تهران – ایرنا – معاون پژوهش و فناوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انجمن های علمی کشور درخواست کرد برای تدوین آیین نامه مقابله با تقلب و تخلف های علمی با این وزارتخانه همفکری و همکاری داشته باشند.

 به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر وحید احمدی روز سه شنبه در نشست روسای انجمن های علمی کشور که با حضور وزیر علوم ترتیب یافته بود، اظهار داشت: این واقعیت قطعی وجود دارد که رسیدن به یک نظام علمی پویا و فعال، فقط از طریق یک نظام مرکزی و دستوری محقق نمی شود بلکه باید از نقش موثر انجمن های علمی در مسیر تبیین و تعمیق سیاست های علمی کشور و برنامه ریزی در این راه استفاده کنیم.
وی با تاکید براینکه اداره نظام علمی از بالا به پایین میسر نمی شود، ادامه داد: برای تحقق توفیقات علمی باید بدنه و مجموعه مدیریتی در کنار یکدیگر و همراه هم باشند و در این میان، انجمن های علمی فارغ از بحث های تشریفاتی باید نقش عظیم خود را برای پیشبرد اهداف دولت و دستگاه های مختلف کشور ایفا کنند.
احمدی به تعداد زیاد انجمن های علمی در کشور و اعتبارات مالی اندک در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما به اعتبارات اندک انجمن های علمی واقفیم و به نوبه خود سعی کردیم کمک هایی به آنها داشته باشیم که در همین راستا به برخی دانشگاه ها ابلاغ کردیم که حق عضویت استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجمن ها را بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برای کمک به درآمدزایی انجمن های علمی، برخی اقدامات وزارت علوم همچون ارزیابی و رتبه بندی ها را به انجمن های تخصصی واگذار کرده ایم که واگذاری ارزیابی پارک های علم و فناوری به انجمن پارک ها از آن جمله است.
معاون وزیرعلوم با بیان اینکه واگذاری ارزیابی ها و رتبه بندی ها به تشکل های غیردولتی در تمام دنیا امری رایج است، گفت: درنظر داریم از همکاری این انجمن ها در ارزیابی نشریات علمی نیز استفاده کنیم و اکنون نیز این انجمن ها علاوه بر حضور موثر در کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف ، از نظر مشورتی آنها در زمینه های مختلف بهره می گیریم.
احمدی پرهیز از کمی گرایی و تقویت ظرفیت ها، ارتقای کیفیت و نقش آفرینی بیشتر انجمن ها را از رویکردهای اصلی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم برشمرد.