به نام خداوند یکتا
جلسه پرسش و پاسخ و ارائه گزارش حوزه معاونت پژوهشی با هماهنگی مجمع صنفی اساتید دانشگاه حکیم سبزواری در تاریخ پانزدهم تیرماه ۱۴۰۰ برگزار گردید .
جلسه تنها با حضور 20 نفر از اعضای هیات علمی برگزار گردید که جای بسی تاسف است که دیگر همکاران از این فرصت ایجاد شده برای رفع ابهامات و سوالات خود استفاده نکردند.
در ابتدای جلسه معاون پژوهشی دانشگاه آقای دکتر فرزانه ارائه کوتاهی از دستاوردهای این حوزه و چالش های پیشرو در دوره مدیریت ایشان ارائه نمودند ودر ادامه به سوالات همکاران پاسخ دادند.
آقای دکتر مهدوی و آقای دکتر احسانی سرشت و اقای دکتر اسماعیل نژاد از این حوزه نیز جهت پاسخگویی به سوالات در جلسه حضور داشتند.
1- در ابتدای جلسه جناب دکتر باعدی و در ادامه خانم دکتر عباسی نگرانی های خود و همکاران دانشکده علوم پایه و دانشکده فنی را در مورد پیاده سازی طرح انتفاع مطرح نمودند؟
پاسخ– معاون پژوهشی دانشگاه در پاسخ گفتند با توجه به قوانین جدید متولی تمامی آزمایشگاه ها در دانشگاه حوزه پژوهشی است و این طرح برای آزمایشگاههای آموزشی پیاده سازی نشده است و صرفاً برای آزمایشگاههای پژوهشی پیاده گردیده و هدف منصفانه در اختیار قرار دادن تجهیزات و فضاهای آزمایشگاه های تحقیقاتی و کارگاهها در دانشگاه به تمامی اعضای هیات علمی می باشد. البته ایشان تاکید کردند با توجه به پیشنهاداتی که از دانشکده های مختلف به معاونت پژوهشی ارسال گردیده لذا تغییراتی در نحوه پیاده سازی این طرح صورت خواهد پذیرفت تا نگرانی همکاران از این بابت مرتفع شود.
2- در ادامه سوال گردید که آیا امکان گرفتن نیروهای امریه پژوهشی توسط گروه ها یا دانشکده یا اعضای هیات علمی دانشگاه امکان پذیر هست یا خیر؟ کما اینکه در معاونت پژوهشی تعدادی نیروهای امریه مشغول به کار هستند.
پاسخ – آقای دکتر احسانی سرشت در پاسخ فرمودند که تفاهمنامهای با نیروهای مسلح امضا گردیده است که تمامی اعضای هیات علمی می توانند از طریق این تفاهم نامه نیروهای امریه مشغول در آزمایشگاههای تحقیقاتی جذب کنند. البته به این صورت که حقوق و مزایای آنها باید توسط هیات علمی پرداخت گردد. که در این مورد مثالی که زدند در حدود دو و نیم میلیون تومان می باشد البته پرداخت این هزینه از طریق گرنت همکاران امکان پذیر می باشد. همچنین آقای دکتر فرزانه نسبت به جذب محقق پسا دکترا و یا دستیار پژوهشی که به صورت رسمی از مسیر معاونت پژوهشی امکان پذیر میباشد تاکید کردند و از همکاران درخواست کردند که از این مسیر نیز برای جذب نیروهای تخصصی فعال در حوزه پژوهشی خود اقدام نمایند و هزینه محققان پسادکترا و دستیاران پژوهشی از مسیر گرنت امکانپذیر باشد.
3- میزان گرنت امسال چه زمانی گزارش می شود
پاسخ – آقای دکتر فرزانه: گرنت امسال با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ها و کاهش ارزش ریال، میزان گرنت ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است .آقای دکتر فرزانه در ادامه تاکید کردند و از همکاران هیات علمی خواستند که از گرنت های خارج از دانشگاه مانند گرنت جوانه صندوق نوآوری و شکوفایی مراکز رشد احمدی روشن و صندوق حمایت از پژوهشگران استفاده کنند .
4- در ادامه سوالی مطرح شد جهت نامه اخیری که معاونت پژوهشی ارسال کرده بود در مورد ارائه کد دارایی توسط همکاران هیات علمی در زمان ارائه مدارک برای پرداخت گرنت.
پاسخ- معاون پژوهشی در پاسخ گفتند که این کد دارایی شامل همکارانی که مجبور به ارائه فاکتور از فروشگاه های فاقد کد دارایی یا کد اقتصادی هستند، نمی شود و کارپردازی برای این فاکتور ها راهکار خاصی دارد و فقط شامل فاکتورهایی است که از شرکت ها تهیه می شوند.
