جلسه پرسش و پاسخ با حوزه معاونت آموزشی به مدیریت شورای مجمع صنفی اساتید دانشگاه حکیم سبزواری در تاریخ ششم تیرماه ۱۴۰۰ برگزار گردید.
این جلسه به صورت حضوری در سالن همایش های بیهقی با حضور اعضای مجمع صنفی و مدیران حوزه آموزش (آقای دکتر قدسی، آقای دکتر رستگار و آقای دکتر بقائی نژاد و آقای مهندس کیخسروی) و بدون حضور اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار گردید. البته جلسه همزمان به صورت مجازی نیز برگزار گردید که تنها 25 نفر از اعضای هیات علمی در جلسه حضور داشتند که با توجه به تاکید اعضای هیات علمی بر تشکیل چنین جلساتی، جای بسی تاسف است.
در ابتدای جلسه معاون آموزشی دانشگاه جناب آقای دکتر معین فرد اهم فعالیت های صورت گرفته در دوره مدیریت خود را به طور خلاصه گزارش کردند که از مهمترین آنها می توان به ارتقاء دانشگاه به سطح ۲،
ارتقاء سامانه آموزشی دانشگاه، انتخاب هیئت ممیزه مستقل و تدوین آییننامههای ترفیع اعضای هیات علمی و راهاندازی ۸ رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد. همچنین در ادامه به تعداد رشتههای مقطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی حاضزر در دانشگاه و نسبت عضو هیئت علمی به دانشجو که یک به سی می باشد اشاره کردند که در دانشگاه ما رعایت این تناسب صورت گرفته است.
در ادامه سوالاتی که از طرف همکاران مطرح گردید و توسط اعضای حوزه مدیریت آموزشی پاسخ داده شد. هچنین یادآور گردید بعضی از مشکلات موجود در حوزه آموزش که در نامه مجمع صنفی در تاریخ 15 اسفند ماه 1399 با شماره پیگیری 802174 به آن معاونت ارسال گردیده هنوز مرتفع نگردیده است.
پرسش: در ابتدا همکاران در مورد عدم شفافیت در پرداخت های آموزشی و پایان نامه ها تاکید داشتند و در ادامه اقای دکتر بقایی نژاد پاسخ دادند که این امکان در گذشته وجود داشته و راه اندازی در سیستم آموزش به راحتی امکان پذیر است و جناب آقای علی آبادی میتوانند این کار را انجام دهند و آقای دکتر معین فرد قول پیگیری دادند.
پرسش: در یک ترم دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد پایان نامه اخذ کرده اما به علت شرایط کرونا ترم حذف گردید، اما در ترم بعد دانشجو به اشتباه تمدید پایان نامه را انتخاب نموده اند لذا پرداختهای این همکاران به چه صورت خواهد بود و آیا حقوق همکاران ضایع می شود؟
در پاسخ آقای دکتر رستگار فرمودند که ایشان هماهنگ خواهند کرد که درس پایان نامه به عنوان پیش نیاز تعریف خواهد شد تا دانشجویان بدون اخذ پایان نامه امکان برداشتن یا اخذ تمدید پایان نامه را نداشته باشند. همچنین مقرر گردید که در سیستم آموزشی خانم مهرانفر تمامی گزارش ها را مبنی بر وقوع چنین اتفاقی را در طی 3 نیمسال گذشته را رصد کنند تا حق همکاری ضایع نگردد .
پرسش: بعضی از همکاران سوال فرمودند که اعمال ضریب کاهشی بعد از تایید حق التدریس استاد درست نیست و ایا بهتر نیست که کارشناس ضریب کاهشی را قبل از تایید حق التدریس استاد اعمال کند تا استاد مشاهده کند؟ جناب آقای دکتر قدسی در پاسخ فرمودند که در صورت اعمال ضریب کاهشی قبل از تایید استاد، امکان تغییر ضریب به اشتباه توسط استاد وجود دارد که مشکلات ثانوی ایجاد می کند لذا این فرایند در حال حاضر به همین صورت فرایند درست و مناسب می باشد .
پرسش: همچنین این سوال مطرح کرده که در سیستم تایید نمره برای کارآموزی ها پایان نامه ها و پروژه های لیسانس و سمینارها زمان سه روزه تایید دیجیتال برداشته شود و این بر عهده خود اعضای هیات علمی گذاشته شود (در نامه ارسالی مجمع به معاونت قبلا درخواست گردیده بود) در پاسخ آقای دکتر قدسی فرمودند که می توان محدودی سه روزه پایان نامه ها را برداشت اما در بقیه موارد امکان برداشتن مهلت سه روزه وجود ندارد
پیشنهاد: همچنین پیشنهاد کرد با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی نامههایی مربوط به رویه کار با سیستم آموزشی یا بهروز رسانیهای سیستم آموزشی و اطلاعیه ها از طرف معاونت آموزشی هر روزه یا هر هفته به دانشکده و اعضای هیات علمی ارسال می گردد و طبیعتاً حجم قابل توجهی از نامه ها در کارتابل اساتید ایجاد می شود، لذا بهتر است که با مدون کردن این اطلاعات و بارگذاری آنها به روی یک صفحه یا همان سایت معاونت آموزشی از اعضا بخواهیم که برای به روز رسانی و آپدیت کردن اطلاعات خود آنجا مراجعه کنند. بدون شک این عمل باعث کاهش حجم نامهنگاریهای اداری و صرفهجویی در زمان میشود .
پرسش: استفاده از استاد راهنمای دوم چه در داخل دانشگاه چه در داخل خارج دانشگاه صورت گرفت بدین صورت که پرداخت حق التدریس ۵۰ درصد اول (زمان انتخاب درس پایان نامه) به استاد راهنمای دوم پرداخت نمی شود. اما در زمان پرداخت ۵۰ درصد دوم با توجه به اینکه نیازمند صورتجلسه دفاع است لذا استاد راهنمای دوم از هزینه راهنمایی یا هزینه حق التدریس پایان نامه بهره مند می گردد. لذا این موضوع مقرر گردید که پیگیری شود .
پرسش: گله مندی از نحوه اطلاع رسانی و پرداخت حق التدریس اساتیدی که از خارج دانشگاه همکاری می کنند (به عنوان استاد راهنمای دوم یا مشاور) که پیشنهاد شد که بخش حسابداری یک لیست سالانه در اختیار دانشکده ها قرار دهد که در این آن صرفاً نام خانوادگی آنها و همچنین زمان پرداخت و و شماره پرداخت شماره چک در آن لحاظ شده باشد که قابل پیگیری باشد .