برگزاری جلسه تبیین و آسیب شناسی آیین نامه پوشش و اخلاق حرفه ای

 

در این جلسه که در روز سه شنبه 21 تیر به مناسبت پاسداشت شهدای مسجد گوهرشاد و گرامیداشت روز عفاف و حجاب برگزار گردید ، به ابعاد مختلف اهمیت حجاب پرداخته شد . از جمله وجه نمادین حجاب که در طول سالیان مختلف از دوران قاجار تاکنون همواره حجاب نمادی برای شناسایی جریان ها و فرق مذهبی و غیر مذهبی بوده است .

مشاور امور زنان و خانواده  دانشگاه حکیم ، خانم دکتر خاتمی در این خصوص بیان داشت ، همواره در طول تاریخ ،اهمیت وجه نمادین حجاب موجب شده تا افراد  آن را وسیله ای برای شناسایی افکار خود قرار دهند به عنوان مثال در اولین تجمع بهایی ها  در دوران ناصر الدین شاه ،قره العین برای نشان دادن  بهاییت در خود به کشف حجاب می پردازد .

در دوران رضا خان ،فهم رضاخانی پیشرفت کشور را به برداشته شدن حجاب گره می زند و جریان غربگرا در این دوران همواره برای غرب گرایی به برهنه کردن زنان دامن زده است . در دوران پس از انقلاب جریان ضد انقلاب برای پیشبرد اهداف خود از طریق حجاب زنان وارد می شود و آن را وسیله ای برای تعارض با نظام اسلامی قرار میدهد . بنابراین جریان حجاب امری است که بسیار اهمیت فوق العاده ای در شناخته شدن جامعه اسلامی دارد و وجه نمادین آن دارای اهمیت زیادی است  به همین دلیل در صورت شیوع بی حجابی در جامعه اسلامی به دلیل اینکه فسق آشکاری است که انجام می گیرد، موجب تسری بی غیرتی به سایر بخش های جامعه نیز می گردد  به همین دلیل نیز خدای متعال در قرآن در آیه 59 احزاب می فرماید :

«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ  ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ  وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»

ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

در این آیه نیز اذعان گردیده که  خدای متعال هم به وجه نمادین حجاب توجه دارد و آن را  در شناخت تقوای افراد بسیار موثر می داند . به این ترتیب در تحلیل وضعیت حجاب اولین امر موثر آن است که متوجه عمق موضوع در بحث حجاب گردیم و مطابق با آن به عملی در هر بخش اداری و سازمانی اقدام نماییم .

یکی از بخش های مهمی که می تواند موجب نهادینه شدن موضوع حجاب در کشور ما گردد،دانشگاه می باشد .  در این رابطه دانشگاههای جهان با توجه به اهدافی که در آن دانشگاه وجود دارد به تنظیم قوانین پوشش پرداخته اند ، که در بخش خدمات دانشجویی در دفترچه راهنمای آن دانشگاه  Handbook  t Studenبه تنظیم قوانینی در راستای پوشش و اخلاق حرفه ای تحت عنوان DRESS CODE پرداخته است . دانشگاه حکیم سبزواری نیز پس از ساعت ها تحقیق و مطالعه و جلسات متعدد آموزشی و فرهنگی با حضور ریاست دانشگاه و معاونین خود  و مبتنی برتجارب سایر دانشگاهها و  تحقیقات و مقالاتی پیرامون این موضوع (تحلیل و بررسی میزان تاثیر مشاوره فرهنگی در فرایند قانون پوشش و اخلاق حرفه ای dress code دانشجویان دانشگاه علوم پزشگی شیراز 1392-1398)اقدام به تدوین  و تعریف فرایندی متناسب با محیط آموزشی در دانشگاه نموده است که هدف از  این فرایند نهادینه نمودن قانون پوشش و اخلاق حرفه ای در ذهن و رفتار دانشجویان و پرهیز از برخوردهای قهری و انظباطی و پررنگ تر بودن مشاوره فرهنگی می باشد .

به این ترتیب که دانشجویان ناقض آیین نامه در بازه زمانی یک ماهه وارد فرایند مشاوره گردیده و توسط اساتید  مشاور فرهنگی  به تبین بیشتر آیین نامه نسبت به آنها پرداخته می شود و در صورت تکرار،  وارد فرایند مشاوره در مرحله  تخصصی تر می گردند که ممکن است ملزم به گذراندن دوره کارگاهی  یا سیر مطالعاتی در این رابطه گردند و در غیر اینصورت از طریق معاونت آموزشی از امتیازاتی محروم  و سپس  معرفی به کمیته انضباطی خواهند شد .

تجارب اجرای موفق این طرح نشان از تاثیر مناسب این فرایند و رضایتمندی 80 درصدی دانشجویان بر  اثرگذاری رفتاری و عملکردی آنها و نیز کاهش آمار دانشجویان معرفی شده به شورای انضباطی می باشد .

در این جلسه  شاخص های عفاف و حجاب  که ذیل مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان به مدیران دستگاههای استانی ابلاغ گردیده  و در رابطه با رعایت عفاف در دو بخش آقایان و خانمها در محیط اداری می باشد ، به اطلاع بانوان رسید و از همکاران دانشگاه خواسته شد در راستای آسیب شناسی و تبیین آیین نامه پوشش و اخلاق حرفه ای به ارایه نظرات و پیشنهادات خود بپردازند .

از جمله درخواست های مورد تاکید و  مطرح شده در این جلسه ،وجود ضابطین خانم در بخش های ورودی دانشگاه جهت پایش می باشد .