5- سوالی در مورد پایین بودن میزان گرنت اساتید همکاران در دانشکده علوم انسانی شد
پاسخ– که در پاسخ آقای دکتر فرزانه شفاف سازی کردند که ضریب گرنت برای رشتههای علوم انسانی با ضریب ۲ محاسبه می گردد .
در ادامه در ساعت ۱۱:۳۰ با توجه به حضور آقای دکتر فرزانه در جلسه هیات رئیسه دانشگاه جناب آقای دکتر اسماعیل نژاد که اخیراً به عنوان مدیر پژوهشی دانشگاه منصوب گردیدند به سوالات همکاران پاسخ دادند .
6 – سوالی مطرح گردید در مورد ابهامات پرداختی حوزه پژوهشی از قبیل پرداخت گرنت و تشویقی مقالات. در گذشته تمامی پرداخت ها به روز رسانی می شد و عضو هیات علمی از نوع پرداخت ها و میزان آنها اطلاع می یافت اما اکنون به این صورت نیست.
– آقای دکتر اسماعیل نژاد فرمودند به علت بازنشستگی عامل حسابداری معاونت پژوهشی و جایگزینی نیروی جدید (آقای بیدی) این امر در اینده نزدیک دوباره محقق خواهد شد و قول پیگیری دادند.
7- سوالی در مورد شیوه نامه فرصتهای مطالعاتی بعد اجرای همسانسازی مطرح گردید که آیا پرداختهای تمام وقت ویژه شامل همکارانی که در ماموریت و یا فرصت مطالعاتی و یا ارتباط با صنعت هستند می شود یا خیر ؟
پاسخ – آقای دکتر احسانی سرشت در پاسخ گفتند که پرداخت تمام وقت ویژه مشمول افرادی که در ماموریت ارتباط با صنعت و یا فرصت مطالعاتی و یا مأموریت هستند نمیشود .
8- در پاسخ به سوال یکی از همکاران مبنی بر تغییر سرور و تغییر ایمیل ها که مشکلاتی را برای همکاران ایجاد کرده
پاسخ -آقای دکتر بقایی نژاد فرمودند ایمیل جدید با ظرفیت دو گیگابایت در اختیار همکاران قرار گرفته است و از قابلیت های ایمیل جدید این است که همکاران می توانند با ارجاع ایمیل های دریافتی ناخواسته به حوزه فناوری آن ایمیل را مسدود کنند. همچنین دسترسی به ایمیل قبلی برای همکاران که اطلاعاتی را در روی آن ایمیل دارند، همچنان امکان پذیر هست و طرحی مبنی بر بستن یا پاک کردن ایمیل های قبلی وجود ندارد لذا بدون نگرانی همچنان میتوانند همکاران اطلاعاتی را که بر روی ایمیل ها قبلی دارند استفاده کنند .
8- گلایه همکاران نسبت به نحوه امتیازدهی تالیف فصل های کتاب به انگلیسی با انتشارات خوب (Book chapter) مبنی بر اینکه متاسفانه امتیاز بسیار کمی می گیرند به طوری که حتی امتیاز آنها از امتیاز
مقالات علمی پژوهشی داخلی هم کم تر می باشد که در پاسخ آقای دکتر اسماعیل نژاد به همکاران فرمودند که قوانین متاسفانه بالادستی و برای تبدیل وضع و ارتقا می باشد اما در مورد ترفیع معاون پژوهشی در کمیته ترفیع تنها به عنوان یک نماینده حضور دارند. اما این موارد در شیوه محاسبه گرنت که مربوط به معاونت پژوهشی دانشگاه میباشد اصلاح گردیده که همکاران را به شیوه نامه پرداخت گرنت دانشگاه ارجاع دادند
9- در پایان مجموعه همکاران حوزه معاونت آموزشی در پاسخ های خود به کررات از دیگر همکاران درخواست کردند که با مراجعه با صفحه های مربوط به حوزه های مختلف معاونت پژوهشی، آیین نامه ها و شیوه نامه را مطالعه کنند. همچنین تعدادی از سوالات نظیر
– نگرانی های همکاران دانشکده تربیت بدنی بابت محاسبه امتیازات پژوهشی برای همکاران فعال در آن دانشکده تا حدی غیرمنصفانه خواندن آن و بلاتکلیف ماندن آن و ……
به علت عدم حضور آقای دکتر فرزانه بدون پاسخ ماند و آقای دکتر اسماعیل نژاد موارد را یادداشت کردند تا در اسرع وقت پیگیری شود.