دانشگاه کالیاری ایتالیا (The University of Cagliari) از قدیمی ترین دانشگاههای اروپا و جهان می باشد، به طوریکه تاسیس آن به سال 1606 میلادی بر می گردد. این دانشگاه در شهر کالیاری مرکز استان ساردینیا (جزیره Sardinia در دریای مدیترانه) واقع شده است. در این دانشگاه 6 دانشکده، 38 رشته کارشناسی (دوره سه ساله بعد از دبیرستان، تعداد 180 واحد درسی)، 40 رشته کارشناسی ارشد (دوره دو ساله پس از دوره کارشناسی اولیه، تعداد واحد 120) و 77 رشته دکتری (حداقل سه سال) وجود دارد. این دانشگاه دارای 400 توافقنامه بین المللی بوده و دانشجویان زیادی از سراسر جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه جزء شبکه دانشجویی ERASMUS  (شبکه تبادل دانشجویی اتحادیه اروپا یا ESN) می باشد. این دانشگاه دارای رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی بوده و جالب اینکه این رشته در دانشکده پزشکی و جراحی (Faculty of Medicine and Surgery) می باشد. دانشگاه دارای امکانات ورزشی نسبتا خوبی شامل تعدادی زمین تنیس (چمن مصنوعی)، هاکی (چمن مصنوعی)، فوتسال (چمن مصنوعی)، فوتبال (چمن طبیعی)، سالن های سرپوشیده بسکتبال و والیبال، پیست دو و میدانی، سالن بدنسازی و البته بدون استخر سرپوشیده می باشد.

دکتر حسینی بیان داشتند که محل کار ایشان در گروه پزشکی (Medical Science)  و زیر نظر دکتر Antonio Crisafulli می باشد که پزشک بوده و دکترای فیزیولوژی ورزش دارد. او مسئول آزمایشگاه فیزیولوژی ورزش دانشگاه می باشد. زمینه اصلی تحقیقات وی Ischemic preconditioning به ویژه در ورزش و مطالعه Metaboreflex و همچنین سندرم متابولیک و چاقی می باشد. او یک تیم کاری متشکل از متخصصین پزشکی ورزشی و تغذیه دارد. همچنین همکاری نزدیکی با دانشگاههای خارج از ایتالیا و بخصوص دانشگاه ریودوژانیرو برزیل دارد. فعالیت های زیادی در این آزمایشگاه انجام می شود که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: 1- انجام تست های ورزشی برای افرادی که می خواهند در فعالیت های ورزشی منظم و سازمان دار (عموما در باشگاههای سطح شهر یا همان Gymها) شرکت کنند و باید مجوز شرکت ایشان در فعالیت های ورزشی صادر شود. 2- ارزیابی وضعیت آمادگی جسمانی ورزشکاران (تست های VO2max، اسپیرومتری، آستانه بی هوازی و …) جهت شرکت در تمرینات و مسابقات به ویژه پس از مصدومیت. 3- انجام پروژه های تحقیقاتی. در بخش تحقیقات تمرکز آنها در حال حاضر روی سندرم متابولیک و چاقی است. همچنین با توجه به اینکه این دانشگاه در جزیره واقع شده و ورزش های آبی و غواصی جایگاه ویژه ای در این شهر دارد، بخشی از تحقیقات آنها روی پاسخ های همودینامیک به غواصی در اعماق و شرایط مختلف می باشد (متخصص اصلی این بخش تحقیقات دکتر Filippo Tocco می باشد).

ایشان درباره پروژه تحقیقاتی خود اظهار داشتند؛ در حال حاضر در حال بررسی تاثیر تمرین در شرایط هایپوکسی و همچنین اثر ایسکمی موضعی روی رفلکس متابولیکی و پاسخ های همودینامیکی می باشیم، آزمودنی های تحقیق زنان و مردان ورزشکار دوچرخه سوار می باشند (n=15). طرح به صورت متقاطع و یک سویه کور می باشد، به طوریکه آزمودنی ها به فاصله یک هفته در دو حالت مختلف (نورموکسی و هایپوکسی) قرار گرفته و به فعالیت روی دوچرخه کارسنج می پردازند (هر تست حدود 45 دقیقه طول می کشد) و در این حالت ماسک مخصوص روی دهان و بینی آزمودنی قرار دارد. در حین فعالیت، فشار خون،ECG، پاسخ های همودینامیک قلبی (با استفاده از Powerlab)، میزان اکسیژناسیون مغزی (با استفاده از Near Infrared Spectroscopy) و نصب سنسور روی پیشانی، و میزان اشباع اکسیژن عروقی انگشت دست (با استفاده از پالس اکسی متر) اندازه گیری می شود.

010203