آموزش کارکنان دولت

         رشد و توانمند سازی کارکنان به عنوان مهم ترین سرمایه سازمانها همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران علم مدیریت بوده و از آن به عنوان بالاترین و با ارزش ترین و بزرگ ترین دارایی هر سازمان و کشوری در عصر حاضر یاد شده است. سازمانهایی که به ارزش و نقش تاثیر گذار و تعیین کننده نیروی انسانی پی برده و برای آموزش و توانمند سازی کارکنان خود برنامه ریزی و اقدام نموده اند همواه نتایج مطلوب آن را در رشد و بقای سازمانشان شاهد بوده اند .

 با توجه به اهمیت مقوله آموزش نیروی انسانی ، مرکز آموزشهای آزاد با دریافت مجوز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی ، دوره های آموزشی مصوب نظام جامع آموزش کارکنان دولت را در  قالب کارگاه ، دوره های تکدرس و  بنا بر اعلام سازمانها و ادارات متقاضی برگزار خواهد نمود. متقاضیان می توانند ضمن مطالعه و بررسی دوره ها ،نسبت به هماهنگی و ارسال درخواست خود اقدام نمایند.

معرفی اجمالی نظام آموزش کارکنان دولت و اصلاحیه‌های آن

به منظور توانمند سازی و ارتقای سطح دانش،‌ بینش و مهارت کارکنان دولت، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در بخشنامه ای، همه دستگاه های اجرایی را مکلف کرد نسبت به اجرای‌ «نظام آموزش کارمندان دستگاه‌های اجرایی» اقدام کنند.

در اجرای ماده ۵۸ قانون‌ مدیریت خدمات‌ کشوری و ماده ۲ آیین نامه اجرایی فصل نهم قانون مذکور، به منظور توانمند‌سازی و ارتقای سطح دانش،‌ بینش و مهارت کارمندان دولت، «نظام آموزش کارمندان دستگاه‌های اجرایی» توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در قالب بخشنامه شماره 1834/200 مورخ 30-1-1390 به تمام دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون‌ فوق‌الذکر برای اجرا ابلاغ گردیدو متعاقباً برخی از موارد طی اصلاحیه‌های شماره 18819-92-200 مورخ 14-11-1392 و ۱۴۵۰۹۹ مورخ 20-11-1393فناوری اطلاعات)، ۸۳۰۷۸ مورخ 14-5-1394، ۳۹۴۷۵۴ مورخ 9-12-1394 به نظام مذکور افزوده یا اصلاح شده است.

نکات برجسته بخشنامه و نظام آموزش کارمندان دولت

  • تمامی کارمندان رسمی و پیمانی(اعم از مدیران و کارکنان) در شمول این نظام آموزشی قرار داشته و شرکت کارمندان قرارداد کار معین نیز در دوره‌های آموزشی موضوع این نظام بر اساس مفاد این بخشنامه و نیاز دستگاه اجرایی، الزامی است.

  • آموزش‌های مصوب طی شده توسط کارمندان بر اساس نظام قبلی آموزش کارکنان(موضوع بخشنامه شماره 22554/105 مورخ 18-12-1380) و مقررات مربوط، در چارچوب این نظام قابل احتساب است. نحوه احتساب آموزش‌های طی شده توسط کارمندان و تطبیق آن‌ها با این نظام در دستورالعمل‌های نظام آموزش کارمندان مشخص و ابلاغ خواهد شد.

هدف‏ های کلان آموزش کارمندان دولت

  • افزایش‌ اثربخشی و کارایی‌ در ارائه‌ خدمات‌ دولتی‌ از طریق توسعه دانش و مهارت‏های متصدیان مشاغل

  • ارتقاء سطح‌کیفی‌ سرمایه‌انسانی‌ بخش‌ دولتی‌ از طریق‌ افزایش‌ سطح‌ توانایی دانش‌ و مهارت‌ کارمندان دولت‌

  • افزایش سطح باور و اعتقادات کارکنان و مدیران نسبت به ارزش‏های اسلامی

  • توسعه‌ آگاهی‌های‌ عمومی‌ کارمندان‌ دولت‌ در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی

  • توانمندسازی‌ و توسعه مدیران‌ جهت ایفای مؤثر نقش‏هاووظایف‌ مدیریتی‌

  • آماده‌ سازی‌ کارمندان‌ دولت‌ از بعد دانش، مهارت و شایستگی‏ شغلیبرای ارتقاء به رده‏های شغلی بالاتر

  • توسعه اخلاق اسلامی‏و فرهنگ سازمانی بر مبنای ارزش‏هاو کرامت انسانی و بهبود روابط انسانی

  • روزآمدسازی و ارتقاء سطح دانش، مهارت و نگرش معنوی و بصیرتی کارمندان

مستندات و بخشنامه های مرتبط

جهت دریافت کلیه بخش نامه ها می توان به وب سایت مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی مراجعه نمایید .