آشنایی با ورزش پیلاتس

 

  • پیلاتس کیست؟

ژوزف هوبرتوس پيلاتس در سال 1880 ميلادی در کشور آلمان، شهر دوسلدورف به دنيا آمد. از کودکی ظريف و ضعيف بود و همواره از بيماری­هايی چون آسم، آلرژی و تب­های رماتيسمی رنج می­برد. او مصمم بود که به اين ضعف خود غالب شود و بدنش را در مقابل اين بيماری­ها قوی سازد. به همين دليل روش علمی از تمرينات ورزشی را ابداع کرد که بوسيله آن بتواند توانايی بدنش را بالاتر ببرد. پيلاتس با انتخاب صحيح بهترين شيوه­های ورزشی از سه اصل قدرت، تعادل و انعطاف استفاده کرد و تمرينات خود را طراحی کرد. نام پيلاتس پس از مرگ ژوزف پيلاتس بدليل احترام بيش از حد بازماندگان وی بر روی اين روش ورزشی گذاشته شد. خود ژوزف پيلاتس اين روش را “علم کنترل بدن” یا “کنترولوژی” ناميد.

پیلاتِس نوعی سیستم آمادگی جسمانی است و در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفت.

ورزش پیلاتس در سال­هاي اخير در ایران نیز مورد توجه بسیار قرار گرفته است، تمرينات پيلاتس (علم كنترولوژي) مي­باشد. ايـن ورزش در سال 1385 وارد ايران شد. پیلاتس به مجموعه‌ای از تمرینات ورزشی تخصصی اطلاق می‌شود که بر بدن و ذهن فرد تأثیر گذاشته و ضمن بالا بردن قدرت و استقامت تمام اعضای بدن، عمقی‌ترین عضلات بدن را مورد هدف قرار می‌دهد. تمرینات پیلاتس عبارت از تلاش برای تمرکز فکر و درایت فرد بر روی عضلات بدن و چگونگی و عملکرد آنهاست. به مرور زمان و با اجرای مکرر حرکات، ذهن انسان بدن را بهتر درک می‌کند و آن را توانمندتر و متعادل تر می‌سازد. همچنین حرکات پیلاتس عضلات و مفاصلی را مورد هدف قرار می‌دهد که در فعالیت‌های روزانه درگیر هستند، مانند: نشستن، راه رفتن، حمل کردن بار، خم وراست شدن.

 

  • روش تمرینی پیلاتس

روش تمرینی پیلاتس شامل 500 تمرین کششی و تقویتی می­باشد که می­توان آنها را به 2 گروه بزرگ تقسیم کرد:

1-تمرینات بدون وسیله و بر روی تشک

2-تمرینات با وسیله و دستگاه

 

پیلاتس در کتابش با عنوان «بازگشت به زندگی توسط کنترولوژی» بیان می­دارد که کنترولوژی منجر به بازگرداندن آمادگی جسمانی، اصلاح پوسچرهای غلط و تقویت ذهن می­شود.

 

  • اهداف تمرینات پیلاتس

هدف ايـن ورزش توسـعه و بهبـود انعطـاف پـذيري و تقويت سيستم ايمني، تقويت سيسـتم قلبـي- عروقـي، بهبود هماهنگي، قدرت، تمركـز و تمـرينهـاي ذهنـي جهت كنترولوژي است. كنترولوژي عبارت است از ايجاد هماهنگي كامل بين جسم، ذهن و روح يكي از نتايج كنترولوژي اين است كه ذهن مهار مي­شود، به طوري كه مغز اختيار كامل جسم را در دست مي­گيرد، يعني عضلات بدن از اراده­ي فرد فرمان مي برد. در واقع ورزش پیلاتس یکی از شکل­هاي جدید ورزش ذهنی – بدنی است که در آن تمرکز بر روي کنترل حرکات، وضعیت قرارگیري بدن و تنفس است. پیلاتس شکلی از فعالیت بدنی است که داراي فواید متعددي از جمله افزایش قدرت و انرژي، بهبود توجه و تمرکز، کاهش استرس و تشویش، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انعطاف­پذیري و تعادل، افزایش قابلیت تحرك مفاصل و کاهش دردهاي مهرهاي کمر است. این ورزش توسط پزشکان به عنوان یک روش منحصر به فرد براي بهبود آمادگی جسمانی معرفی شده است که در آن ترکیبی از تقویت و کشش عضلانی به همراه تنفس به منظور تقویت عضلات و بازگرداندن تعادل بدن استفاده می­شود. تمرینات پیلاتس برای تمرینات آگاهی ذهن و بدن و ثبات پوسچرال با درخواست­های عصبی عضلانی مناسب است.

