در یک پژوهش مشترک بین المللی بین محققان دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه Inha کره جنوبی صورت گرفت: تاثیر ویسکوزیته ی سیال حامل بر خصوصیات مگنتورئولوژیِ سوسپانسیون های بر پایه ی نانو ذرات مگنتایت.

در پژوهش مشترک آقای دکتر احسان اسماعیل نژاد و آقای مهندس حسن حجی آبادی اعضای هیأت علمی گروه مهندسی نفت دانشگاه حکیم سبزواری و پروفسور Choi از دانشمندان پر استناد دانشکده ی پلیمر و نانو تکنولوژیِ دانشگاه Inha در کره ی جنوبی تاثیر میزان تغییرات ویسکوزیته ی روغن سیلیکون به عنوان سیال حامل بر خصوصیات مگنتورئولوژی سوسپانسیون های حاصل از پراکنده شدن نانو ذرات مگنتایت در روغن سیلیکون بررسی شد.

دکتر اسماعیل نژاد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص این تحقیق گفت: ایده ی استفاده از نانو ذرات و خواص مگنتورئولوژی آن ها در ازدیاد برداشت از مخازن نفتی قبلاً توسط تیم نویسندگان مطرح شده و نتایج حاصل از آن به چاپ رسیده است. مقاله ی حاضر، حاصل از ادامه ی پژوهش بر روی ایده ی قبلی بوده و در آن تاثیر استفاده از سیالات پایه با ویسکوزیته های مختلف بر خواص مگنتورئولوژی مورد بررسی قرار گرفته است تا بتوان استفاده از نفت خام یا روغن های با ویسکوزیته ی مختلف را تحقیق و ایده ی مطرح شده را هر چه بیشتر به شرایط عملیاتی نزدیک کرد.

گفتنی است نتایج حاصل از این پژوهش در مقاله ای با عنوان

Effect of medium viscosity on rheological characteristics of magnetite-based magnetorheological fluids

در مجله معتبر Industrial and Engineering Chemistry  از انتشارات ELSEVIER در سال ۲۰۱۹ چاپ شده است. این مجله دارای IF=4.978 و دارای رتبه Q1 در نشریات علمی می باشد.

لینک دسترسی به مقاله؛

https://doi.org/10.1016/j.jiec.2019.07.049