در روز یکشنبه مورخ 12/9/1396 نشستی تخصصی با حضور برخی استادان دانشکده و  دانشگاه در زمینه دیدگاه های علامه طباطبایی در فلسفه تاریخ با موضوع “عملکرد فطرت به مثابه محرک تاریخ در فلسفه تاریخ از نظر علامه طباطبایی” برگزار شد. در این نشست دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه و حکمت اسلامی، آقای محمدهادی عاشوری، که پیشتر رساله  مقطع کارشناسی ارشد خود را با عنوان بررسی تطبیقی فلسفه تاریخ در اندیشه کارل ریموند پوپر و علامه طباطبایی به راهنمایی آقای دکتر سیدمحمدکاظم علوی مقدم دفاع کرده است، فرصت یافتند تا در حضور برخی از استادان دانشکده، دانشگاه و شهرستان، آقایان دکتر باقری سبزوار، دکتر یعقوب تابش، سرکار خانم زینب امیدیان، آقای دکتر موسی رامشینی، آقای دکتر سیدمحمدکاظم علوی، آقای دکترقربانپور، آقای دکتر مهدوی، آقای دکتر برادران و آقای دکتر علیرضا اشتری تفرشی و جمعی از دانشجویان دانشگاه به ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی خود در خصوص اندیشه های فلسفی – تاریخی علامه طباطبایی در خصوص نقش فطرت در تحولات کلان تاریخی (محرک تاریخی) با رویکردی نظری – فلسفی بپردازد و از نقد و داوری و همزمان راهنمایی و اندیشه های استادان حاضر برخوردار گردد.
علاوه بر ارائه دستاوردهای این پژوهش توسط آقای عاشوری، جناب آقای دکتر برادران در مقدمه در باب کلیات بحث و دیدگاه ها به آغاز جلسه پرداختند و در حوزه نقدها و نظرات استادان، آقای دکتر باقری به ابهام در مفهوم فطرت؛ آقای دکتر رامشینی به تناقض در ارتباط با فطرت و شکل گیری تاریخ؛ آقای دکتر تابش به ضرورت مصادیق تاریخی در جهت تطبیق دیدگاه نظری علامه با داده های تاریخی؛ آقای دکتر اشتری تفرشی به ضرورت استخراج روش تحلیل – تاریخی از دیدگاه نظری تاریخ برای کاربست آن با مطالعات تاریخی و آقای دکتر قربانپور به ضرورت توجه به بستر سیاسی- اجتماعی شکل گیری اندیشه علامه طباطبایی، از جمله توجه به طرح دیدگاه های خاص مارکسیستی با گرایشهای انگلسی و رویکرد لنینی- استالینی در دوران شکل گیری نظریه علامه برای درک بهتر آن اشاره داشتند.
در پایان این نشست، لوح سپاس و هدیه ای به رسم یادبود و قدردانی از طرف دانشکده الهیات و انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی توسط آقای دکتر باقری سبزوار به آقای عاشوری تقدیم گردید.
هدف از این دست نشستها، ایجاد نشاط علمی، حمایت از دستاوردهای در حال اجرای حوزه دانشجویی، ارتقای آنان در بازخورد دیدگاه های استادان و کمک به پیوند هر چه بیشتر دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در حوزه های فکری با نیازهای کنونی فرهنگی و اجتماعی کشور است.