عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: برای تبدیل هر دانشگاه به اندیشکده، نیازمند مشخص شدن نسبت تخصص‌ها به تمدن سازی و نظام سازی هستیم تا دانشگاه‌ها در کنار ترجمه متون غربی، در حوزه پایان نامه نویسی نیز به سمت تولید یا ایجاد راه حل برای چالش‌هایی اجتماعی بروند.

 حسن رحیم پور ازغدی، در هجدهمین همایش دبیران هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه سراسر کشور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها منجر به انقلاب فرهنگی نشد بلکه زمینه یک انقلاب آموزی پژوهشی را در مقابله با واکنش‌های ضد انقلاب فراهم کرد، ابراز کرد: این اصلاحات در دانشگاه شایسته نام انقلاب فرهنگی نیست، زیرا در مقابله با واکنش ضد انقلاب برای حفظ انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها انتظار می رود افراد داخل حاکمیت با بودجه حکومت آموزش‌ها را توسعه دهند تا در راستای رفع چالش‌های امروز جامعه حرکت کنیم.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه مشکل اصلی دهه پنجم انقلاب باید رصد شود تا در مسیر برطرف کردن نقاط ضعف حرکت کنیم، ابراز کرد: در دانشگاه‌های امروز به جای تولید علم، اساتید به تولید افرادی امثال خود همت می‌گمارند در چنین شرایطی نمی‌توان توقع از تولید علم و تمدن سازی از دانشگاه داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین محصول دانشگاه ترجمه است، عنوان کرد: این دانشگاه نظام ساز نیست چرا که دانشگاه در واقع باید روش‌های علمی و بر گرفته از تقوی الهی در مسیر حل چالش‌ها گام بردارد و به عنوان مثال در زمینه بانکداری اسلامی، نظام واردات، گمرگ، حفظ محیط زیست، گام‌های عملی بردارد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید دانشگاه در مسیر اصلاح ساختاری و یا ابتکار عمل ورود پیدا کند چرا که در غیر اینصورت دانشگاه عقیم خواهد بود، گفت: بزرگترین خطر برای دانشگاه‌ها خطر ناکارآمدی است بنابراین اساتید دانشگاه باید در حوزه تولید فکر حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید معیارهای درستی در زمینه پذیرش دانشجو، متون درسی و آینده شغلی دانشجویان داشته باشد تا در این راستا جایگاه هدف و وسیله تغییر نکند، بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه میلیون‌ها دیپلم بیکار را تبدیل به میلیون‌ها کارشناس ارشد و دکتری بیکار کرده است و در چنین شرایطی در واقع تمام سرمایه اجتماعی و اقتصادی کشور هدر می‌رود.

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در کشورهای غربی خلا نفت را با تصمیمات عقلانی پر می‌کنند بنابراین در نظام آموزشی ما نیز باید ضمن آگاهی به مشکلات این حوزه، دانشگاه باید خود را موظف به حل کردن یکی از چالش‌هایی اجتماعی کند.

وی تاکید کرد: باید انقلاب اداری در نهادهای حاکمیتی ایجاد شود و باید ایجاد اتاق فکر با حضور اساتید حوزه‌‎های مختلف برای چالش‌های جامعه چاره‌اندیشی عملیاتی کرد.

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه مشکل اصلی حلقه اتصال ایدئولوژی با تکنولوژی است و در این میان استراتژی و تاکتیک درست حلقه مفقوده به حساب می‌آید، ابراز کرد: پایان نامه‌های دانشجویی باید به این سمت حرکت کند که پاسخگوی نیاز جامعه باشد در قالب ۵ سال آینده راه حل‌های عملی برای چالش‌ها مطرح شود و هر سال یک گام به تحقق اهداف نزدیکتر شویم.

وی با اشاره به اینکه نهادهای حکومتی پشتوانه پژوهشی ضعیفی دارند، ابراز کرد: باید به دنبال تربیت نیروی انسانی باشیم که حلقه وصل نظریه و عمل باشد زیرا دشمن امروز از شکست فیزیکی ما مایوس شده است اما برای سبک زندگی و نوع تفکر ما حتی در سطوح بالای علمی برنامه ریزی کرده است.

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه حوزه و دانشگاه و تمام نهادهای حاکمیتی باید پاسخگوی تعهداتی که قبول کرده اند باشند و دانشگاه نیز باید مشکلات و معاش مردم را به روش علمی با توجه به ارزش های الهی حل کند در واقع دانشگاه باید در مسیر حکومت دینی و تمدن دینی گام بدارم و با عبرت گرفتن از تجارب عقلی، عقلانیت را با چاشنی تحول و شعور اخلاقی در جامعه ایحاد کند.

وی گفت: نظام دانشگاهی باید از تجارب انباشت شده برای اصلاح امور استفاده کند تا دچار مشکلات بعدی نشود.

http://www.nahad.ir/ZFH4q