دانشگاه حکیم سبزواری در آن سوی مرزها: گفتگویی با دکتراحسان اسماعیل نژاد در خصوص فرصت مطالعاتی ایشان در دانشگاه اینها (Inha) کره جنوبی

0 اهمیت تبادلات علمی بین کشورهای جهان بر کسی پوشیده نیست، در این میان  استفاده اساتید و پژوهشگران از فرصت های مطالعاتی باعث غنای علمی در داخل کشور و البته توجه کشور های خارجی به دستاوردهای علمی کشور ما خواهد شد، دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، بنا به رسالت روابط عمومی مبنی بر اطلاع رسانی فعالیت های پژوهشی در دانشگاه مصاحبه ای با دکتراحسان اسماعیل نژاد عضو هیات علمی دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه حکیم سبزواری در رابطه با تجربیات خود در فرصت مطالعاتی که در دانشگاه اینها (Inha) کره جنوبی گذرانده اند، داشته ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

 

*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشتهباشید.
با نام و یاد خدا، اینجانب در سال ۱۳۸۹ با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی حفاری و بهره برداری نفت و با مرتبه مربی در گروه مهندسی نفت مشغول به خدمت گردیده و طی سال های ۹۲ تا ۹۶ در قالب ماموریت تحصیلی موفق به اخذ دکتری در رشته ی مهندسی نفت شدم.
*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در خارج از کشور، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟
اولین فرصت مطالعاتی بلند مدت بنده در سال ۹۶-۹۵ و در چارچوب فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری انجام شد و فرصت مطالعاتی اخیر نیز در تابستان ۹۷ صورت گرفت. هر دوی این ها در کشور کره جنوبی و دانشگاه اینها (Inha)، دانشکده مهندسی پلیمر و نانو انجام شد. استاد راهنما و همکار جناب دکتر چویی بودند که عملکرد ایشان در ۳ شاخه ی پلیمر، نانو و رئولوژی (مگنتورئولوژی و الکترورئولوژی) بر اهل فن پوشیده نیست و ایشان با قریب به ۹۰۰ مقاله ی ISI جزء دانشمندان پراستناد (Top Citation) می باشند. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در زمینه ای بین رشته ای و در ترکیبی از مهندسی نفت، مهندسی پلیمر و نانو می باشد:
 اول: نانو کاتالیست ها برای تسهیل تولید نفت خام سنگین (در همکاری مشترک با دانشگاه رازی کرمانشاه)،
دوم: انسداد آب در مخازن نفتی از طریق تزریق نانو ذرات هادی الکتریسیته و خواص الکترورئولوژی آن،
سوم: نانو ذرات مغناطیسی و استفاده از خواص مگنتورئولوژی جهت بهبود خصوصیات رئولوژیکی گل حفاری.
* لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟
استفاده از ظرفیت های پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه های مطرح جهان و همین طور برقراری یک دیپلماسی سودمند علمی، رویکردی است که خوشبختانه مسئولین دانشگاه در پیش گرفته اند و امیدوارم با توجه به تحولات اخیر ارزی، راهکاری برای تداوم آن اتخاذ شود. بدون شک یکی از مسیرهای هموار برای ارتقاء رتبه دانشگاه در زمینه ی پژوهشی، همین فرصت های مطالعاتی بلند مدت و کوتاه مدت می باشد. 
وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
حرکت خوب و رو به جلویی با گام های بلند در این زمینه شروع شد که البته افزایش قیمت ارز و افت ارزش پول ملی از شتاب آن کاست ولی در مجموع، تخصیص گرنت و حمایت پررنگ تر از بحث فرصت های مطالعاتی از انتظارات اعضاء محترم هیات علمی به ویژه در گروه هایی است که دانشجوی تحصیلات تکمیلی ندارند و امید است با نگاه خاص مسئولین دانشگاه، این مهم محقق گردد.