پروفسور فرناندو کوودو رئیس مرکز فیزیک نظری تریست ایتالیا (ICTP) با دکتر محمدفرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در محل اين وزارت دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فرهادی در این دیدار که در حاشیه كنفرانس وزيران علوم، فناوري و نوآوري كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد دفتر منطقه ای مرکز فیزیک نظری تریست ایتالیا در تهران سبب ارتقای سطح همکاری های دوجانبه می شود.
وزير علوم همچنين خواستار افزایش همکاری ها بین دانشگاه های کشورمان با مرکز فیزیک نظری تریست ایتالیا شد و افزود: در زمینه سایر رشته ها از جمله بایو تکنولوژی و مهندسی ژنتیک می توانیم با مرکز فیزیک نظری تریست ایتالیا همکاری داشته باشیم.
در ادامه  پروفسور فرناندو کوودو رئیس مرکز فیزیک نظری تریست ایتالیا برگزاری كنفرانس وزيران علوم، فناوري و نوآوري كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را بسیار سازنده و مفید دانست و گفت: به دنبال این هستم که این مرکز روابط نزدیک و محکمی با دانشمندان ایرانی داشته باشد و به دنبال افزایش اين همکاری‌ها هستم.
وی با اشاره به بازدید از مرکز زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ابراز امیدواری کرد بتوانند با این مرکز نیز همکاری های سازنده ای داشته باشند.
رئیس ICTP ضمن اعلام حمایت از تشکیل دفتر این مرکز در ایران خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که در کشورهای مختلف جهان دفاتر ICTP جدیدی را دایر کنیم و سعی داریم تا شبکه ای از دانشمندان را در زمینه های مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی ایجاد کنیم.
پروفسور فرناندو کوودو رسالت مرکز فیزیک نظری تریست ایتالیا را برگرفته از روحیه دکتر عبدالسلام دانست و گفت: این مرکز از همه کشورها فارغ از مسائل سیاسی حمایت می کند.
وی همچنین از دکتر فرهادی برای بازدید از مرکز فیزیک نظری تریست ایتالیا دعوت به عمل آورد.
در این مراسم دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم نیز با اشاره به تفاهم نامه ای که در جهت توسعه همکاری با ICTP  به امضا رسیده است خاطر نشان کرد: در این تفاهم نامه مقرر شد تعداد گرنت هایی که به دانشجویان داده می شود افزایش یابد و همچنین تقاضای افتتاح دفتری برای پیگیری ارتباطات بین ایران و ICTP انجام شده و مسئولیت آن به IPM داده شده است.
وی افزود: خوشبختانه برای سال جهانی نور هم موافقت شده که همکاری‌ هایی داشته باشیم و متخصصان برای سخنرانی و کارگاه آموزشی بیایند و تمام استان ها در این زمینه فعالیت داشته باشند.
دکتر احمدی همچنین از موافقت اولیه با افزایش تعداد محققان و دانشجویان ایرانی در ICTP خبر داد و افزود: مقرر شده که تعداد محققان در ICTP به 300 نفر افزایش یابد.
گفتنی است در این دیدار دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، دکتر منصوری مشاور معاون پژوهشی و فناوری، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای و دکتر خسرو پیری مدیرکل دفتر برنامه‌ريزي امورفناوري نيز حضور داشتند.