بنا به دستور جناب آقای دکتر غلامعلی فرزی مدیر محترم همکاریهای علمی، بین المللی و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه حکیم در نامه مورخه 27/ 9/ 1398 در خصوص راه اندازی میز چین دانشگاه حکیم سبزواری و گفتگو پیرامون جاده ابریشم (جاده خراسان)؛ با دعوتنامه-ای که برای 20 نفر از همکاران و اعضای هیات علمی دانشکده های مختلف دانشگاه ارسال گردید، تعدادی از همکاران در اولین جلسه داخلی که در ساعت 12 الی 14 روز دوشنبه مورخ  21 / 11/  1398 در دفتر دانشکده الهیات برگزار گردید حضور یافتند.

پس از خوش آمد گویی جناب آقای دکتر علوی ریاست محترم دانشکده، دکتر علی یحیائی گزارش کوتاهی از سیاست های رسمی دولت چین در خصوص احیای جاده ابریشم و اهداف و چشم اندازهای آن و فعالیت های دانشگاه هایی مانند دانشگاه بین المللی قزوین، دانشگاه مازنداران، دانشگاه های تهران و فردوسی مشهد و نیز ایده جاده خراسان برای تاکید بر سهم ایران در جاده ابریشم ارایه نمود. سپس اعضای هیات علمی به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند که مهمترین محورهای آن به شرح زیر است:

  • هدف از راه اندازی میز چین چه خواهد بود و اینکه بیشتر باید با کدام سازمانها و وزراتخانه ها همکاری شود و اساسا طرح و میزان مسولیت ها و پشتوانه های علمی و اقتصادی آن به چه نحو خواهد بود.
  • عده ای از اعضای هیات علمی بر این باور بودند که مساله جذب دانشجو و مساله جاده قدیم خراسان از هم تفکیک شود و بخشی از توان دانشگاه بر برگزاری یکسری نشست ها و همایش های علمی با عنوان مطالعات اجتماعی جاده خراسان متمرکز شود تا سهم ایران در جاده ابریشم با توجه به استعدادهای منطقه بر نهادهای علمی داخلی و خارجی و رشد و شکوفایی منطقه برجسته تر گردد.

در پایان، جلسه از سوی جناب دکتر فرزی و دکتر یحیائی دبیر نشست چنین جمع بندی گردید:

  • این نشست ها و تصمیم گیریها برای توجه بیشتر به تحولات جهانی از سوی دانشگاه و اعضای هیات علمی در آینده پیگیری شود.
  • از تجربیات سایر نهادهای علمی و اجرایی کشور در خصوص ارتباط با کشورهای شرق به ویژه چین برای گسترش همکاریهای علمی و جذب دانشجو استعلام و استفاده شود.
  • مرکز مطالعات اجتماعی جاده خراسان به عنوان بخشی از جاده ابریشم با محوریت دانشگاه حکیم سبزواری و سبزوار راه اندازی گردد.
  • در نشست های بعدی محورهای اولین نشست علمی مطالعات اجتماعی جاده خراسان تعیین و برنامه ریزی گردد.

حاضرین در جلسه:  سرکار خانم دکتر زینب امیدیان،/ جناب آقای محمد باقری سبزوار/ جناب آقای دکتر یعقوب تابش/ جناب آقای دکتر علی قربانپور دشتکی/ جناب آقای دکتر غلامعلی فرزی/ جناب آقای دکتر علیرضا حمیدیان/ جناب آقای دکتر مهیار علوی مقدم/ جناب آقای دکتر سید محمد کااظم علوی/ جناب آقای دکتر محمود رضا سلیمانی