذ اینترنت نیستند عرضه کند.

شرکت گوگل رسما اعلام کرده است که این پروژه نزدیک به مرحله اجرا رسیده است و به زودی هزاران بالون دسترسی به اینترنت را از طریق اسمان مقدور می‌سازند:

«مایک کسیدی» مهندس ارشد گوگل و مدیر پروژه Loon در ویدئویی که اخیرا منتشر شده عنوان کرده است: این تعداد بالون برای دسترسی مطمئن کاربران به اینترنت در مناطقی که هنوز تحت پوشش اینترنت نرفته، ضروری است. به این ترتیب سیگنال‌های LTE از طریق بالون هایی که در سطحی برابر با سطح پرواز جت ها در آسمان قرار دارند، پرتو افشانی شده و دستگاه های روی زمین همچون گوشی های هوشمند قادر به دریافت آنها هستند.

کسیدی با اشاره به اینکه تا پیش از این ساخت و آماده کردن یک بالون برای پرواز ۳ تا چهار روز زمان می‌برد، عنوان کرد: امروز از طریق تسهیلاتی که خود بوجود آورده ایم سییستم اتوماتک قادر به تولید سریع یک بالون تنها در عرض چند ساعت است. در نتیجه به نقطه ای پرواز هزاران بالون را آغاز کند نزدیک شده ایم.

در حال حاضر گویا گوگل مراحل آزمایشی را با اپراتورهای Telstra در استرالیا، Telefonica در آمریکای لاتین و Vodafone در نیوزلند طی می‌کند. این بالون ها از طریق نقشه ها رصد و مسیر آنها کنترل می‌شود.

در یک کنفرانس اروپایی که در ماه مارچ برگزار شد مقامات اجرایی گوگل عنوان کردند که هر کدام از این بالون ها در هر پرواز ۶ ماه بر فراز زمین خواهند ماند. کسیدی اعلام کرده است که بعد از طی این زمان، شرکت تدابیری را برای پیش بینی محل فرود آنها و بازیابی این بالون ها اندیشیده است.

گوگل هنوز در خصوص جنبه های تجاری این طرح اظهار نظری نکرده است اما از طریق این پروژه همه شرکت های مخابراتی و اینترنتی به این وسیله قادر خواهند بود تا این اینترنت را به دست متقاضیان آن برسانند. آنگونه که مشخص است گوگل قصد ندارد خود مستقیما اقدام به عرضه اینترنت خود کند.

کسیدی اشاره کرده است که هر کسی با یک گوشی هوشمند در هر جایی از کره زمین قادر به دریافت این اینترنت است. حتی در نواحی قطبی و استوا. کسیدی گفته است که این اتفاق به زودی رخ می‌دهد.