 

  • اصول اولیه پیلاتس
  • تمرکز حواس و آرامش

تمرکز حواس اساس و بنیان این ورزش است. حواس باید جمع باشد تا اعضای بدن در وضعیت صحیح حرکت کنند. فکر و ذهن بايد از هرگونه نگرانی و اضطراب آزاد گردد و در نهایت یک آرامش عمیق و درونی حاصل شود. تمركز ذهني روي حركات حس جهت يابي فضاي بدن را ارتقا مي­دهد.

  • هماهنگی بین اجزای بدن

در ورزش پیلاتس باید یاد بگیرید که بین حرکات هماهنگی ایجاد کنید: خودآگاهی بیشتر در مورد بدن موجب هماهنگی بیشتر و بهتری در انجام حرکات خواهد بود. با تکرار تمرینات حرکات شما از ظرافت بیشتري برخوردار خواهند شد.

  • جهت­دهی مناسب بدن

در ورزش پیلاتس به هم ترازی و جهت­دهی مناسب بدن دقت کنید: در پیلاتس به وضعیت درست بدنتان توجه نمایید. قبل از شروع هرحرکتی موارد زیر را در ذهن خود مرور نمایید:

  • به وضعیت قرارگیري شمال – جنوب و شرق – غرب توجه نمایید که در آن نیروها بر روي یکدیگر اثري ندارند.
  • ستون فقرات را همیشه تا جایی که می­توانید در وضعیت کشیده قرار دهید.
  • گردن را کشیده و آرام قرار دهید.
  • به وضعیت قرارگیري پاهایتان توجه داشته باشید.
  • تنفس

باید هنگام بازدم نفس را به شدت بیرون داد. این کار فرد را در یک حرکت آرام نگه می­دارد. اگر در حین حرکت نفس حبس شود، بدن منقبض می­شود. بكارگيري ديافراگم و عضلات تنفسي ديگر هم انعطاف­پذيري و هم قدرت قفسه سينه را بهبود مي­بخشد. اين اصل هم در آماده­سازي حركت و هم در حين تمرين و هم در ريكاوري كاربرد دارد.

  • کمربند قدرت

مركز قدرت، مركز بدن است كه به طور دقيق بين بالا تنه و پايين تنه و طرف راست و چپ قرار دارد. دامنه­ايست بين كف لگن در پايين و قفسه سينه در بالا. طبق نظر پیلاتس کمربند قدرت برای تمام تمرین­ها لازم است. که شامل سه ناحیه از بدن می­شود :ناحیه­ی پشت- شکم- سرینی­ها

حركت و انرژي از مركز بدن آغاز شده و به سمت محيط منتشر مي­شود. بكارگيري عضلات مركزي بدن به عنوان ثبات دهنده­ها؛ حركات مؤثر و ايمن بدن را در بر دارند.

راستاي پوسچر بدن براي ايمن بودن در طي ورزش­ها و تصحيح ايمبالانس­هاي عضلاني مهم است. تصحيح پوسچر بايد فعاليت عضلاني مناسب و هماهنگي عضلات را نتيجه دهد.

  • حرکات روان

حركات بايد به نرمي و آهستگي و با كنترل انجام شود و سرعت حركت منطبق بر تنفس باشد. حركات آهسته اجازه مي­دهد تا پوسچر و فعاليت عضلات ديده شوند و فرد از صحيح بودن الگوهاي فعالسازي مطمئن شود.

 

  • آرام سازی

این مرحله در طول دوره­ی تمرین عامل مهمی به شمار می­آید. اين كار اجازه کاهش فشار و استرس وارده به بدن را مي­دهد و يك بالانس زيبا براي جسم و ذهن ايجاد مي­كند. تمرین­های آرامش دهنده در آخر هر جلسه­ی تمرینی بسیار مهم هستند و به مدت  15-10 دقيقه انجام می شود.

 

منبع:لیون، دنیل،مجموعه تمرینات ورزشی پیلاتس(1392)،ترجمه بهاره عطری، تهران، ناشرمول

 

 

۳۰ دقیقه ورزش در خانه بهترین راه برای شکست کرونا است